Moottoripyörien ensirekisteröintien määrä laski seitsemättä vuotta peränjälkeen. Venekaupassa lasku näyttää pysähtyneen.
Viime vuonna moottoripyöriä ensirekisteröitiin Suomessa noin 3500. Määrä nousi 1990-luvun puolivälistä vuoteen 2007, jolloin moottoripyöriä ensirekisteröitiin Suomessa noin 11500. Siitä alkoi lasku, joka jatkui myös viime vuonna.
Kyse on paitsi pitkään jatkuneesta huonosta taloustilanteesta, myös siitä, että moottoripyöräilyn suosio laskee. Ajokorttiuudistuksen myötä moottoripyöräkortista on tullut aiempaa kalliimpi hankinta. Uusia moottoripyöräilijöitä tulee harrastuksen pariin aiempaa vähemmän.
– Jos korttia ei ajeta, niin harrastuksen aloittaminen vanhempana on hankalampaa, sanoo toimitusjohtaja Mika Kouki Bike Worldista.
– Moottoripyöräily kilpailee harrastuksena monen muun vapaa-ajan harrastuksen kanssa. Moottoripyörä on kuitenkin erityistuote, jota ei pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta juurikaan käytetä Suomessa työmatkoihin, MP-kauppiaat ry:n puheenjohtaja Niko Kantola sanoo.
Moottoripyöräkauppoja jo kaatunut
Bike & Boat World myy sekä veneitä että moottoripyöriä, moottorikelkkoja ja mönkijöitä. Pitkään jatkuneesta laskukaudesta näyttävät selviävän parhaiten juuri sellaiset liikkeet, joissa myydään moottoripyörien lisäksi muitakin kulkuneuvoja. Kokonaisia kauppoja on jo kaatunut taantumaan.
– Liikkeitä on kaatunut 10-20. Ne jotka ovat pudonneet, ovat olleet isoja moottoripyöräliikkeitä, MP-Kauppiaiden Niko Kantola sanoo.
Helsingin Harley Davidson hakeutui konkurssiin, samoin 1960-luvulta saakka Jyväskylässä toiminut Kuvan Moottoripalvelu. Seitsemän huonon vuoden jälkeen monet alan kauppiaat ovat tiukoilla. Myös Bike & Boat World on joutui sulkemaan Espoon toimipisteensä.
– Kauppiaspuolella on nyt nihkeää ja aika monella on totisiakin ilmeitä. Henkiin jäävien liikkeiden reviiri kasvaa. Kuluttajalle se tarkottaa sitä, että ostaakseen moottoripyöriä he joutuvat menemään aiempaa pidemmälle, sanoo toimitusjohtaja Kouki Bike & Boat Worldista.
Käytetyn kauppa käy kiivaammin
Myös venekauppa on hiipunut, mutta siellä romahdus näyttää tapahtuneen pääosin kertarysäyksenä vuonna 2008.
-Silloin venekauppa putosi kaiken kaikkiaan noin 40 prosenttia. Nyt siitä on tultu ylöspäin noin 10-15 prosenttia, ja näyttää siltä, että kotimaan kauppa viime vuonna oli edellisvuoden tasolla, sanoo toimitusjohtaja Jouko Huju Venealan keskusliitto Finnboat ry:stä.
Viime vuonna uusia veneitä rekisteröitiin arviolta saman verran kuin edellisenäkin eli noin 3500. Lasku näyttää nyt pysähtyneen.
Veneitä on Suomessa yli 800 tuhatta, moottoripyöriä reilut 230 tuhatta. Molempien kauppiaat arvioivat, että taantuman aikaan käytettyjen myynti käy uusia vilkkaammin.
– Heikommassa tilanteessa vanhoja veneitä korjataan. Niihin laitetaan uusia moottoreita ja osia, ja sitä kautta ostetaan niille lisää elinikää, Finnboatin Huju arvioi.
Harley Davidson ei tule messuille
Vuoden alussa Helsingin messukeskuksessa järjestetään sekä moottoripyörä- että venemessut. Tänä vuonnna moottoripyörämessuilta puuttuu yksi näkyvä brändi.
-Harley Davidson teki Euroopan-laajuisen päätöksen siitä, etteivät he osallistu Pohjoismaiden messutapahtumiin lainkaan, MP-Kauppiaiden Kantola sanoo.
Sitä, koska kesäkulkupelien kauppa lähtee taas kunnolla käyntiin, ei kukaan uskalla ennustaa.
-Veikkaan, että pari kolme vuotta ensirekisteröintien määrä pysyy tässä noin 3500:ssa, Bike & Boat Worldin toimitusjohtaja Kouki sanoo.
-Suomalaisten kuluttajien pitää uskoa siihen, että myös heidän taloutensa on jatkossa turvassa. Silloin vapaa-aikaan taas investoidaan, Huju sanoo.
Hän uskoo, että ostajat kyllä palaavat kauppoihin.
-Tässä maassa on 180 000 ja kymmeniä tuhansia kilometrejä merenrantaa. Siinä riittää ostajia kaikille venetyypeille. Soutuveneiden hinta alkaa sadoista euroista ja viime vuonna kallein Suomessa myyty vene oli muistaakseni 11 miljoonaa euroa.