Yhdysvaltalainen autojulkaisu Automobile kertoo tuoreessa artikkelissaan BMW:n suunnittelevan useiden malliensa kuoppaamista osana mittavaa uudistusprosessia.
Automobilen mukaan baijerilaisvalmistajan osakkeen arvo on vuoden 2015 jälkeen tullut alas huimat 47 prosenttia, mikä on omiaan aiheuttamaan painetta yhtiön johdolle.
Taloudellista tilannetta eivät helpota myöskään suuret investoinnit uusiin tehtaisiin Unkarissa ja Meksikossa, laajennuksiin Kiinassa ja Yhdysvalloissa sekä nykyisten tehtaiden muokkaaminen sähköautojen tuotantoon sopiviksi.
Hiljattain BMW asetti sivuun 1,4 miljardia euroa mahdollisen EU-sakon varalta. Ja mikäli Yhdysvaltain presidentti Donald Trump päättää asettaa korkeampia tullimaksuja ulkomailta tuoduille autoille, syvenee ahdinko entisestään.
1:24
Pitkä lista malleja jäämässä historiaan?
Yhtiön johdossa ei voida tehdä päätöksiä maailmantaloudesta tai tullimaksuista, joten valmistajan on keskityttävä siihen, mihin se voi vielä vaikuttaa. Tällä hetkellä sen tehtävälistan kärkipäässä on vähentää koko malliston keskimääräisiä päästöjä 25 prosentilla vuoteen 2021 mennessä. Tämä tarkoittaa sekä suuripäästöisten mallien vähentämistä että nollapäästöisten lisäämistä.
Automobilen mukaan BMW tavoittelee talousjohtajansa Nicolas Peterin johdolla jopa 13 miljardin euron säästöjä vuoteen 2022 mennessä muun muassa nopeuttamalla autojen kehitysprosessia simulaattoreiden avulla sekä karsimalla moottorivaihtoehtoja jopa puoleen nykyisestä.
Audin ja Mercedes-Benzin tavoin BMW kamppailee alle 40 000 euron hintaisten autojensa kanssa, sillä niiden myynnistä ei jää käteen kuin lämmin tunne.
Automobile kertoo valmistajan jo kaivertelevan hautakiviä 1-sarjan kolmioviselle mallille, 2-sarjan Gran Tourerille ja avomallille sekä 3-sarjan GT:lle. Näiden lisäksi hyvästejä saataneen jättää myös malliston yläpäässä, sillä kirveestä olisi lähteiden mukaan saamassa 7-sarjan lyhyemmän akselivälin perusmalli, uusi Z4 sekä 8-sarjan molemmat kaksioviset painokset. Myös X2:n kohtalo vaikuttaa epävarmalta, vaikkei senkään julkaisusta ole ehtinyt kulua kahtakaan vuotta.
BMW ei ole kommentoinut Automobilen raporttia, mutta suuret mullistukset eivät vaikuta epäuskottavilta. Yhtiön toimitusjohtaja Harald Krüger jättää tehtävänsä elokuun puolivälissä, ja ohjat ottava Oliver Zipse joutuu tiukan paikan eteen. Zipsen tehtävänä on tiettävästi ensisijaisesti kiihdyttää valmistajan teknologiakehitystä, mikä itsessäänkin tulee olemaan kallis urakka.
Lähteet: Automobile, Autoblog, Jalopnik