Missä kaikki ovat? Tutkijat simuloivat mahdollisten muukalaissivilisaatioiden kehitystä ja päätyivät synkkään tulokseen

Avaruuden tutkiminen on edennyt suurilla harppauksilla ja ihmiskunta on saanut jatkuvasti uutta ja ihmeellistä tietoa maailmankaikkeudesta.

Yksi vastausta vailla olevista oleellisista kysymyksistä on: Missä kaikki ovat? Kysymys liittyy niin sanottuun Fermin paradoksiin, joka on saanut nimensä asiaa pohtineelta fyysikko Enrico Fermiltä.

Jo pelkästään omassa Linnunradassamme on häkellyttävä määrä tähtiä ja niitä kiertäviä eksoplaneettoja. Kuitenkaan emme tähän mennessä ole saaneet minkäänlaista havaintoa Maan ulkopuolisesta älyllisestä elämästä.

Tiedesivusto Live Science uutisoi tutkijoiden tekemästä simulaatiosta, joka osaltaan luo synkkää pilveä tämän perustavanlaatuisen kysymyksen yläpuolelle.

Tutkijat simuloivat mahdollisten muukalaissivilisaatioiden nousua ja tuhoa. Mallinnuksissa havaittiin, että teknologisesti kehittynyt sivilisaatio tuhoaa itsensä alle tuhannessa vuodessa. Mallien mukaan tuho olisi edessä siinäkin tapauksessa, vaikka teknologia toimisi täysin uudistuvalla energialla.

Tutkijoiden mukaan synkkä tulos johtuu siitä, että teknologian eksponentiaalisen kasvun myötä kotiplaneetta tulee väistämättä kuumenemaan liikaa, sillä teknologia tuottaa aina oheistuotteena lämpöä.

Tutkimus on julkaistu arXiv-julkaisussa ja se on parhaillaan vertaisarvioitavana.

Florida Tech -yliopiston tutkija Manasvi Lingam kertoo haastattelussa, että termodynamiikan toisen pääsäännön mukaan täydellisen tehokasta energiajärjestelmää ei voi olla olemassa. Jonkin verran energiaa valuu aina hukkaan. Ajan mittaan tämä hukkaenergia tulee ajan mittaan kuumentamaan planeetan asuinkelvottomaksi.

Tulevaisuuden ei kuitenkaan tarvitse olla näin synkkä mahdollisille muukalaisille kuin ihmiskunnallekaan. Lämpöä valuttava teknologia voitaisiin siirtää kotiplaneetalta pois. Lingamin mukaan teknologista kasvua voitaisiin myös rajoittaa ja sivilisaatio voisi opetella elämään harmoniassa ympäristönsä kanssa.

– Tällöin lajit jälkeläisineen voisivat selvitä miljardin vuoden ajan, Lingam toteaa.