"Laskun perusteiden ymmärtämiseen ei pitäisi vaatia juridiikan osaamista tai soittoa kaupungille."
Näin vastaa Helsingin kaupungin apulaispormestari Daniel Sazonov (kok.) kysyttäessä viranomaispäätösten tämänhetkisestä ymmärrettävyyden tasosta.
MTV Uutiset kertoi keskiviikkona epäselvistä päätöksistä – liian usein kansalainen ei ymmärrä, mitä viranomaispäätöksessä sanotaan. Asiasta uutisille puhui sote-alan järjestö Soste.
Lue myös: Erja suuttui viranomaispäätöksestä, josta ei ymmärtänyt liki riviäkään – lataa nyt suorat sanat oikeusturvaongelmasta
"On aivan selvää, että laskujen yleistajuisuutta pitää parantaa"
– Asiakasmaksulaskut eivät ole tällä hetkellä riittävän selkeitä ja ymmärrettäviä. Laskun perusteiden ymmärtämiseen ei pitäisi vaatia juridiikan osaamista tai soittoa kaupungille. On aivan selvää, että laskujen yleistajuisuutta pitää parantaa, sanoo Sazonov.
Apulaispormestari kertoo, että asiakasmaksupäätösten epäselvyys tiedostetaan sekä poliittisessa johdossa että virkajohdossa.
– Ne toimenpiteet, jotka ovat kaupungin omissa käsissä, pyritään tekemään nopealla aikataululla. Asiakasmaksujen perusteluosaan pitää avata sanallisesti maksun perusteita niin, että asia on jokaiselle ymmärrettävä.
2:19
Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat. Miten sote pelastetaan? Juttuvinkit joonas.lepisto(@)mtv.fi. |
"Asia tulee nostaa nykyistä korkeammalle prioriteetille"
Yksi merkittävä haaste laskun selkeyttämisessä on se, että laskut syntyvät suoraan sähköisen järjestelmän kautta.
– Helsinki on tehnyt asiakasmaksujen selkeydestä kehityspyynnön jo 2022. Asia tulee nostaa nykyistä korkeammalle prioriteetille. Tästä olen käynyt myös virkajohdon kanssa keskustelun, toteaa Sazonov.