Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, jos tuo käytetyn auton ulkomailta?

1:25img
KATSO MYÖS: Toimi näin, jos käytetty auto ei vastaa sovittua – "Se, mitä myyjä sanoo, ei aina ole ainoa totuus"
Julkaistu 30.09.2023 11:01
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Jos tuo käytetyn auton ulkomailta, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon?

Vastaus: Käytetyn auton hankinta ulkomailta on hyvä vaihtoehto. Usein käytettyjen autojen markkinat ovat monessa maassa Suomea laajemmat ja hinnat edullisempia. 

Ennen ostopäätöstä kannattaa perehtyä huolellisesti hankintaprosessin eri vaiheisiin sekä itse kaupan kohteeseenHankintaprosessiin liittyen löytyvät kattavat vinkit Autoliiton verkkosivuilta.

Lue myös: Näitä autoja tavallinen kansa ostaa – tässä viime vuoden myydyimmät käytetyt autot

Varmista auton soveltuvuus Suomen talveen

Auton osalta on tärkeää varmistaa, että se vastaa olennaisilta osin Suomeen virallisen maahantuojan kautta tulevia malleja. 

Erityisen tärkeää on tarkastaa lämmityslaitteiden vastaavuus. Viime aikoina on esiin tullut tapauksia, että käytetyn sähköauton ulkomailta ostanut on joutunut talven tullen pettymään, kun onkin käynyt ilmi, ettei kyseisessä autossa ole ilmalämpöpumppua, kuten vastaavissa uutena Suomeen tuoduissa autoissa taas on. Myös penkinlämmittimet puuttuvat joistakin Etelä-Eurooppaan uutena myydyistä automalleista. 

Ainakin itse olen käytettynä maahantuotua autoa ostaessani saanut varmistettua sen vastaavuuden Suomi-autojen kanssa palvelevasta merkkihuollosta valmistenumeron avulla.

Lue myös: Jos sinulla on jokin näistä autoista, nyt voi olla oikea hetki myydä – "Autoliikkeillä ostohousut jalassa"

Tarkkana ajokilometrien kanssa

Auton kilometrimäärän paikkansapitävyyttä arvioitaessa kannattaa tarkastaa korjauslaskut, pakokaasu- ja katsastusraportit, huoltokirjan merkinnät, tarrat/kuitit öljynvaihdoista, huolloista jne. Jos ilmenee, että autolle on tehty huolto 180 000 km kohdalla, ei mittarissa voi olla vain 100.000 km. 

Kuten mitä tahansa käytettyä autoa ostettaessa, kannattaa tuontiautoonkin teettää puolueettoman tahon tekemä kuntotarkastus ennen ostopäätöksen tekoa.

Lue myös: Vaihtoautoketju toivoo kovasti, ettet uskoisi näitä "myyttejä" käytetyistä autoista

Huomioi tietyt lisäkulut kauppahintaa sorvattaessa

Tuontiauton rengastuksen suhteen on syytä olla tarkkana. Usein Keski-Euroopasta käytettynä tuoduissa autoissa on talvirenkaina ns. Keski-Euroopan kitkarenkaat, joita ei ole tarkoitettu pohjoismaisiin talviolosuhteisiin. Tällöin edessä on uuden talvirengassarjan osto, ja se on huomioitava matka-, rahti- ja sivukulujen lisäksi sorvattaessa auton hankintahintaa kohdalleen.

Lue myös: Näin kävisi liikenneturvallisuudelle, jos kitkarenkaiden määrä tuplaantuisi

Käytettynä maahantuotu vai Suomi-auto?

Käytettynä maahantuodun auton uskaltaa ostaa siinä, missä Suomi-autonkin. Auton menneisyys, kunto, varusteet ja ilmoitettujen tietojen paikkansapitävyys on kuitenkin huolellisesti selvitettävä ennen ostopäätöstä. Itse en myöskään ostaisi autoa näkemättä ja koeajamatta sitä. 

Tuontiauton ostoon pätevät siis ihan samat perusasiat kuin Suomi-autonkin ostoon: molemmissa kaupoissa voi astua ansaan, jos ei ole huolellinen.

Lue myös:Käytetystä Volvosta lihava riita: Kamux määrättiin palauttamaan lähes 50 000 euroa, vaikka auto oli jo kunnossa

teppoboksi teppo vesalainen

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Autot