Kalle Rovanperä huokaili tiimikaverien vauhdista – Jari-Matti Latvala ajaa komeasti: MTV seurasi Suomen MM-rallin perjantaita

1:55img
Kalle Rovanperä tunnustaa: tallikaverilta löytyy lauantaiksi yksi valttikortti.
Julkaistu 02.08.2024 08:01(Päivitetty 02.08.2024 22:12)
Toimittajan kuva

Tuomas Hämäläinen

tuomas.hamalainen@mtv.fi

@TuoHamalainen
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Toyota on Kalle Rovanperän johdolla kolmoisjohdossa Suomen MM-rallissa ensimmäisen täyden ajopäivän jälkeen. Perjantai on koostunut yhdeksästä erikoiskokeesta ja noin 120 ek-kilometristä. MTV Urheilu seurasi tapahtumia tässä artikkelissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.

LUE MYÖS: Sami Pajari oli vähällä ajaa ulos – näin suomalaiskuski selvitti rajun tilanteen

LUE MYÖS: Tähän päättyi Ott Tänakin Suomen MM-ralli – kartturi sairaalaan rajun ulosajon jälkeen

TILANNE 10/20 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota58:24,7
2.Elfyn EvansToyota+8,0
3.Sébastien OgierToyota+8,6
4.Thierry NeuvilleHyundai+25,5
5.Adrien FourmauxFord+48,5
6.Sami PajariToyota+1:31,0
7.Grégoire MunsterFord+1:52,7
8.Oliver SolbergSkoda (WRC2)+3:22,0

SEURANTA:

EK10 Harju 2 – 2,01 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sébastien OgierToyota1:36,7
2.Thierry NeuvilleHyundai+0,2
3.Elfyn EvansToyota+0,6
4.Adrien FourmauxFord+0,8
5.Kalle RovanperäToyota+0,9
6.Sami PajariToyota+3,0
7.Grégoire MunsterFord+4,2
8.Yohan RosselCitroen (WRC2)+5,5

1:11img

Jari-Matti Latvala yllätti itsensäkin.

1:04img

Teemu Suniselta uskomaton paljastus autostaan: "En ymmärrä."

Klo 21.38: Nyt on Rally2-luokkakin saanut vietyä päivän läpi.

Harjun taittoivat Rally2:sta nopeimmin Yohan Rossel, Nikolai Grjazin (+0,1) ja Oliver Solberg (+0,6).

Luokan kokonaisjohdossa on Solberg, mutta toisena ajaa mainiosti Jari-Matti Latvala, joka on ruotsalaista 24,1 sekuntia jäljessä. Virolainen Robert Virves on kolmantena (+31,3) ja hänen perässään neljäntenä kaasuttelee Mikko Heikkilä (+39,9).

1:55img

Kalle Rovanperä tunnustaa: tallikaverilta löytyy lauantaiksi yksi valttikortti.

2:08img

Sami Pajari sai Toyota-pomoilta ymmärrystä: "Ei kovin pahasti tullut runtua."

1:09img

Sébastien Ogierilta väkevä paluu Jyväskylään: "Jo pelkkä tiellä pysyminen oli saavutus."

0:45img

Thierry Neuville antaa Kalle Rovanperän mennä menojaan: "Olen kiinnostuneempi Elfynistä."

1:00img

Elfyn Evansin vauhti löytyi taas Suomessa: "Kaikki on huomiselle yhä auki."

Klo 20.45: Tulossa on vielä kuljettajien haastatteluja. Päivitetään myös Rally2:n tilanne, kunhan se on päivän jälkeen selvä. Jari-Matti Latvala on ennen Harjua selkeästi kiinni luokan kakkossijassa.

Klo 20.32: Pajari ei pysty pistelemään päivän päätöstä edellispätkän veroisesti. Hän on pätkällä päivän päättäneistä Rally1-kuskeista viimeistä edellinen, tasan kolme sekuntia Ogieria hitaampana.

– En tiedä, mistä pitäisi aloittaa. Aika hyviä juttuja ja sitten ei niin hyviä juttuja. Aika paljon mahtuu jo ekalle Rally1-päivälle. Ei mitään, huomenna sitten Ouninpohjaa ja muita. Nyt on aika hyvä fiilis, en minä masennu niistä aamupäivän jutuista.

Klo 20.28: Munster jää 4,2 sekuntia Ogierin kärkiajasta. Hän on nyt selkeästi pätkän tähän asti hitain.

Klo 20.27: Grégoire Munster vetää jo niin leveäksi, että juuri leveämmäksi ei voi tällä pätkällä vetää. Ei suju.

Klo 20.23: Rallia johtava Rovanperä on toistaiseksi pätkän hitain, 0,9 sekuntia Ogierista.

Jari Ketomaa huomioi, että Rovanperällä suti paljon lähdössä. Rovanperä ruotii rupeamaansa tänään kriittisesti.

– Ihan ok päivä. Se olisi voinut olla parempi, varsinkin aamupäivällä kun auton kanssa olisi ollut paremmat säädöt. Sinne jätettiin aika paljon aikaa. Kovaa ajavat kyllä tiimikaverit. Huomenna saa varmasti pitää kaasun pohjassa. Yritetään lähteä samanlaista ajoa, ja katsotaan, mihin se riittää, Rovanperä virkkoo.

Klo 20.20: Adrien Fourmaux häviää Ogierille 0,8 sekunnilla. Yleisöpätkän erot ovat todella täpäriä.

– Tänään on ollut todella vaikeaa sateen kanssa, mutta meillä on ollut hauskaa ja paikat ovat olleet nautinnollisia, Fourmaux sanoo ja hehkuttaa Suomen rallia runsaine katsojineen.

Klo 20.15: Sébastien Ogier kepittää Neuvillen täpärästi, 0,2 sekunnilla.

– Ogier ajoi todella taidokkaasti muutamat hitaat paikat. Osoitti kyllä mestarin kynnet, Jari Ketomaa sanoo.

– Huomenna on iso päivä. Odotan innolla todella upeita pätkiä. Toivotaan, ettei sää ole niin hullu, koska ei ole niin nautinnollista, kun sataa paljon, Ogier itse pui ja toteaa, että hänen suorituksensa "eivät ole olleet niin huonoja".

Klo 20.11: Elfyn Evansilla ei yhtä hyvin osu, ja hän vetää kertaalleen leveäksi. Hän taipuu Neuvillelle 0,4 sekuntia.

– Tämä on ollut varsin ok-päivä. Aika vaikeat olosuhteet, ja sen aikana on tapahtunut. Olen iloinen, että olen täällä päivän päätteeksi. Katsotaan, mitä voimme tehdä huomenna.

Klo 20.07: Neuville on taituroimassa kapealla pätkällä. Vahvasti kulkee, eikä virheitä juuri tule.

Neuville toteaa ensiksi, että on ollut tiimille suuri pettymys menettää kaksi autoa (keskeytykset).

– Ainakin EP on palannut ja Ott ja Martin ovat molemmat kunnossa, se on pääasia. Odotan innolla huomisen kauniita pätkiä. Autoa täytyy vielä parantaa vähän.

Klo 20.03: Päivä päättyy seuraavaksi kaasuteltavaan Harjun yleisöerikoiskokeeseen. Eilen Harjun pätkän kaasutteli nopeimmin Thierry Neuville.

EK9 Ruuhimäki 2 – 7,76 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Sami PajariToyota3:46,7
2.Sébastien OgierToyota+0,5
3.Kalle RovanperäToyota+0,6
4.Thierry NeuvilleHyundai+2,0
5.Elfyn EvansToyota+2,4
6.Adrien FourmauxFord+3,0
7.Grégoire MunsterFord+8,5
8.Oliver SolbergSkoda (WRC2)+15,8

2:47img

Sami Pajari ajoi uran ensimmäisen pohja-ajan: "Oijoijoi, sieltä se tuli!

Klo 19.34: Sami Pajari! Suomalainen tikkaa pätkäpohjat 0,5 sekunnin erolla Ogieriin! Kerrassaan hieno veto. Ensimmäistä kertaa Rally1-autolla kisaavalle Pajarin uran ensimmäinen pohja-aika pääluokkaan.

– Aijaijai! Come on! Pajari tunnelmoi.

– Sieltä se tuli. En tiedä, mitä tässä pitäisi sanoa. Aikamoinen päivä on ollut. Vielä on yksi pätkä ajettavana, mutta aika hyvä fiilis. Älyttömän iso kiitos kaikille, Pajari sanoo.

Klo 19.31: Suomenkielisessä haastattelussa Rovanperä sadattelee enemmän.

– Ihan ok. Kyllä tämä päivä vähän pettymys oli. Kovempaa olisi pitänyt ajaa verrattuna tiimikavereihin, mutta sellaista se välillä on. Koetetaan nyt olla sekoilematta Harju ja lopettaa päivä tällä lailla näin. Ei se nyt ihan farssi ole.

1:19img

Kalle Rovanperän autosta lähti "roiskeläppä" lentoon – perään päivän pisin leiskautus.

Klo 19.25: Rovanperä kiristää loppua kohden ja tarjoaa pätkän päätöshyppyyn kunnon leiskautuksen, päivän pisimmän moisen. Pätkäaika on mallikas. Suomalainen jää vain 0,1 sekuntia Ogierin pohjista.

– Tämä on siisti pätkä, tässä on kunnon fiilis. Se on vähän lyhyt. Iltapäivä oli ok, vaikka halusimme olla vähän nopeampia parilla edellisellä pätkällä. Huomisesta on tulossa kiinnostava, erot huippujen välillä ovat todella pienet.

Klo 19.25: MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huomioi, että Kalle Rovanperällä menee pari kohtaa aavistuksen leveäksi, ja tämä näkyy heti kellossa.

Klo 19.22: Adrien Fourmaux on toistaiseksi pätkän hitain 2,5 sekuntia Ogierista.

Klo 19.17: Sébastien Ogier jättää pätkäajallaan tosin kaksikon taakseen. Hän rykäisee erikoiskokeen 1,5 sekuntia Neuvillea vikkelämmin. Evans on kokonaistilanteessa nyt vain 1,2 sekuntia Ogierin edellä.

– Vihdoinkin! Joskus olot ovat mukavammat ja pitoa on enemmän, mistä nautimme, Ogier ilakoi.

Klo 19.14: Neuvillen vetoa voi tämän verrokkiajan perusteella luonnehtia vähintäänkin oivaksi. Elfyn Evans taipuu belgialaiselle 0,4 sekuntia.

– Se oli ok, ja Neuvillella oli hyvä pätkä myös. Pito on nyt paljon parempi, Evans luonnehtii.

Klo 19.12: Neuville on ajanut pätkän ja toteaa sen olleen hyvä, mutta aikaansa hänen on vaikea ennustaa. Hän sanailee sään muuttuvan "joka viides minuutti".

Klo 19.06: Aurinko pilkottaa, kun Ruuhimäen erikoiskoe päästään ajamaan toisen kerran. Nyt ei aiemmista pätkistä poiketen sada, mutta tie on toki kostea.

EK8 Myhinpää 2 – 15,51 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Thierry NeuvilleHyundai7:00,0
2.Sébastien OgierToyota+1,3
3.Elfyn EvansToyota+2,3
4.Kalle RovanperäToyota+3,7
5.Adrien FourmauxFord+3,9
6.Sami PajariToyota+9,5
7.Grégoire MunsterFord+13,3
8.Jari-Matti LatvalaToyota (WRC2)+26,4

Klo 18.56: Jari-Matti Latvala on ajanut rallin toiset Rally2-luokkapohjansa ja jälleen Myhinpäässä. Latvala oli 0,6 sekuntia virolaiskuski Robert Virvesiä nopeampi, ja Oliver Solberg sijoittui pätkällä kolmanneksi, 1,2 sekuntia Latvalasta.

Rally2:n kokonaistilanne kahdeksan erikoiskokeen jälkeen:

1. Oliver Solberg 56:01,4
2. Jari-Matti Latvala +35,5
3. Robert Virves +43,2
4. Nikolai Grjazin +44,3
5. Lauri Joona +47,4
6. Mikko Heikkilä +49,4
7. Roope Korhonen +59,4
8. Georg Linnamäe +1:19,0

Klo 18.08: Ei pysty Sami Pajarikaan aivan kärkivauhtiin. Vettä sataa jo reilusti enemmän kuin aiemmin. Pajarille ropisee takkiin Neuvilleen nähden 9,5 sekuntia ja vain Munster on ollut pätkällä häntä hitaampi.

– Makea pätkä. Aika paljon vettä oli urissa. Sillä lailla aika haastavaa. Ei ole kovin hyvä luotto mennä vielä niihin paikkoihin, että pystyisi menemään paljon kovempaa. Aika hurjalta tuntuu tällaisella autolla, ihan makeaa, Pajari luotailee.

Klo 18.04: Rovanperän jälkeen liikkeellä oleva Grégoire Munster taipuu Neuvillen pohjille 13,3 sekuntia.

Klo 17.55: Rovanperältä vaihteeksi maltillisempi veto. Hän jää Neuvillen pohja-ajasta 3,7 sekuntia ja menee pätkäajoissa "vasta" neljänneksi.

Rovanperä koki, että pätkä oli häneltä todella hyvä, ja hän sanojensa mukaan hyökkäsi. Hän on ajastaan ymmyrkäisenä ja pohtii olojen muuttumista erikoiskokeen aikana.

– Vaikea sanoa, miksi noin paljon jäädään. Ajo tuntui ihan hyvältä. En tiedä, vaikuttaako koko ajan lisääntyvä sade. Ei tuolla mitään virheitä ollut, ihan hyvältä se tuntui, mutta liukasta se on, kun sade lisääntyy koko ajan.

Klo 17.49: Sébastien Ogierkin jää Neuvillen ajasta. Neuville oli pätkällä 1,3 sekuntia nopeampi. Ogier toteaa, että sitoutumisen täytyy olla 100-prosenttista, eivätkä kaksi ilman Suomen MM-rallia häneltä mennyttä vuotta auta asiassa. Sitten tulee tunnustus rallin kärkimies Kalle Rovanperälle.

– Suomen MM-rallissa ei ole monia, jotka pystyvät vastaamaan Kallen sataan prosenttiin.

Klo 17.48: Esapekka Lapin tuoreet kommentit hänen ulosajostaan ovat kuunneltavissa alla:

2:06img

Esapekka Lappi kommentoi keskeytystään: " Vauhtia ei ollut paljon mitään."

Klo 17.45: MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa ihastelee auraajana päivää taittavan Neuvillen vauhtia. Elfyn Evans jää hänen vedostaan 2,4 sekuntia.

– Se oli ok. Näyttää, että aika ei ollut niin briljantti, mutta ei ongelmaa. Vaikea arvioida, miten paljon seisova vesi vaikuttaa autoon, Evans tuumii.

Klo 17.41: – Vauhti oli hyvää, mutta seisovaa vettä oli paljon ja urat olivat täynnä vettä. Emme voineet tehdä mitään, ensimmäisenä pätkän ajanut Thierry Neuville sanoo.

Klo 17.39: Ajamassa ovat nyt sekä Thierry Neuville että Elfyn Evans.

Klo 17.32: Vesisade näyttää olevan yltymässä, kun pätkä on alkamassa.

Klo 17.28: Ennen pian käynnistyvän Myhinpää 2:n alkua voit lukea Ott Tänakin tuoreet kommentit kolmannen pätkän ulosajostaan oheisesta jutusta tai kuunnella alla olevalta videolta:

Ott Tänak kuittasi hurjan ulosajonsa ytimekkäästi

1:06img

Ott Tänak kommentoi ulosajoaan.

EK7 Saarikas 2 – 15,93 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota7:39,3
2.Elfyn EvansToyota+3,1
3.Thierry NeuvilleHyundai+4,3
4.Sébastien OgierToyota+4,4
5.Sami PajariToyota+4,5
6.Adrien FourmauxFord+8,6
7.Grégoire MunsterFord+10,0
8.Oliver SolbergSkoda (WRC2)+23,9

Klo 17.54: Katsaus Rally2-luokkaan: sitä johtava Oliver Solberg kellotti luokan pätkäpohjat 0,6 sekunnin erolla Jari-Matti Latvalaan.

Solberg johtaa luokan kokonaistilannetta 36,7 sekunnin erolla juuri Latvalaan. Nikolai Grjazin hengittää Latvalan niskaan vain 1,9 sekunnin päässä luokkakolmosena. Lauri Joona on myös tiiviisti pelissä palkintokorokesijoista, 0,8 sekuntia Grjazinista nelossijalla.

Klo 16.53: Pajari kellottaa seitsemästä pätkän pistelleestä kuskista viidenneksi nopeimman ajan, 4,5 sekuntia Rovanperää hitaampana. Hän on kuitenkin vain 1,4 sekuntia pätkän kakkosajan kaasutellutta Evansia verkkaisempi. Joukko on Rovanperän jälkeen tasainen.

Aika on Pajarin sanoin "hyväksyttävä".

– Ajaminen tuntuu hyvältä. Vielä on monta paikkaa, joissa varoo. Leikkaukset ovat tosi märkiä. Pelottaa, että imaisee keulan sinne.

– Ei mitään, aika peniä juttuja. Ihan hyviä alkavat ajat olla.

Klo 16.49: Sami Pajari päästelee jälleen hienoa kyytiä. Ensimmäiseen väliaikaan hän on joukon nopein ja seuraavatkin väliajat ovat oivaa luokkaa, vaikka sittemmin hän on hivenen Rovanperän väliaikoja perässä.

Klo 16.41: Ja kyllä, pätkän keulillehan Rovanperä taas selkeästi rykäisee. 3,1 sekuntia hyvää Evansiin, joka putoaa pätkän ajoissa nyt toiseksi. Rovanperä kasvattaa rallin kokonaisjohtoaan 7,8 sekuntiin.

– Kämmenpohjat ovat meikäläisellä pikkuisen lämpimänä. Tuossa on äärimmäisen kova yritys. Mitään tuonne pätkälle ei jätetä. Muutama tilanne oli jo ihan siinä ja hilkulla, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huokailee.

Rovanperä itse sanoo, ettei ota riskejä, vaan yrittää pitää hyvää vauhtia. Tiet ovat hänenkin mukaansa hurjassa kunnossa.

Klo 16.39: Rovanperän väliajat enteilevät pätkäpohjia. Suomalaisella kulkee jälleen.

Klo 16.35: Sade yltyy, kun Rovanperä alkaa ajaa pätkää.

Klo 16.33: Erot ovat pieniä. Ogier jää Evansista 1,3 sekuntia ja on siis samalla 0,1 sekuntia Neuvillea hitaampi.

– Olosuhteet ovat yhä vaikeat, monissa paikoissa pito on hyvin vähäistä. Olemme kelpo rytmissä, mutta en ole hyökkäämässä enempää tällä hetkellä, Ogier sanailee.

Klo 16.31: Evans löi Neuvillen ajan 1,2 sekunnilla.

– Mutaa on paksusti ja sitä tuntee olonsa matkustajaksi. On vaikea hyökätä suuresti, en tiedä, onko kukaan tehnyt niin.

Klo 16.26: Neuville on pätkän taittanut ja on turhautuneen oloinen. Hän tuskailee piirtävänsä myöhemmin ajaville uraa. Palkintopallisijoitusta ei hänen mukaansa nyt mietitä, vaan tavoitteena on pelkästään selviytyä.

– Minulla oli puhdas veto, mutta olosuhteet eivät ole meille hyvät. On aika kosteaa, hiukan vettä ja mutaisia paikkoja.

Klo 16.25: Tie on kestänyt yllättävän hyvin autojen rasituksen, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa ruotii Neuvillen autosta nähtävästä ajokuvasta.

Klo 16.18: Saarikas 2 vauhtiin Neuvillen voimin. Tuulilasinpyyhkijöitä saa taas käyttää.

EK6 Laukaa 2 – 17,96 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota8:26,9
2.Sami PajariToyota+2,4
3.Elfyn EvansToyota+4,5
4.Sébastien OgierToyota+4,6
5.Adrien FourmauxFord+6,1
6.Thierry NeuvilleHyundai+10,1
7.Grégoire MunsterFord+13,6
8.Oliver SolbergSkoda (WRC2)+26,8

Klo 15.56: MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa pohtii, pystyykö Lappi ylipäätään jatkamaan kisaa Jyväskylässä tulevina päivinä.

– En lähde julistamaan vielä varmaa jatkoa ennen kuin auto saadaan tänne. Oli niin kovaa sellaisesta suunnasta ja suoraan puuhun, että toivotaan, ettei runkokehikko ole vääntynyt. On kuitenkin mahdollista, että on vääntynyt ja ralli ei jatku, Ketomaa sanoo.

2:19img

Pystyykö Esapekka Lappi enää jatkamaan Jyväskylässä? Näin arvioi Jari Ketomaa.

Klo 15.49: Suomalaisittain sekä hyvää että huonoa. Lapin ulosajo se huono osuus, mutta Sami Pajari naulaa pätkän kakkosajan ja suomalaiset ottavat järjestyksessä Rovanperä ja Pajari erikoiskokeen kaksoisvoiton. Pajari jää Rovanperän ajasta vain 2,4 sekuntia.

– Aamun jälkeen tämä on kuin täysin toinen päivä. Olosuhteet ovat nyt paljon stabiilimmat, ja minulla oli todella puhdas veto. Oli todella kiva ajaa, Pajari kuittaa.

Klo 15.44: Grégoire Munster on toistaiseksi pätkän hitain, 13,6 sekuntia Rovanperästä. 

Klo 15.37: Esapekka Lappi lipeää ulos ja rysäyttää rajusti puuhun. Suomalainen linkuttaa autollaan hetken eteenpäin, mutta joutuu keskeyttämään.

– Meidän täytyy keskeyttää. Olemme ok, kartanlukija Janne Ferm viestittää tiimille.

3:28img

Esapekka Lappi ulos – rysäyttää rajusti puuhun.

Klo 15.34: Kalle Rovanperä hyökkää, ja hyökkääkin komeasti! Pätkän kärkiaika selkeällä erolla rallin johtajalle! Rovanperä on 4,5 sekuntia Evansia nopeampi.

– Vaikeat olosuhteet nyt iltapäivällä. Ennen meitä taisi olla aika kova sade. Paljon pitoa kuivilla osuuksilla ja todella liukasta mutaisilla osuuksilla, Rovanperä sanoo.

Kysymykseen, millaisia muutoksia autoon tehtiin, Rovanperä vastaa mystisesti, että "salaisia".

Klo 15.31: Adrien Fourmaux taipuu 1,6 sekuntia Evansille. Fourmaux'n mukaan päivähuollossa onnistuttiin, eikä auton kanssa tarvitse nyt taistella.

– Pätkä oli todella kiva ajaa. Todella urainen, mutta todella hyvä.

Klo 15.29: Ogier jäi luistelustaan huolimatta vain 0,1 sekuntia Evansin pätkän kärkiajasta.

– Metsässä oli paska osuus 40 senttiä syvillä urilla. Vihaan tätä osuutta, Ogier lateli.

1:40img

Sébastien Ogierilla menee "kamalissa" oloissa leveäksi – Jari Ketomaa: Rengasrikon riski.

Klo 15.24: – Tie on kamalassa kunnossa. Hiekka lentää koko ajan tuulilasille, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa huomioi Sébastien Ogierin ajaessa.

Ogier ajaa heti perään leveäksi. Ketomaa pohtii, että riskinä on, että ranskalaisella olisi rengasrikko, mutta hän ei lähde sitä varmaksi julistamaan.

Klo 15.23: Elfyn Evans takoo pätkän 5,6 sekuntia Neuvillea nopeammin.

Klo 15.20: Neuville pätkän maalissa. Hän kertoo, että ensimmäinen osuus oli "todella hyvä", pitoa oli paljon. Pätkän loppuosuudella pito oli kuitenkin vähäistä. Tiellä oli urautuneita veden täyttämiä kohtia.

– Ei helppoa.

Klo 15.15: Alla suomalaiskommentteja äskettäisestä päivähuollosta:

1:29img

Kalle Rovanperä johtaa Suomen MM-rallia: "Ero on liian pieni, muuten hyvä."

2:08img

Esapekka Lappi tyytyväisenä huoltotauolle: "Yksi haastavimmista Jyskälä-aamuista."

1:28img

Sami Pajari kertasi ajovirhettään: "En halua kieltää syyllisyyttäni, mutta..."

Klo 15.11: Toyotat hallitsivat aiemmin Laukaan avausrykäisyä. Pätkältä tuli neloisvoitto Elfyn Evansin johdolla.

Klo 15.10: Nyt aletaan ajaa aiemmin tänään vedettyjä erikoiskokeita toiseen kertaan. Thierry Neuville on liikkeellä Laukaan pätkällä, ja vettä satelee.

EK5 Ruuhimäki 1 – 7,76 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota3:52,8
2.Thierry NeuvilleHyundai+0,6
3.Elfyn EvansToyota+1,4
4.Sébastien OgierToyota+1,8
5.Adrien FourmauxFord+3,2
6.Esapekka LappiHyundai+3,6
7.Grégoire MunsterFord+10,3
8.Sami PajariToyota+11,5
xx.Takamoto KatsutaToyota+1:34,9

Klo 15.05: Hyundai tiedottaa, että Tänakin ja Järveojan ralli on ohi. Tästä lisää:

Hyundai tiedotti rajusti ulos ajaneen Ott Tänakin tilanteesta

Klo 14.27: Rally2:ssa Ruuhimäkeen pohjat teki Virves perässään suomalaiskolmikko Korhonen, Latvala ja Heikkilä. Kokonaistilanteessa Solbergin johto Latvalaan nyt 18,1 sekuntia.

Klo 14.25: Tästä luettavaksi Rovanperän ja Lapin kommentit EK3:n alkuvaiheista:

Ott Tänakin ulosajoa seurasivat pitkät minuutit – Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi kertovat tilanteesta

Klo 13.09: Rally2-kuljettajat ajavat vielä, mutta jo tässä kohtaa voi sanoa, että olihan aamupäivä. Pajari kolhi autoaan aamun ensimmäisellä pätkällä, Tänak ajoi rajusti ulos toisella, Neuvillella oli hurja läheltä piti -tilanne kolmannella, ja Katsuta sortui virheeseen neljännellä pätkällä.

Päivitetään Rally2-luokan tilannetta myöhemmin, kun kaikki kärkikuskit on saatu Ruuhimäen pätkän läpi. Seuraavaksi luvassa kuskien kommentteja päivähuollosta, kunhan autokunnat pääsevät takaisin Jyväskylään.

Klo 13.05: Myös Pajari pääsee pätkän maaliin. Eroa tulee 11,5 sekuntia, mutta nyt hän pääsee viimein huoltoon korjaamaan autonsa kuntoon. Iltapäivällä sitten uudella innolla.

– Olisi ollut haastetta ilman ongelmiakin. Hölmön virheen tein ekalla pätkällä. Oli niin vaikeat olosuhteet, että en vain osannut lukea sitä tilannetta. Selvittiin siitä, ja nyt taisteltiin vain lenkki läpi. Nyt auto kuntoon, ja sitten aletaan vetää.

Klo 13.03: Tässä katsottavaksi Katsutan ajovirhe:

1:06img

Taas kolisee! Takamoto Katsuta tunaroi Ruuhimäessä.

Klo 13.02: Munster selvittää ensimmäisen lenkin. Tappiota pohjiin tulee 10,3 sekuntia.

Klo 12.57: Rovanperän veto oli sen verran kova, että Lappikin jää hänestä 3,6 sekuntia. Katsutan ajovirhe nostaa hänet neljänneksi. Eroa kärkeen on kymmenen sekuntia.

– Tämä oli huono. Pikkutie menee tosi liukkaaksi, ja oli vaikeita paikkoja. hirveästi tuli infoa, missä on tullut virheitä. Alkoi pelottaa itseäkin, ja tulin liian hiljaa. Aamulenkki lähtöpaikkaan nähden ihan hyvä.

Klo 12.54: Katsuta häviää Rovanperälle lopulta reilut puolitoista minuuttia. Ei nähdä japanilaista tänä vuonna palkintokorokkeella.

– Menetin perän. Yritän saada auton takaisin Jyväskylään huoltoon.

Noin 25 kilometriä on matkaa.

Klo 12.51: Katsutalla kolisee! Hän kolhaisee oikean takapyörän niin, että se kääntyy auton alle, ja nyt tulee isosti takkiin. Katsuta jatkaa kuitenkin matkaa.

Klo 12.49: Rovanperä on 0,6 sekuntia nopeampi kuin Neuville ja 1,4 sekuntia nopeampi kuin Evans ja nousee näin 0,2 sekunnilla rallin kärkeen.

– Teimme muutoksia autoon, ja nyt se tuntui vihdoin vähän paremmalta. Tässä rallissa on kyse pienistä yksityiskohdista. Vaikea aamulenkki. Iltapäiväksi pitää parantaa paljon. Toivottavasti löydämme sinne jotain.

Klo 12.47: Rovanperä aloittaa kovaa. 0,8 sekunnin pohjat vajaaseen neljään kilometriin.

Klo 12.45: Fourmaux'lle 2,6 sekuntia takkiin Neuvillelta.

– En voi olla tyytyväinen aamuuni. Nyt pitää tehdä parannuksia iltapäiväksi.

Klo 12.40: Neuvillen noteeraus kestää myös Ogierin hyökkäyksen. Ranskalaistähti taipuu 1,2 sekunnilla. Ogier ajoi lopussa yhden mutkan selkeästi leveäksi, ja tämä selittää eroa.

– Ajamme rajoilla, ja näissä pito-olosuhteissa se ei ole helppoa. 

Klo 12.37: Evans jää Neuvillesta 0,8 sekuntia.

– Ihan ok, mutta vähän kömpelöä ajamista joissain paikoissa. En saanut parasta irti itsestäni ja autosta.

Klo 12.33: Neuville jo pätkän maalissa, ja aamun lenkki samalla hänen osaltaan ohi. Kevyttä sadetta maalissa, mutta se on mitä ilmeisimmin yltymässä.

– Joskus siitä voi olla etua, että ajaa ensimmäisenä. Katsotaan. Pito vaihteli taas vähän enemmän, irtosoraakin oli joissain paikoissa. Muuten ok.

– Ajoimme yhdellä pätkällä pitkäksi ja menetimme useita sekunteja, mutta se oli minun virheeni.

Klo 12.29: Otetaan edellistä takaisin sen verran, että 12.29 mennään sittenkin, ja Neuville lähtee liikkeelle.

Klo 12.17: Edessä on päivän ensimmäisen lenkin viimeinen erikoiskoe, ja tiedot Jyväskylässä kertovat, että pätkän alku viivästyisi vielä kymmenellä minuutilla, eli uusi aloitusaika on tässä kohtaa 12.39.

EK4 Myhinpää 1 – 15,51 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota6:54,4
2.Thierry NeuvilleHyundai+0,8
3.Sébastien OgierToyota+1,2
4.Kalle RovanperäToyota+2,0
5.Esapekka LappiHyundai+2,3
6.Takamoto KatsutaToyota+3,4
7.Adrien FourmauxFord+4,4
8.Grégoire MunsterFord+21,3
9.Sami PajariToyota+31,4

Klo 12.39: Päivitetään Rally2-luokan tilanne. Jari-Matti Latvala teki Myhinpäähän luokkapohjat. Kokonaistilanteessa Solberg johtaa, Joona 19,1 sekunnin päässä, Grjazin ja Latvala 19,3 sekunnin päässä. Latvalan osalta ison eron selittää se, että hänelle annettiin kesken jääneeltä kolmannelta erikoiskokeelta todella erikoinen laskennallinen aika, joka oli lähes 20 sekuntia Solbergia huonompi.

Klo 11.46: Ja korjaus edelliseen: laskennalliset ajat ovat tulleet. Kaikki Rally2-kuskit, jotka eivät ajaneet edellistä pätkää läpi, saivat ajan 8:20,8. Se on 18,4 sekuntia huonompi kuin pohjat tehneen Oliver Solbergin. Tämän myötä esimerkiksi Jari-Matti Latvala on kolmen pätkän jälkeen neljäntenä 20,2 sekunnin päässä ruotsalaisesta. Lauri Joona toisena 15,3 sekunnin päässä.

Klo 11.44: Rally2:ssa tilanne on siltä osin sekaisin, että osa kuljettajista ei saanut ajaa kolmatta erikoiskoetta ollenkaan läpi, eli heiltä puuttuu vielä aika sieltä. Päivitetään tilanne, kun kilpailunjohto saa laskennalliset ajat.

Klo 11.40: Aamun ensimmäisellä ek:lla autoaan vaurioittanut Pajari taistelee pätkän läpi ilman takasiipeä. Tappiota tulee yli puoli minuuttia. Vielä yksi pätkä, ja sitten Toyotan mekaanikot pääsevät korjaushommiin.

– Aika haastavaa. Täällä oli vielä enemmän hyppyjä kuin edellisellä, ja puolivälissä alkoi sataa aika rajustikin. Varovasti tultiin.

Klo 11.36: Munster jää Evansista 21,3 sekuntia, ja kokonaistilanteessa ero on jo minuutin luokkaa. Pajari vielä tulossa.

Klo 11.31: Lappi jää Evansista lopulta 2,3 sekuntia. Hän menetti jälkimmäisellä puoliskolla sateessa 4,3 sekuntia – siis puoli sekuntia kilometrillä.

– Aika raaka vesikuuro oli. Ei se älytttömän pitkä matka ollut, mutta kovavauhtisissa paikoissa. Viitonen oli silmässä, ja olisi pitänyt tulla viitosella ne paikat läpi. Ensinnäkään en nähnyt mitään, ja toisekseen auto meni ihan miten sattuu siinä veden päällä.

Klo 11.29: Evansilla käy nyt sään kanssa hillitön tuuri. Lappi on menettänyt sateessa etulyöntiasemansa ja pudonnut viimeisessä väliajassa jo 1,4 sekunnin päähän.

Klo 11.27: Lappikin menettää pätkän keskivaiheilla, seitsemästä kilometristä kymmeneen kilometriin, 1,7 sekuntia Evansiin nähden. Ja tämä on juuri se paikka, jossa sataa vettä – ja sataa muuten kovaa.

Klo 11.25: Katsuta ei pysty vastaamaan Evansin menoon (+3,4), mutta Lappi tulee kovaa perässä!

– Kesken pätkän tuli valtavasti vettä. Tämä on tuuripeliä. Ei ole helppoa, kun sää muuttuu koko ajan, Katsuta sanoo.

Klo 11.22: Rovanperä jää Evansista lopulta 2,0 sekuntia, ja Evans nousee rallin kärkeen 1,2 sekunnin marginaalilla.

– Pätkän loppupäässä satoi vettä. On ollut vaikea aamu auton kanssa. Joudun taistelemaan sen kanssa ja tekemään säätömuutoksia joka pätkälle. Tällä se oli aivan v**un hirveä. Auto yliohjaa niin paljon, että nopealla tiellä ei voi olla nopea. En voi tehdä enempää.

Rovanperä sanoi jo rallin alla, että Toyotan Keski-Suomessa sijaitsevan testialueen tie on huomattavasti pehmeämpi kuin tämän rallin erikoiskokeet. Siksi eilinen testi-ek oli erittäin tärkeä mahdollisuus löytää pitoa ja luottoa.

Klo 11.19: Fourmaux jää Evansista 4,4 sekuntia. Rovanperä seuraavana, ja väliajoissa suomalainen on muutaman kymmenyksen Evansia perässä.

Klo 11.16: Ogier taipuu taas Evansille, ja Neuvillekin on itse asiassa nopeampi. Eroa Evansiin tulee 1,2 sekuntia. Hän kertoo pitävänsä Myhinpäästä.

Klo 11.15: Tässä Neuvillen tilanne:

1:03img

Thierry Neuville lähellä karmeaa ulosajoa: "Herrajumala se olisi mennyt kauas!"

Klo 11.10: Neuvillen läheltä piti -tilanteen myötä Evans kääntää ajan jälkimmäisellä puoliskolla edukseen. Eroa tulee 0,8 sekuntia.

– Olosuhteet ovat paljon paremmat, paremmat kuin odotin. Olin joissain paikoissa liian varovainen. En ole täysin tyytyväinen, mutta ihan ok.

Klo 11.06: Neuville pätkän maalissa. Evans tulee perässä hieman hitaammin.

– Pito on johdonmukaisempi. On vaikea sitoutua mutkiin. Taistelen vielä joissain paikoissa auton kanssa. Tämä ei ole vielä sitä, mitä haluaisin sen olevan.

Klo 11.03: Neuville on todella lähellä ajaa ulos.

– Nyt kävi tuuri! Herrajumala se olisi mennyt kauas, kun se olisi tuosta napannut kiinni. Siinä oli hirveä vauhti, asiantuntija Riku Tahko taivastelee.

Klo 10.59: Neuville liikkeellä!

Klo 10.54: Myhinpää on myös se pätkä, jolla Rovanperä ajoi viime vuonna kärjestä ulos...

Klo 10.52: Pian mennään taas. Edessä on erittäin legendaarinen Myhinpään pätkä.

– Jos tekee mieli mennä ylös ja alas, niin siellä se onnistuu. Se on käsittämätön pala maapallolla. Kun sinne mennään, on ihan tasaista, ja kun sieltä poistutaan, on ihan tasaista, mutta sitten sinne on joku heitellyt meteoriitteja väliin, MTV Urheilun Tomi Tuominen mehustelee.

– Jos on hyppy, se on hyppy, josta lennät. Sitten on hyppymutka. Sitten on hyppy, josta lennät mutkaan tai jopa mutkan yli Koko ajan se rytmi. Siellä ei ole sellaista järjetöntä pommia missään. Voit vetää menemään sen koko matkan. Vaihteet kolme, neljä – mieluummin neljä ja viisi – joilla menet niitä läpi. Hypyissä ei tarvitse ottaa paljon vauhtia pois, pikku sitomisia vain. Se on ihan fantastinen tunne, kun pääsee vetämään sen pätkän läpi, asiantuntija Jari Ketomaa komppaa ja jatkaa:

– Ouninpohja on hieno, mutta kyllä mä Myhinpäätä pidän vielä hienompana.

EK3 Saarikas 1 – 15,93 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota7:36,4
2.Elfyn EvansToyota+0,4
3.Esapekka LappiHyundai+0,9
4.Sébastien OgierToyota+3,0
5.Takamoto KatsutaToyota+3,4
6.Grégoire MunsterFord+13,0
7.Thierry NeuvilleHyundai+13,5
8.Adrien FourmauxFord+13,8
9.Sami PajariToyota+16,3

Ott Tänak ajoi ulos ja keskeytti.

Klo 10.34: Saarikkaan pätkä keskeytetään toistamiseen Lauri Joonan jälkeen, koska katsoja on saanut sairauskohtauksen ja ambulanssille on taas tarvetta. Loput kuljettajat kiertävät Myhinpäähän vaihtoehtoista reittiä.

Klo 10.24: Tässä Tänakin ulosajo katsojan kuvaamana:

Jos yllä oleva upotus ei näy, löydät videon tästä linkistä.

Klo 10.21: Rally2:ssa Solberg tekee taas alkuun pohja-ajan, ja sitten odotellaan myöhemmin tulevia suomalaisia. 

Klo 10.20: Aikataulu muuttuu hieman Tänakin ulosajon ja siitä seuranneen viivästyksen vuoksi. EK4 uusi alkuaika on 10.59, EK5 alkaa 12.29. Eli 24 minuuttia aikataulu eteenpäin näiden pätkien osalta.

Klo 10.16: Takapäästä pahasti vaurioituneella autolla ajava Pajari jää Rovanperästä 16,3 sekuntia.

– Näin kovavauhtisella pätkällä ero tällaisessa autossa on ihan älyttömän iso. Tuntuu kuin olisi rengas rikki koko ajan. Liiraa vain, Pajari sanoo vaurioituneen takasiiven vaikutuksesta ajamiseen.

Rovanperän keskinopeus tällä pätkällä 125,7 kilometriä tunnissa.

Klo 10.15: Lappi siis onnistuu tällä pätkällä murtamaan Toyotan rintaman. Ogier ja Katsuta jäävät suomalaisen taakse.

Klo 10.11: Lappi löytää loistavan vauhdin. Hän jää Rovanperän pohjista vain 0,9 sekuntia.

– Vaikeaa on kaikille. Ja tuo onnettomuus vielä. Oli aika iso huoli tuolla, kun kuulimme, mitä on käynyt, emmekä tienneet mitään kymmeneen minuuttiin. Ilmeisesti kunnossa, tai ei kaikki ole kunnossa, mutta hengissä, niin se on hyvä. Ei helppo latautuminen pätkään, mutta jatketaan tästä.

Klo 10.10: Hauska yksityiskohta Lapin ajamisessa. Neuvillen paikka oli merkattu Janne Fermin nuotteihin.

– Muista Neuville, Ferm sanoi Lapille paikassa, jossa kaksikon belgialainen tallikaveri ajoi jonkin aikaa sitten pitkäksi.

Klo 10.09: Katsuta jää Rovanperästä 3,4 sekuntia mutta Lappi tulee perässä lähes Rovanperän kanssa samaa vauhtia.

Klo 10.05: Rovanperä ottaa kiinnityksen pohja-aikaan! Hän on 0,4 sekuntia nopeampi kuin Evans.

– On kyllä ihan saakelin huonossa kunnossa tämä pätkä. Mutaa tulee tosi paljon tielle joka autolla. Edessä olevat saavat kyllä aika paljon paremman tien, mutta yritimme tulla sen, mitä päästiin.

Klo 10.04: Hyundai tiedottaa:

– Ott ja Martin ajoivat ulos EK3:lla. Ott on kunnossa, mutta Martin viedään sairaalaan lisätutkimuksiin. Kerromme lisätietoa myöhemmin.

Klo 9.59: Ogier on perinteisesti ollut hyvä uusilla erikoiskokeilla, mutta nyt hän jjää 2,6 sekuntia Evansista.

– Oli vaikeaa. Ei ole koskaan kiva odotella pätkän alkua. Olen iloinen, että Ott ja Martin ovat kunnossa. Se on tärkeintä.

Siinä saatiin vahvistus, ja se on hyvä kuulla.

Klo 9.55: Evans tempaisee kunnon pohjat. Hän on 13,1 sekuntia nopeampi kuin Neuville, ja tämä selittyy luonnollisesti Neuvillen lopussa tekemällä isolla virheellä.

– Tuntui kauhealta. Olosuhteet ovat hirveät. Mutkien sisäreunat ovat todella mutaisia.

Klo 9.49: Erikoiskoetta pystytään jatkamaan. Evans starttaa pätkälle, ja tämä on positiivinen merkki Tänakia ja Järveojaa ajatellen.

– Samalla saadaan Rally TV:n tieto, että Järveoja ja Tänak olisivat kunnossa, MTV Urheilun selostaja Aleksis Ärje sanoo.

Klo 9.35: Lisätietoa Tänakista.

– Poliisimoottoripyörä ja ambulanssi ovat paikalla, ja siellä Tänakia hoidetaan, MTV Urheilun selostaja Aleksis Ärje kertoo

– Paikka, missä auto on ajautunut ulos, on peltoaukealla. Siinä on yksi pieni puu, mutta ei mitään sellaista äkkipysähdystä poikittain puuta vasten ei ole odotettavissa. Mutta auto on syvällä ojassa kyljellään, asiantuntija Rikui Tahko kertoo.

1:30img

Ott Tänak ajoi ulos – ambulanssi ja poliisi erikoiskokeella.

Klo 9.33: Tässä aiemmin mainittu Neuvillen tilanne:

0:55img

Thierry Neuville missaa täysin nuotin – risteys pahasti pitkäksi.

Klo 9.31: Nyt tulee huolestuttavia tietoja. Evansia ei ole päästetty pätkälle. Pätkä on keskeytetty, ja ambulanssi on lähetetty matkaan. Tänak siis ajanut ulos.

Klo 9.30: Tänakilla ei ole yhden yhtä väliaikaa.

Klo 9.28: Neuville missaa yhden jarrutuspaikan nuotin täysin, ja ajaa lippusiimasta läpi, mutta hän pääsee palaamaan takaisin tielle. Sekunteja kuluu.

– Pito oli vähän johdonmukaisempi, mutta menin yhden mutkan pitkäksi. Se oli sokea mutka nypyn takana. Nuottini ei ollut riittävän tarkka, että olisin tiennyt, miten kaukana mutka oli.

Klo 9.27: Neuville jo pian pätkän maalissa, mutta Tänakin väliaikoja ei näy nyt missään...

Klo 9.20: Neuville lähtee Äänekosken suunnalla päivän toiselle pätkälle, ja tämä on erittäin mielenkiintoinen erikoiskoe, sillä tätä ei ole koskaan aikaisemmin  ajettu.

EK2 Laukaa 1 – 17,96 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Elfyn EvansToyota8:35,4
2.Sébastien OgierToyota+0,4
3.Kalle RovanperäToyota+1,1
4.Takamoto KatsutaToyota+2,5
5.Thierry NeuvilleHyundai+4,0
6.Esapekka LappiHyundai+4,6
7.Ott TänakHyundai+5,5
8.Adrien FourmauxFord+11,7
9.Sami PajariToyota+17,8
10.Grégoire MunsterFord+20,3

Klo 9.25: Virves saa pitää Rally2-pohja-aikansa, mutta Jari-Matti Latvala jää siitä vain 0,1 sekuntia oltuaan kolmessa viimeisessä väliajassa jo muutaman kymmenyksen edelläkin.

Klo 9.19: Robert Virves alittaa Oliver Solbergin noteerauksen 0,4 sekunnilla. Lindholm, Latvala ja Suninen ovat kaikki liikkeellä.

Klo 9.01: Tässä Pajarin tilanteet ja kommentit videomuodossa:

1:55img

Sami Pajarilla hurja läheltä piti -tilanne: "Huh sentään, mitä meininkiä!"

Klo 9.00: Oliver Solberg on tässä kohtaa nopein Rally2-kuljettaja, mutta kuten hän itse nosti esiin, hänen kovimmat haastajat lähtevät huomattavasti kauempaa: Emil Lindholm, Jari-Matti Latvala ja Teemu Suninen odottavat vielä tovin omaa lähtövuoroaan.

Klo 8.54: Neljä Toyotaa siis kärjessä sekä pätkäajoissa että yleiskilpailussa tässä kohtaa. Sen jälkeen tulevat kaikki kolme Hyundaita.

Klo 8.50: Pajari pääsee pätkän maaliin, ja takasiipi on ottanut pahasti osumaa. Renkaat ovat suorassa, eli jatkamaan päästään, mutta ajaminen kyllä vaikeutuu. Ja tällä pätkällä tappiota tuli 17,8 sekuntia Evansiin nähden.

– Todella vaikeaa, todella vaikeaa. En aina tiennyt, missä olen.

– Jopa pienimuotoiselta shokilta vaikutti. Sami oli aivan ulapalla. Niin paljon tapahtui ensimmäisellä kunnon WRC-erikoiskokeella. Siinä oltiin ihan ihmeissään, että mikä meiininki, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo Pajarin elekielestä haastattelussa.

Klo 8.49: Pajari pyörähtää vasemmalle kääntyvässä mutkassa, ja pyöräyttää vielä hetkeä myöhemmin ojanpohjan kautta, mutta matka jatkuu! Huh huh!

Klo 8.47: Pajarilla on ollut jonkinlainen tilanne. Hän jäi 10,29 kilometristä 12,5 kilometriin yli kahdeksan sekuntia Evansille. Olisiko mennyt jokin jarrutus pitkäksi...

Samalla Munster maalissa 20,3 sekuntia Evansia hitaampana.

Klo 8.43: Lappi maalissa. Hän jää Evansista 4,6 sekuntia, mutta on nopeampi kuin Tänak.

– Vaikeaa on. On niin paljon pidon vaihtelua. En mene yksityiskohtiin, mutta auto on aika haastava tällaisissa olosuhteissa.

Muistetaan, että Lappi kertoi ajaneensa kisaan valmistavat testit hyvin erilaisissa olosuhteissa kuin mitä tänä viikonloppuna on odotettavissa; siis kuivalla ja pehmeällä, uraisella, tiellä. Tähän liittyen hän harmitteli, että ensimmäisen ajokerran säädöt eivät välttämättä ole aivan kohdallaan.

Klo 8.42: Pajari on pätkällä. Ensimmäisessä väliajassa hän on nopein suomalainen. Eroa Evansiin 0,9 sekuntia. Katsellaan rauhassa.

Klo 8.40: Katsuta jää Evansin pohjista 2,5 sekuntia. Neljä Toyotaa siis tässä kohtaa pätkäajoissa ja kokonaistilanteessa sijoilla 1–4.

– Noloa ajamista. Todella paskaa. Täytyy ajaa paremmin. Auto toimii hyvin. Täyttä paskaa. En ole tyytyväinen, Katsuta lataa.

Ja on muuten Lapin jälkeenkin, sillä hän ei pysty vastaamaan Toyota-kuljettajien vauhtiin. Eroa Evansiin väliajoissa jo yli neljä sekuntia.

Klo 8.37: Rovanperä maalissa. 1,1 sekuntia tulee tappiota Evansille.

– Ihan hyvä aloitus. Ei mitään hajua, mitä ajat ovat, mutta tänään on kyllä varmasti hyvä olla keulilla. Tulee aika paljon paskaa leikkauksista. Aika paljon liukastuu tie.

Klo 8.34: Fourmaux selkeästi hitain tässä kohtaa. 11,7 sekuntia takkiin Evansille. Ranskalaiskuski kertoo hankalista olosuhteista samaa kuin kaikki muutkin.

– Näissä olosuhteissa on todella helppo menettää luottamuksensa.

Samalla kellonlyömällä saadaan Lappi liikkeelle.

Klo 8.30: Ogier maalissa. Tappiota Evansille tulee 0,4 sekuntia. Ogier on kuitenkin kokonaistilanteessa 1,4 sekunnilla edellä.

– Vaikea olosuhde aloittaa ralli. Olen tyytyväinen. Pitoa on todella vähän. Ei ole helppoa löytää rytmiä.

Fourmaux jää väliajoissa sekuntitolkulla, ja myös Rovanperä on toisessa väliajassa 1,4 sekuntia Evansia perässä.

– Sateiden saarten mies kun saa vähän vettä niskaansa, niin herää oikein kunnolla. Toimii Jyväskylässä, MTV Urheilun selostaja Aleksis Ärje herkuttelee Evansin aloitusta.

Klo 8.27: Evans tulee todella kovaa. 4,0 sekunnin pohjat Neuvilleen nähden. Mahtava veto!

– Ihan ok. Vaikea arvioida pitoa. En ole tyytyväinen kaikkiin paikkoihin. Olosuhde on uniikki: pito vaihtelee.

Klo 8.25: Tänak jää Neuvillesta lopulta 1,5 sekuntia. Uskaltaa sanoa, että vaatimaton aloitus virolaiselta.

– Ihan kuin ajaisi asfalttiautolla. Uskomattoman vaikeaa, mutta kaikki kunnossa.

Klo 8.22: Neuville maalissa.

– Todella huono. Minulla oli monia pieniä tilanteita. Auto ei vain kääntynyt. Se meni valtavaan luisuun. Katastrofi. (Tasauspyörästön) Lukot aukeavat jatkuvasti, ja menetän kontrollin, Neuville harmittelee.

Mutta hän on silti sekunnin edellä Tänakia.

Klo 8.21: Evans aloittanut MM-sarjan kärkikolmikosta parhaiten. Hän on 4,41 kilometrissä 0,8 sekuntia edellä Tänakia. Tänak puolestaan jää Neuvillesta koko ajan. 12,5 kilometrissä ero on jo 1,3 sekuntia belgialaisen hyväksi...

Klo 8.19: Neuville on edennyt jo viimeiselle kolmannekselle. Tänak on kirjannut kolme väliaikaa. 4,41 kilometrin kohdalla hän oli 0,4 sekuntia Neuvillea edellä, mutta 7,5 kilometrissä edellä onkin Neuville 0,2 sekunnilla.

Klo 8.16: Liukasta on. Neuville valuu lossilaiturin mutkassa jo vähän leveäksi.

Klo 8.13: Sitten mennään! Neuville on ensimmäisenä liikkeellä.

– Mitä märempi tie on, sitä parempi siinä on mennä ensimmäisenä autona. Silloin tien pinnassa on vielä jonkinlainen kova pinta, johon tarttua, MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko sanoo.

Klo 8.00: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan ensimmäistä täyttä ajopäivää. Lähtökohdat ovat kerrassaan herkulliset, eikä vähiten siksi, että pääluokassa on mukana kolme suomalaista. Jari-Matti Latvalan vauhti Toyotan Rally2-autolla on sekin mielenkiintoista nähdä. Pian mennään!

Perjantaiaamu Jyväskylässä on tässä kohtaa harmaa muttei sateinen. Tilanne on ollut toinen kaupungin luoteispuolella, Laukaan suunnalla, jossa päivän ensimmäiset erikoiskokeet ajetaan; vettä on satanut paikoitellen reippaasti, ja tämä heittää aamupäivään mukavan lisämausteen.

– Jos sataa, lähtöpaikalla ei ole juuri merkitystä. Odotan pieniä eroja kuljettajien välille ja kärkitaisteluun mukaan enemmän kuljettajia kuin aiemmissa kisoissa, Rovanperä povasi torstai-iltana Toyotan tiedotteessa.

Tuoreimmat aiheesta

Suomen MM-ralli