Sébastien Ogier teki sen taas! Toyota jyräsi kaksoisvoittoon Monte Carlossa – MTV seurasi

2:34imgSébastien Ogier tekee sen taas! Toyota aloittaa kauden kaksoisvoitolla Monte Carlossa
Julkaistu 26.01.2025 07:34(Päivitetty 26.01.2025 14:23)
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Monte Carlon MM-ralli huipentui kolmesta erikoiskokeesta ja 50 ek-kilometristä koostuneeseen sunnuntaipäivään. MTV Urheilu seurasi tässä artikkelissa päivän tapahtumia.

LUE MYÖS: Sami Pajarin ulosajosta uutta tietoa: "Näytti silmällä ihan erilaiselta"

MM-rallikauden ensimmäinen osakilpailu päättyi Toyotan Sébastien Ogierin voittoon. Ranskalaiskuski otti kotimaisemissaan jo uransa kymmenennen ykkössijan. Ogier nousi kisan kärkeen perjantaina iltapäivän lenkillä, eikä tämän jälkeen enää ykkössijastaan luopunut.

Toyotan kaksoisvoiton varmisti Elfyn Evans, ja Hyundaille viime kauden jälkeen siirtynyt Adrien Fourmaux oli kolmas. Mestaruusjahtiin yhden välivuoden jälkeen palannut Kalle Rovanperä nousi viimeisellä erikoiskokeella neljänneksi ohi Hyundain Ott Tänakin.

MM-rallikausi jatkuu kolmen viikon kuluttua Ruotsissa.

TULOKSET 18/18 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:pistettä:
1.Sébastien OgierToyota3.19:06,225
2.Elfyn EvansToyota+18,417
3.Adrien FourmauxHyundai+25,915
4.Kalle RovanperäToyota+54,312
5.Ott TänakHyundai+58,910
6.Thierry NeuvilleHyundai+5:44,28
7.Josh McErleanM-Sport+10:15,06
8.Yohan RosselCitroën (Rally2)+10:26,84
9.Nikolai GrjazinSkoda (Rally2)+11:40,72
10.Eric CamilliHyundai (Rally2)+13:14,61

SUNNUNTAIN YHTEISAJAT 3/3 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:pistettä:
1.Elfyn EvansToyota36:16,15
2.Kalle RovanperäToyota+1,24
3.Sébastien OgierToyota+1,93
4.Adrien FourmauxHyundai+3,22
5.Thierry NeuvilleHyundai+28,61
6.Ott TänakHyundai+33,7 

POWER STAGE:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:pistettä:
1.Sébastien OgierToyota12:58,55
2.Elfyn EvansToyota+0,34
3.Adrien FourmauxHyundai+3,83
4.Kalle RovanperäToyota+5,82
5.Ott TänakHyundai+13,51
6.Thierry NeuvilleHyundai+15,9 

KULJETTAJIEN MM-PISTEET 1/14 OSAKILPAILUN JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:pistettä:
1.Sébastien OgierToyota33
2.Elfyn EvansToyota26
3.Adrien FourmauxHyundai20
4.Kalle RovanperäToyota18
5.Ott TänakHyundai11
6.Thierry NeuvilleHyundai9
7.Josh McErleanM-Sport6
8.Yohan RosselCitroën (Rally2)4
9.Nikolai GrjazinSkoda (Rally2)2
10.Eric CamilliHyundai (Rally2)1

VALMISTAJIEN MM-PISTEET (1/14):

sija:talli:pistettä:
1.Toyota60
2.Hyundai36
3.M-Sport11

SEURANTA:

EK18 La Bollene-Vesubie / Peira-Cava (Power Stage) 17,92 km

Klo 14.34: Nyt on aika kiittää tästä viikonlopusta. Seuranta hiljenee, mutta jälkihöyryjä luvassa MTV Urheilun verkkosivuilla ja Tulosruudussa läpi illan.

Klo 14.16: Ogier tulee lopun hurjaa vauhtia ja nappaa Power stagen voiton ja uransa kymmenennen voiton Monte Carlossa! Perhe on maalissa vastassa, ja tunteet ovat pinnassa.

– En tiedä, mistä aloittaa. Mikä viikonloppu! Minulla oli onnentähti matkassani. Setäni, joka kuoli vuosi sitten, toi minulle kaiken. Tämä voitto on hänelle. Oli aika monta tilannetta tänä viikonloppuna, mutta onnentähti oli mukanani. Tämä ralli ei koskaan petä. En tiedä, oliko tämä viimeinen kisani täällä. Ehkä tähän olisi hyvä päättää.

Klo 14.12: Evans ottaa kiinnityksen pohja-aikaan, ja hän varmistaa samalla kakkossijan. Viimeisillä sadoilla metreillä tuli vielä melkoinen osuma maapenkkaan, mutta Evans selvisi siitä ilman ongelmia. Evans on myös sunnuntain nopein ennen kuin Ogier saadaan maaliin.

Klo 14.08: Fourmaux tulee tämän pätkän 2,0 sekuntia Rovanperää kovempaa, mutta sunnuntain yhteisajoissa Rovanperä jää 2,0 sekunnilla edelle. Fourmaux varmistaa samalla palkintokorokesijoituksen ensimmäisessä kisassaan Hyundailla. Se on samalla hänen ensimmäinen palkintokorokesijoituksensa Monte Carlossa. Upea viikonloppu ranskalaiselta!

– Tämä on positiivista kauden alkuun. Todella hyvä ralli. Kiitokset tallille. On täydellistä saada palkintosijoitus heti alkuun.

Fourmaux oli tehnyt viime hetken muutoksen rengasvalintaansa ajaakseen samanlaisilla renkailla kuin Evans.

Klo 14.04: Tänak häviää Rovanperälle 7,7 sekuntia, ja Rovanperä nousee näin ollen virolaisen edelle neljänneksi.

– Kuiva asfaltti ratkaisi. Aamulla sanottiin, että slicks-rengas olisi hitaampi, mutta se oli lopulta nopeampi. Jos tästä jotain positiivista otetaan, saamme hyvän lähtöpaikan Ruotsiin.

Klo 14.00: Rovanperä maalissa. Hän lyö Neuvillen 10,1 sekunnilla. Loppupään jäinen osuus meni selkeästi Neuvillelle, sillä parhaimmillaan eroa oli yli 20 sekuntia.

– Ei tuntunut kovin hyvältä. Ristirengastus tuntui alussa vaikealta. Olisin voinut olla siellä nopeampi. Lumi tuntui ihan hyvältä. Viikonloppu oli pettymys. Tulos ja vauhti ei ole sitä, mitä halusimme. Ainakin saimme pisteitä. Katsotaan Ruotsissa, osaammeko vielä ajaa ralliautoa vai emmekö osaa.

3:07imgKalle Rovanperä kuittasi Ott Tänakin päätöspätkällä: "Viikonloppu oli pettymys"

Klo 13.56: Lopun jäisellä osuudella Neuville ottaa hyödyn irti nastarenkaistaan. Hän on 12,1 sekuntia nopeampi kuin Rossel tällä pätkällä.

– Tie nopeutuu auto autolta. Saatoin vain yrittää jotain erilaista rengasvalinnassa. Jos olisin tehnyt saman valinnan kuin he, olisin ollut joka tapauksessa hitaampi. Ei ollut helppoa. Viikonloppu ei ollut hyvä, mutta sellaista se on. Odotamme jo Ruotsia.

Klo 13.53: Neljä nastarengasta autoonsa kiinnittänyt Neuville on 7,2 kilometrin väliajassa yhä Rosselin perässä. Rovanperä tulee perässä 14 sekuntia kovempaa. Rovanperällä ristirengastus: kaksi superpehmeää ja kaksi nastaa.

Klo 13.49: Yohan Rossel on kolmatta vuotta peräkkäin nopein Rally2-kuljettaja Montessa! Ranskalaiset ottavat WRC2-sarjassa kolmoisvoiton, ja Rossel saa palkintokorokkeelle seurakseen pikkuveljensä Leon, joka sijoittui MM-rallidebyytissään WRC2-sarjan kolmanneksi.

Klo 13.47: Rovanperä liikkeellä! Neuville jää ensimmäisessä väliajassa yli neljä sekuntia Rally2-autoista.

– Tuo ei oikein selity muulla kuin sillä, että Neuville olisi laittanut alle neljä nastarengasta ja niillä ei vain tuossa kuivalla kulje, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa sanoo.

Klo 13.39: Oliver Solberg oli sitä mieltä, että superpehmeiden ja nastarenkaiden yhdistelmä olisi paras valinta tälle pätkälle.

Klo 13.27: Sen verran paljon näkyy lunta ja jäätä, että on vaikea kuvitella slicksin olevan tähän olosuhteen oikea valinta.

Klo 13.19: Grjazin ja Greensmith ensimmäisinä Rally2-kuskeina pätkällä.

Klo 13.14: Tässä tuoretta kelitietoa Turinilta:

Ainakin tämä kyseinen paikka sopii Evansille ja Ogierille, joilla on siis neljä nastarengasta paketissaan. Ja niin on muuten Neuvillellakin.

Toyotan urheilujohtaja Kaj Lindström toivoo samaa isommassakin kuvassa.

– Kaikki on kiinni renkaista ja siitä, miten kuljettajat selvittävät viimeisen pätkän. Olosuhde muuttuu yhä. Pitää vain odottaa ja katsoa, mikä olosuhde on sitten, kun Evans ja Ogier ovat vuorossa.

Klo 13.08: Pian alkavalle Power stagelle lähdetään tuttuun tapaan Rally2-autot edellä. Kaikkiaan kärkeen ajatetaan seitsemän kakkosluokan autoa ennen ensimmäistä Rally1-kuskia Neuvillea. Rovanperä starttaa 13.47 ja Ogier viimeisenä kello 14.03.

Klo 12.37: MTV Urheilun Tomi Tuominen kertoo paikan päältä Monte Carlosta lisätietoa Sami Pajarin tämänaamuisesta ulosajosta.

– Pajarin etuauto meni tosiaan paljon aiemmin reittiä läpi kuin Toyotan muut etuautot. Sen myötä Toyota sai pidemmältä aikaväliltä kelitietoa, että mihin suuntaan se keli lähtee kulkemaan. Ne etuautomerkit, joita oli tullut, olivat vähän niin ja näin. Silloin ei ollut vielä mitään paikkaa jäässä, kun merkit tulivat.

Järjestely on mitä ilmeisimmin ollut sama läpi koko viikonlopun.

– Marko Salminen (Pajarin kartturi) sanoi, että koko viikonloppu on pitänyt mennä enemmän silmällä kuin sillä, mitä merkkejä on tullut. Tällaisessa paikassa, joka näytti silmällä ihan erilaiselta – ja se kyytihän oli ihan karmea – se vähän kostautui.

Klo 12.30: Sitten aletaan kääntää katseet Power stageen.

EK17 Digne-les-Bains / Chaudon-Norante 2 19,01 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Adrien FourmauxHyundai12:05,5
2.Kalle RovanperäToyota+4,5
3.Elfyn EvansToyota+17,8
4.Thierry NeuvilleHyundai+21,1
5.Sébastien OgierToyota+23,9
6.Ott TänakHyundai+27,8

Klo 10.25: Kerrataan vielä lähtökohdat päätöspätkälle, legendaariselle Turinille: jos siellä on lunta ja jäätä, Ogier ja Evans ovat vahvoilla, sillä heillä on paketissaan neljä nastarengasta. Jos taas tie kuivuu eikä jäätä ole, Rovanperä ja Fourmaux ovat vahvoilla, sillä heillä on ainoina paketissaan neljä superpehmeää slicksiä.

kuljettaja:talli:talvirengas, nastatalvirengas, ei nastaaslicks, superpehmeä
Sébastien OgierToyota4 2
Elfyn EvansToyota4 2
Adrien FourmauxHyundai2 4
Ott TänakHyundai222
Kalle RovanperäToyota2 4
Thierry NeuvilleHyundai4 2

Klo 10.18: Ogier jää Fourmaux'n pohjista 23,9 sekuntia. Hän säilyttää asemansa kisan kärjessä. Eroa Evansiin viimeiselle pätkälle lähdettäessä 18,2 ja Fourmaux'hon 22,2 sekuntia.

– Todella mutaista. En odottanut näin paljon mutaa. Tämä viikonloppu ei ole koskaan helppo. Minulla ei ole hajuakaan, mitä Turinilla on tulossa. Katsotaan.

Klo 10.16: Evans jää Fourmaux'sta 17,8 sekuntia, ja ero heidän välillään on nyt enää 4,0 sekuntia Evansin hyväksi.

– Minulla oli todella vaikeaa. Tiesimme ensimmäisen pätkän jälkeen, että hänet olisi vaikea pitää takana tällä pätkällä.

Klo 10.12: Fourmaux tulee ja ottaa 4,5 sekuntia pois Rovanperän ajasta! Ranskalainen nousee takaisin kolmossijaan kiinni. Tänak putoaa yli 20 sekunnin päähän tallikaveristaan.

– Fourmaux ja Rovanperä ottavat kaiken irti renkaista. Oli ennakkoluuloton taktiikka lähteä menemään. Säilyttivät hermonsa ensimmäisellä ek:lla, mutta nyt he ottavat kaiken irti, mitä tuosta rengastuksesta saa, Ketomaa sanoo.

– Otimme riskin ja lähdimme aggressiivisesti. Ensimmäisellä pätkällä piti vain selviytyä. Rengasvalinta oli pieni uhkapeli. Kakkossija on tavoitteemme, Fourmaux sanoo.

Klo 10.10: Tänak häviää Rovanperälle 23,3 sekuntia! Rovanperä kutistaa eron kokonaistilanteessa vain 3,1 sekuntiin.

– Rovanperä ja Fourmaux ovat tässä rengasruletissa nyt erittäin hyviä. Rovanperän etenkin eka pätkä oli todella ilmiömäinen niillä slickseillä. Nyt ovat säädöt kohdallaan, ja nyt on herätty oikealla jalalla tähän aamuun, Ketomaa sanoo MTV Urheilun lähetyksessä.

Tänak ei ylläty lainkaan kuullessaan Rovanperän ajasta.

– Siinä on järkeä. Oli niin paljon mustan jään paikkoja, joista emme tiedä. Miten tällaisessa olosuhteessa voi puskea?

Klo 10.07: Rovanperä ajaa hurjan pätkäajan! Hän on 16,6 sekuntia nopeampi kuin Neuville, ja Tänak on jäämässä Rovanperästä vieläkin enemmän.

Rovanperä tuli pätkän ensimmäisenä kuskina läpi pelkillä slickseillä. Rovanperällä oli alla neljä superpehmeää rengasta, joiden kanssa hänellä on ollut aiemmin viikonloppuna isoja ongelmia. 

–Todella vaikea olosuhde. Valtaosa pätkästä on ihan ok, mutta sitten tulee todella isoja yllätyksiä, jäisiä mutkia osuudella, jossa kaikki muu on kuivaa tai vain märkää. Ei ole helppoa. Menetin aika paljon aikaa, kun pyörähdin puolittain jäisessä mutkassa, jota ei ollut meillä nuoteissa.

Klo 10.02: McErlean ja Neuville ensimmäisinä pätkän maalissa. Belgialainen on puoli minuuttia nopeampi. McErlean sanoo ottaneensa vauhtia pois sen jälkeen, kun näki Munsterin pysähtyneenä.

– Mummonikin olisi ajanut kovempaa, McErlean sanoi.

– Tämä on ihan lottoa. On todella vaikea nähdä jäätä. En edes tiedä, mikä tässä olisi hyvä rengasvalinta. Lopussa menetin aikaa nastarenkaan kanssa, Neuville sanoi.

Klo 10.00: Rovanperä tulee ensimmäiseen väliaikaan ylivoimaisesti kovinta vauhtia. Hän on 2,85 kilometrissä 4,6 sekuntia nopeampi kuin Munster ja Tänak. Fourmaux, Evans ja Ogier vielä tulematta.

Klo 9.53: Kyllä sitä liukkautta sitten kuitenkin löytyy. Munster ajaa oikealle kääntyvässä mutkassa ulos. Vauhtia oli tähän paikkaan liikaa, ja auto lähti käsistä.

Klo 9.49: Munsterin ajamisesta on pääteltävissä, että tällä pätkällä ei ole lainkaan niin liukasta kuin aamun ensimmäisellä.

Klo 9.47: Tomi Tuominen tavoitti ennen pätkän alkua Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan ja tätä joissain kisoissa tänä vuonna tuuraavan apulaistallipällikön Juha Kankkusen, jotka kertoivat työnjaostaan:

4:13imgJari-Matti Latvala nosti esiin Juha Kankkusen suurimman vahvuuden tiimipomona: "Vaikka yötäpäivää"

Klo 9.44: Munster liikkeellä.

Klo 9.42: Pätkä alkaa klo 9.44.

Klo 9.38: Tämänkin erikoiskokeen alku viivästyy.

Klo 9.28: Pian mennään taas. Edessä päivän pisin pätkä.

EK16 Avancon / Notre-Dme-du-Laus 2 13,97 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota10:50,0
2.Elfyn EvansToyota+4,0
3.Kalle RovanperäToyota+13,0
4.Thierry NeuvilleHyundai+13,7
5.Ott TänakHyundai+14,5
6.Grégoire MunsterM-Sport+14,7
7.Adrien FourmauxHyundai+21,5
8.Joshua McErleanM-Sport+41,4

Klo 8.32: Tässä vielä päivän rengasvalinnat kärkimiesten osalta:

kuljettaja:talli:talvirengas, nastatalvirengas, ei nastaaslicks, superpehmeä
Sébastien OgierToyota4 2
Elfyn EvansToyota4 2
Adrien FourmauxHyundai2 4
Ott TänakHyundai222
Kalle RovanperäToyota2 4
Thierry NeuvilleHyundai4 2

Klo 8.24: Ogier ottaa vielä Evansin ajasta neljä sekuntia pois, ja hänen johtomarginaalinsa on nyt 24,3 sekuntia.

– Todella mutaista ja todella vaikeaa. Onneksi tämä on nyt ohi. Olemme kaikki erilaisella rengasvalinnalla liikkeellä. Tarvitsin tämän eron.

Ogierilla on siis vahva luotto siihen, että muut ottavat eroa kiinni kahdella viimeisellä pätkällä. Evans on siis Ogierin kanssa samalla rengasvalinnalla, mutta Tänakiin ja Fourmaux'hon verrattuna on eroa. Tänak nyt yli 40 sekunnin päässä Ogierista.

Klo 8.21: Evans tulee 9,0 sekuntia kovempaa kuin Rovanperä, ja eroa perässä olevaan Tänakiin on nyt 17,3 sekuntia.

– Tuulilasissa oli niin paljon likaa, etten oikein nähnyt mitään. Katsotaan, miten rengasvalinta toimii loppupäivän aikana.

Klo 8.20: Tässä Pajarin ulosajo:

0:45imgSami Pajarilla hurja ulosajo – "Meneekö alas sieltä sillalta"

Klo 8.19: Fourmaux häviää Rovanperälle 8,5 sekuntia, ja hän menettää kolmossijan Tänakille.

– Tavoite oli vain päästä läpi ja ottaa rengaspaketista hyöty irti vasta myöhemmin.

Klo 8.16: Tänak jää Rovanperästä 1,5 sekuntia. Evans ja Ogier tulevat perässä hurjaa vauhtia.

– En tiedä, onko rengasvalinta niin hyvä. Ajoin vain läpi varmasti.

Klo 8.14: Tässä Katsutan ulosajo:

2:53imgMontessa petolliset olosuhteet – Takamoto Katsuta sortui heti virheeseen

Klo 8.12: Rovanperä maalissa. Hän on 0,7 sekuntia nopeampi kuin Neuville.

– Todella vaikea olosuhde. Koko ajan joitain yllätyksiä ja uutta mustaa jäätä, jota ei ollut etuautoilla. Takan ja Samin näkeminen sai minut varovaiseksi niissä paikoissa. Olisin voinut ajaa kovempaakin, mutta otin varman päälle. Ainakin olemme tässä. Se on tärkeintä.

Klo 8.11: Pajari ja kartturi Marko Salminen ovat varoittamassa takaa tulevaa Rovanperää, ja Rovanperän autokamerasta nähdään, että Pajarin auto on todella pudonnut sillalta alas, mutta pudotusta oli arviolta vain parin metrin verran, ja auto on pysynyt pyörillään.

Klo 8.08: Pajarin ulosajo sattui kapealla sillala, johon vievä mutka oli aivan jäässä. Näyttää siltä, että Pajarin auto putoaa sillalta pienen matkan alas, mutta alapuolella ei ole vettä.

– On kyllä hurja tilanne, asiantuntija Jari Ketomaa kauhistelee.

– Se on kova osuma, selostaja Juho Kokko jatkaa.

Klo 8.05: Pajari on pysähtynyt 10,1 kilometrin kohdalla.

Klo 8.03: Neuville saadaan maaliin. Hän on 1,0 sekuntia Munsteria nopeampi.

– Rengasvalinta ei varmaan ollut tälle pätkällä ollenkaan huono, mutta pitää katsoa koko lenkki. Pito oli lopussa aika hyvä. En uskaltanut ajaa kovempaa.

Klo 7.59: Katsuta on ajanut ulos! Oikealle kääntyvässä mutkassa lipsahti leveäksi. Katsojat ovat auttamassa autoa takaisin tielle, mutta vaikealta sen sinne saaminen näyttää.

Klo 7.58: Munster raportoi, että mustaa jäätä on todella paljon. Kuskit menevät paikoitellen aivan sukkasiltaan. Myöskään Munsterilla ei ole ainuttakaan nastarengasta mukana.

Klo 7.54: Eilispäivän ylivoimaisesti nopein kuljettaja oli Tänak, ja MTV Urheilun Jari Ketomaa arvelee, että virolaisella on tänään voittava rengasvalinta. Tänak otti ainoana kärkinimenä mukaan kaksi nastatonta talvirengasta, kaksi nastallista rengasta ja kaksi superpehmeää slicks-rengasta.

– Hän pystyy heittämään kaksi nastatonta ja kaksi superpehmeää alle, kun keli paranee. Hän voi heittää nastalliset pois. Tällä ensimmäisellä pätkällä hän tulee olemaan ehkä hivenen hitaampi.

Muuten kärkimiehillä on joko kaksi tai neljä nastarengasta ja kaksi tai neljä superpehmeää.

Klo 7.47: Kisa jatkuu, Munster on liikkeellä.

Klo 7.40: Päivän avauspätkän alku viivästyy.

Klo 7.38: Neuville on saanut 10 000 euron sakot kuudennen ek:n jälkeisistä tapahtumista. Belgialaistähti ajoi kyseisellä pätkällä ulos niin, että hänen vasen takapyöränsä taittui auton alle sivuttain.

Uusien sääntöjen mukaan siirtymällä saa ajaa vain autolla, jossa kaikki neljä pyörää pyörivät. Neuvillen vasen takapyörä lakkasi pyörimästä siirtymällä, ja FIA ilmoitti tästä Hyundaille. Hetkeä myöhemmin Neuville korjasi asian kuntoon.

Normaalisti tästä rikkeestä seuraa hylkäys, mutta Neuvillen kohdalla annettiin tässä tilanteessa armon käydä oikeudesta, sillä hänen ei katsottu saaneen urheilullista etua.

Klo 7.35: Hyvää huomenta ja tervetuloa mukaan seuraaaan taistelua MM-pisteistä. Vaikka päivä on lyhyt, siltä sopii odottaa paljon.

Jo rengasvalmistaja Hakookin ennakkotiedot kertovat, että olosuhteet ovat erittäin vaativat, ja Jonne Halttunen tarjosi MTV Urheilun lähetyksen alkuun vielä paikan päältä tuoreimmat lisätiedot, jotka povaavat melkoista näytöstä aamun avauspätkälle:

– Etuautot ovat menneet vasta aamun ensimmäisen pätkän läpi. Se on märkä, ja se on alkanut jäätämään. Yöllä on satanut vettä ja siellä on ollut lämpötila plussalla, mutta nyt se menee miinukselle. Odotetaan ehkä jotain miinus kahta. Tämä on sikäli pirullinen, että se voi olla nytkin sula, mutta tunnin sisällä voi olla aika paljonkin jäätä tai kuuraa. Yllätyksiä tulee varmasti. Sitä ei tiedä yhtään, mikä jäätyy.

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli