Mitä Toyotalle tapahtui? Etumatka rallissa syöty – "Lähti auringonottoon, kun muut panivat päätä polviin"

Asiantuntijat C Moren Riku Tahkoa myöten odottivat ennakkoon, että Toyota juhlisi Ruotsin MM-rallissa. Näin ei kuitenkaan käynyt. Muut ovat sen sijaan saaneet Toyotan aiemman etumatkan kiinni, Tahko näkee.

Viime kausi oli Toyotan juhlaa. Sekä kuljettajien (Kalle Rovanperä) että valmistajien maailmanmestaruudet menivät tallille selkeällä erolla muihin. 

Tämä kausi lähti myös vahvasti liikkeelle. Satunnaisesti ralleja ajava Sébastien Ogier ja Kalle Rovanperä toivat kaksoisvoiton Monte Carlosta. 

Oli lupa odottaa, että myös Ruotsissa Toyota olisi vahva.

– Toyota ajaa kuitenkin paljon testiä Keski-Suomessa. He ovat ajaneet paljon lumella ja treenanneet sitä hommaa. Se auto on rakennettu lumelle ja soralle selkeästi, Riku Tahko sanoo.

Kärkikolmikkoon Toyotan menopelillä ei kuitenkaan Ruotsissa ylletty. Voiton vei M-Sport Fordin Ott Tänak, ja palkintokorokkeen täydensivät Hyundai-kuljettajat Craig Breen sekä Thierry Neuville. Auraajan roolista perjantaina kärsinyt Kalle Rovanperä sijoittui lopulta neljänneksi, ja Hyundain Esapekka Lappikin oli ollut hänen edellään ennen lauantaista rengasrikkoaan.

– Se etumatka, joka heillä (Toyotalla) viime vuonna oli, on viimeistään nyt ajettu kiinni, Tahko sanoo – ja näkee taustaa tuolta ajalta, kun loppukausi ei ollut tallilta enää huiman alkuvuoden veroinen.

– Jos katsotaan viime vuotta, viime keväänä meni niin hyvin. Jo viime kesätauolla jotain kuitenkin tapahtui. Ehkä Toyotan porukka lähti siinä kohtaa auringonottoon, kun alkoi kesäloma ja muut panivat päätä polviin ja rupesivat oikeasti tekemään töitä.

Hyundailla vahvempi kolmikko

Kilpailevat tallit ovat tulleet Tahkon mukaan kovaa rinnalle ja peli on tasoittunut. Hän arvioi, että nälkä on ollut Hyundailla ja Fordilla kovempi, ja myös kotiläksyjä on tehty hanakammin.

Lisäksi:

– Tosiasia on, että niissä ralleissa, joissa Ogier ei aja, Toyotan kolmikko ei ole läheskään niin vahva kuin Hyundailla. Hyundailla kaikki kolme kuskia ovat vahvempi kombinaatio.

Tahko ruotii, että Toyotan japanilaiskuljettaja Takamoto Katsuta on epävarma eikä pysty tuomaan vielä riittäviä tuloksia, vaikka paikoin nopeuttaan näyttääkin. Lisäksi Elfyn Evans on Tahkon sanoin "hukassa".

Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan tulisi Tahkon mukaan pystyä "herättämään" Evans, jotta tämä saisi annettua Rovanperälle tukea.

– Kalle varmasti tekee koko ajan kaikkensa, eikä siinä mitään.

– Kun aurataan ja tulee vaikeuksia, pitää pystyä ottamaan jäännöspisteitä, kuten Kalle teki. Jonkinnäköinen torjuntavoitto, joitain pisteitä talteen ja eteenpäin kakkosena MM-sarjassa.

– Missään tapauksessa auto ei ole huono eikä ole paniikkinappulaa, mutta pitää pysyä aallossa mukana.

Tänak johtaa MM-sarjaa kahden osakilpailun jälkeen kolmen pisteen erolla Rovanperään.

Kuuntele Riku Tahkon analyysit ylälaidan videolta.

Lue myös:

    Uusimmat