Mitä eroa on 4 000 ja 30 000 euron Volkswagen Golfilla? Moottori: Jotkin asiat olivat paremmin 12 vuotta sitten

2:50img
Tältä näyttää kahdeksannen sukupolven Volkswagen Golf.
Julkaistu 25.05.2021 10:40

Ville Järveläinen

Autoliiton kustantama Moottori-lehti vertaili tuliterää Volkswagen Golfia 12 vuotta vanhaan yksilöön. Moottorin mukaan testi oli osoitus siitä, että vaikka ajoneuvon tekniikka on kehittynyt nopeasti, eivät muutokset ole kaikilla osa-alueilla menneet oikeaan suuntaan.

– Suomalaiset ajavat keskimäärin yli 12-vuotialla autoilla, joten päätimme selvittää millaiset uuden auton ominaisuudet ovat tyypilliseen käytettyyn verrattuna, kertoo Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen tiedotteessa.

Lehden vertailussa pantiin vastakkain vastakkain kaksi Volkswagen Golf -farmaria joista toisen hinta oli 4 000 euroa ja toisen 30 000 euroa.

– Vanha on vanha, eihän sitä voi uuteen verrata. Vai voiko sittenkin?

Lue myös: Nyt se on tapahtunut: Hybridejä ja sähköautoja myydään jo enemmän kuin dieseleitä

"Herätti joukon kysymyksiä"

Vertailussa vanhaa mallia edusti Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI DSG vuosimallia 2009. Kuluneen kevään aikana autoyksilö on osoittautunut ominaisuuksiltaan erittäin hyväksi jopa aivan uusiin koeajoautoihin verrattuna.

– Se puolestaan herätti joukon kysymyksiä. Niistä tärkein oli se, että jos vanha auto kelpaa kokeneille testaajille uuden auton sijaan, onko kehityksen suunta ollut kaikilla osa-alueilla oikea, vertailusta vastannut Moottorin toimittaja Eetu Kokkonen pohtii tiedotteessa.

älä käytä moottori volkswagen golf

Vasemmalla uusi Golf, oikealla vanha. Kuva: Moottori

Ilmiselviä parannuksia

Vanhan Golfin käyttöönottohetkellä dieselit olivat verotussyistä hyvin suosittuja, mutta nykyään valtavirtaa edustavat bensiinimoottorit ja erilaiset hybridit. Niinpä uudeksi vertailuautoksi valittiin Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI MHEV DSG -kevythybridi.

– Sen kolmisylinterinen bensiinimoottori on osoittautunut erittäin taloudelliseksi, joten oli hyvin mielenkiintoista verrata sitä pihin ja vääntävän voimanlähteen maineessa olevaan dieseliin, Moottorin toimituspäällikkö Jussi Saarinen kertoo tiedotteessa.

Testissä huomattiin – ei ehkä kovin yllättäen – että uusi bensiinikevythybridi päihitti vanhan dieselin sekä kiihtyvyydessä että kulutuksessa.

Lue myös: Kaasuautoilijoiden kupit nurin: EU pakottaa valmistajat keskittymään sähköön, vaikka biokaasu olisi täysin hiilivapaata – katastrofi voitaisiin vielä välttää

Ero venähti isoksi myös auton turvavarusteissa.

– Vanhasta Golfista voi sanoa lyhyesti, että se on täysin sokea muuttuville liikennetilanteille, kun taas uusi tutkailee ympäristöään, varoittaa kuljettajaansa ja tarpeen mukaan tekee automaattisen hätäjarrutuksen, Saarinen muistuttaa.

Takapakkiakin otettu

Auton arkikäytössä kehitys on Moottorin mukaan ollut jopa takaperoista.

Esimerkiksi uuden Golfin digitaalinen kojelauta häviää selkeydessä ja toiminnallisuudessa testaajien mielestä selvästi vanhalle mallille.

älä käytä moottori volkswagen golf (1)

Kumpi on mielestäsi selkeämpi? Kuvat: Moottori

Ajettavuus on puolestaan edennyt tunnottomampaan suuntaan.

– Yksi vertailun suurimmista yllätyksistä oli käytetyn Golfin hyvä suoritus ääritilannekäyttäytymistä testaavassa väistökokeessa. Vaikka vanhan mallin ajonvakautusjärjestelmä toimii uutta kulmikkaammin, muilta osin auto on uutta Golfia helpompi ajettava, Kokkonen paljastaa.

Moottori korostaa, että vertailussa ei haettu varsinaista voittajaa, koska 12-vuotiaan 4 000 euron Golfin ja pakasta vedetyn 30 000 euron Golfin ostajaryhmät eivät luonnollisestikaan ole samat.

– Neljän tonnin budjetti voi kuulostaa uuden auton ostajan silmissä mitättömältä, mutta vertailumme osoitti, että silläkin summalla saa kelpo auton, jolla voi ajaa mukavasti ja suhteellisen turvallisestikin. Edellytyksenä kuitenkin on, että auton kunnosta pidetään sen käyttöiän ajan hyvää huolta, Parviainen muistuttaa.

Koko testi on luettavissa Moottorin keskiviikkona 26.5. julkaistavasta numerosta.

Lue myös: Automyyjä paljastaa, miten saada paras vaihtoarvo omasta menopelistä: "Laskee aina hintaa"

Lähde: Moottori

Tuoreimmat aiheesta

Autot