Ei ole enää totta, Esapekka Lappi – Jari-Matti Latvala mokasi ja raivosi: näin Suomen MM-rallin lauantai eteni

Jari-Matti Latvala spinnasi – soimasi itseään ek-maalissa: "V***u mä oon typerä!" 1:12
Jari-Matti Latvala spinnasi – soimasi itseään ek-maalissa: "V***u mä oon typerä!"

Kalle Rovanperä johtaa Suomen MM-rallia lauantain jälkeen suvereenilla 44,2 sekunnin erolla ennen Toyota-tallikaveriaan Sébastien Ogieria. Hyundain Thierry Neuville on kisassa kolmantena. MTV seurasi lauantain kilpailutapahtumia tässä artikkelissa.

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Chilen MM-ralli 26.–29.9.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

KOKONAISTILANNE 16/20 EK:N JÄLKEEN:

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota2.03:53,8
2.Sébastien OgierToyota+44,2
3.Thierry NeuvilleHyundai+1:23,8
4.Adrien FourmauxFord+1:49,7
5.Sami PajariToyota+2:19,2
6.Oliver SolbergSkoda (WRC2)+7:32,4
7.Jari-Matti LatvalaToyota (WRC2)+8:20,0
8.Lauri JoonaSkoda (WRC2)+8:52,4
9.Nikolai GrjazinCitroen (WRC2)+8:57,7
10.Mikko HeikkiläToyota (WRC2)+7:54,7

SEURANTA:

EK16 Ouninpohja 2 – 32,98 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota14:32,6
2.Sébastien OgierToyota+4,8
3.Sami PajariToyota+5,5
4.Adrien FourmauxFord+10,7
5.Thierry NeuvilleHyundai+10,9
6.Takamoto KatsutaToyota+12,1
7.Elfyn EvansToyota+17,2
8.Oliver SolbergSkoda (WRC2)+53,3

Klo 20.05: Vielä ohessa ajopäivän jälkeisiä kuljettajahaastatteluja. Ajaminen jatkuu huomenna sunnuntaina rallin päätöspäivänä kello 8.55 käynnistyvällä Sahloinen-Moksi 1 -erikoiskokeella.

Jari-Matti Latvala käy läpi "typerän virheensä" – "Kyllä harmitti" 2:06
Jari-Matti Latvala käy läpi "typerän virheensä" – "Kyllä harmitti."

Kalle Rovanperä nousi Ouninpohjassa Harri-isänsä rinnalle – "Olisi kuullut varmasti pitkään" 2:15
Kalle Rovanperä nousi Ouninpohjassa Harri-isänsä rinnalle – "Olisi kuullut varmasti pitkään."

Sébastien Ogier: Kalle on todella nopea täällä – päätavoitteena pitää kaksoisjohto 1:13
Sébastien Ogier: Kalle on todella nopea täällä – päätavoitteena pitää kaksoisjohto.

Sami Pajarilla piisaa itseluottamusta: "Toivottavasti ei rinnasteta mihinkään kusipäisyyteen" 2:26
Sami Pajarilla piisaa itseluottamusta: "Toivottavasti ei rinnasteta mihinkään kusipäisyyteen."

Esapekka Lapilla oli ohjelmaa mutta hyvääkin: "Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa" 2:41
Esapekka Lapilla oli ohjelmaa mutta hyvääkin: "Niin uskomattomalta kuin se kuulostaa."

Takamoto Katsuta kuvailee Ouninpohjan erityisyyttä: "Kaikki nauttivat suuresti" 1:36
Takamoto Katsuta kuvailee Ouninpohjan erityisyyttä: "Kaikki nauttivat suuresti."

Virolaiskuski teki timomäkiset – Robert Virves painoi Ouninpohjaa konepelti pystyssä 1:30
Virolaiskuski teki timomäkiset – Robert Virves painoi Ouninpohjaa konepelti pystyssä.

Klo 18.31: Lauri Joona nousi Robert Virvesin ongelmien myötä Rally2-luokan kokonaiskilpailussa kolmanneksi. Kärkikaksikkona jatkavat Oliver Solberg ja Jari-Matti Latvala. 

Klo 18.18: – Todella typerää minulta. Tulin todella kovaa alamäkijarrutukseen. Jarrutin vähän liian myöhään ja menetin vauhtia. Ajattelin, että annetaan pyörähtää ja vedin käsijarrusta. Onneksi kaikki on ok, Latvala sanoo.

Suomeksi Latvala toteaa perän lähteneen irti jarrutuksessa. 

– Olisi pitänyt malttaa eikä yrittää ajaa sinne jarruun niin pitkälle.

Jari-Matti Latvala spinnasi – soimasi itseään ek-maalissa: "V***u mä oon typerä!" 1:12
Jari-Matti Latvala spinnasi – soimasi itseään ek-maalissa: "V***u mä oon typerä!"

Klo 18.14: Jari-Matti Latvala pyörähtää pätkällä ja menettää siinä reippaasti aikaa. Hän ottaa episodinsa myötä viitisentoista sekuntia lisää takkiin Oliver Solbergilta. Latvala jää ruotsalaisesta pätkällä lopulta 21 sekuntia.

– V***u mä oon typerä! Latvala noituu kartturi Juho Hänniselle, joka yrittää rauhoitella aisapariaan.

Klo 18.13: – Ihan törkeän makea päivä kyllä. Uskomattoman hienoja pätkiä on ollut, mutta keli on ollut ihan järjettömän vaikea. Varmaan harvoin Suomen rallissa on tämmöisiä olosuhteita. Koko ajan vaihtelee, sataa hirveästi, kuivaa ja ihan kaikkea. Yritimme nautiskella päivästä. Ainakin ajoimme kovaa, mikä nyt on tärkeitä, niin ei ole ihan niin tuli perseen alla huomenna. Koetetaan vielä selvitä siitä, Rovanperä sanoo kommenteissaan suomen kielellä.

Klo 18.08: Onhan tämä Rovanperän päivän päätöskin kerrassaan komea. Pätkäpohjat reilulla, 4,8 sekunnin erolla Ogieriin.

Rovanperälle rallin molempien Ouninpohjan ajokertojen pohjat!

– Minun täytyi hiukan hyökätä. Halusin vähän paremman tuntuman tähän pätkään kuin aamulla. Auto toimii nyt paremmin. 

– Jos muistan oikein, isäni (Harri) teki todella hyvän ajan tälle pätkälle, joten minunkin täytyi tehdä, jotta voimme molemmat sanoa tehneemme hyvän ajan tälle pätkälle, Rovanperä veistelee.

Klo 18.04: Sébastien Ogier lyö sen sijaan Pajarin 0,7 sekunnilla. Kalle Rovanperä on kuitenkin painelemassa vielä vikkelämmin ja on 26,5 kilometrin väliajassa 3,4 sekuntia ranskalaisen edellä.

– Se ei ollut taaskaan täydellinen pätkä. Olen varma, että Kalle tulee olemaan nopea. Se oli ok. 

Klo 18.02: Pajarin aika kestää kirkkaasti myös Thierry Neuvillen rykäisyä vastaan. Neuville taipuu 5,4 sekuntia.

– Olen iloinen ja helpottunut, että päivä on ohi. Jos pääsemme maaliin huomenna, saamme hyviä pisteitä, mutta työtä on huomenna vielä tehtävänä, Neuville lausuu.

Klo 18.00: Adrien Fourmaux jää Pajarin kärkiajasta 5,2 sekuntia.

Klo 17.59: Pajari fiilistelee, että "oli upeaa".

– Minulla oli puhdas ja hyvä pätkä. Minusta tuntuu, etten voi tällä hetkellä mennä paljoa nopeampaa. Nautin paljon. Tämä on kunnon pätkä.

Esapekka Lapilla hurja tilanne: rengas petti kesken pätkän 1:01
Esapekka Lapilla hurja tilanne: rengas petti kesken pätkän.

Klo 17.57: Lappi ja Pajari ovat saaneet pätkän vedettyä. Lappi häviää Katsutalle renkaanvaihtonsa hidastamana 2.48,3 minuuttia, Pajari sen sijaan lyö Katsutan ajan 6,6 sekunnilla.

Lapin sanoin viitosvaihteella ajettaessa "räjähdys oli aikamoinen".

– Teimme (renkaan)vaihdon todella hitaasti. Sitä ennen tuntui hyvältä.

Klo 17.54: Katsuta sanoi, että hänellä oli "superkivaa", vaikka matkalle mahtui myös "muutamia pikkuhetkiä", pelottaviakin sellaisia.

– Suomen MM-rallin täytyisi ehdottomasti pitää tämä pätkä ohjelmassa joka vuosi.

Klo 17.52: – Voi hyvänen aika sentään! MTV Urheilun selostaja Juho Kokko parahtaa.

Esapekka Lapin rengas nimittäin petti kesken pätkän ja suomalainen joutui jälleen renkaanvaihtopuuhiin. Aikaa palaa taas tuhottomasti.

Lappi joutui vaihtamaan rengasta tänään jo Ouninpohjan ensimmäisellä ajokerralla.

Klo 17.49: 17,94 kilometrissä Lappi ja Pajari ovat likimain tasoissa. Pajari on 0,1 sekuntia Lapin edellä ja kumpikin on ollut noin viisi sekuntia Katsutaa ripeämpi.

Klo 17.46: Sekä Esapekka Lappi että Sami Pajari ovat porhaltaneet sekunteja Katsutaa nopeampia väliaikoja. 12,73 kilometrissä Lappi on 4,2 ja Pajari 3,4 sekuntia Katsutaa nopeampi.

– Kovaa tulee Esapekka, MTV Urheilun ralliasiantuntijana Ouninpohjan ajan toimiva lajilegenda Juha Kankkunen toteaa.

Klo 17.36: Päivän päättävä Ouninpohja 2 kaasutellaan nyt. Takamoto Katsuta on tarunhohtoisen erikoiskokeen reitillä.

EK15 Päijälä 2 – 20,19 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Esapekka LappiHyundai9:46,7
2.Kalle RovanperäToyota+0,5
3.Adrien FourmauxFord+3,3
4.Elfyn EvansToyota+4,7
5.Thierry NeuvilleHyundai+7,6
6.Sami PajariToyota+8,3
7.Takamoto KatsutaToyota+10,9
8.Sébastien OgierToyota+11,3

Klo 17.21: Evans ottaa takkiin pätkän loppupuolella. Hän taipuu Lapille 4,7 sekuntia ja on erikoiskokeen kolmanneksi nopein Lapin, Rovanperän ja Fourmaux'n perässä.

Lappi ja Rovanperä siis komeasti Päijälä 2 -pätkällä suomalaiseen kaksoisvoittoon.

Klo 17.16: Evans on lyömässä vahvaa aikaa. Hän on erikoiskokeen puolivälissä 0,6 sekuntia Lappia edellä ja pystyy vielä lyömään kapuloita rattaisiin pätkän suomalaiselle kärkikaksikolle.

Klo 17.10: Ruotsalaisässä Oliver Solberg kasvattaa entisestään Rally2-luokkajohtoaan Jari-Matti Latvalaan. Solberg on pätkällä neljä sekuntia Latvalaa nopeampi ja hän on nyt rallin kokonaistilanteessa 26,6 sekuntia suomalaisen edellä.

– Minun täytyy olla realistinen. Ei ole realistista yrittää tavoittaa Oliveria ajamalla, Latvala tuumii.

– Pätkällä oli niin paljon irtokiviä ja sade teki siitä aika pehmeän, joten yritin pitää homman turvallisena. Rengasrikolla menettäisimme kaiken, joten meidän täytyy käyttää aivojamme.

Klo 17.05: Rovanperä uhitteli Lapin aikaa ja oli väliajoissa edelläkin, mutta taipui pätkän loppuvaiheilla. Lapille erikoiskoepohjat trillerimäisesti 0,5 sekunnin erolla Rovanperään.

Suomalaisille hieno erikoiskokeen kaksoisvoitto – sikäli kuin vielä tuleva Rally1-kuski Elfyn Evans ei pysty pistelemään mahtiaikaa.

– Aika vaikeassa kunnossa pätkä. Tosi pehmeä ja rajussa kunnossa myös, tosi mutainen. Oli aika isot sateet varmaan ennen pätkää täällä. Yritin ajaa vain fiksusti ja rajut osuudet nätisti, että pysyivät vehkeet ehjinä, Rovanperä ruotii.

Klo 17.01: Ogier jäi Lapin ajasta peräti 11,3 sekuntia. Kalle Rovanperä on sen sijaan väliajoissa painelemassa niukasti Lappia nopeammin.

– En pystyisi ajamaan tuota hitaammin. Minulla oli jo episodi, vaikka ajoin niin hitaasti, Ogier kommentoi.

– Toivottavasti olosuhteet ovat paremmat ja voimme nauttia enemmän (päivän) viimeisestä.

Klo 16.58: Lapin pohjat pitävät Thierry Neuvillenkin vedon jälkeen. Belgialainen taipuu suomalaiselle 7,6 sekunnilla. Ja Sébastien Ogier on lähes saman verran Lappia jäljessä väliajoissa.

Klo 16.55: Adrien Fourmaux yltää toistaiseksi lähimmäksi Lapin aikaa, mutta hän jää siitä 3,3 sekuntia.

Klo 16.54: – Ihan jees. On tuokin aika vaativa pätkä. Saa yrittää mennä. Nyt tuli ihan hyvin. Oli vain tosi haastavaa. Oli tosi paljon vettä tietyissä paikoissa, niin vähän tilannettakin meinasi olla välillä. Mutta ei mitään, koetetaan silti nauttia ja parantaa pikkuhiljaa, Pajari pudottelee.

Klo 16.51: Sami Pajari jää Lapin ajasta reilusti, 8,3 sekuntia.

– Esapekan aika on tosi kova tälle pätkälle. Nyt oli onnistunut pätkä, varmasti koko kisan paras erikoiskoe Esapekalle, asiantuntija Riku Tahko sanoo.

Klo 16.50: Lappi toteaa, että Katsutalla oli varmasti "massiivinen hetki". 

– En tiedä, oliko minulla kaasua enemmän. Varmaan. En silti usko, että se mihinkään riittää. Kyllä vesi häviää siitä, niin se tulee vain nopeammaksi ja nopeammaksi, Lappi pähkäilee.

Klo 16.47: Lappi paahtaa pätkän 10,9 sekuntia Katsutaa nopeammin. Japanilaisella oli enemmän niin sanottua ohjelmaa, kun taas Lapilla kulki kelpo tavalla.

Katsuta kutsuu olosuhteita kamaliksi.

– Paljon seisovaa vettä ja todella mutaista. Minulla ei ollut linjoja, joten oli todella vaikeaa ja mahdotonta ajaa normaalisti, Katsuta virkkoo.

Takamoto Katsutalle kolhusta sydämentykytyksiä: "Paikat irtoavat hampaista ihan vain, kun ajaa läpi" 2:58
Takamoto Katsuta koki sydämentykytyksiä, lämpölankki irtosi.

Klo 16.44: Risteyksessä on irtolohkaretta ja kovat urat. Katsutalla on ohjelmaa, ja eturenkaat nousevat ilmaan, mutta suurta vahinkoa ei vaikuta syntyvän.

– Tuossa paikat irtoavat hampaista ihan vain, kun ajaa läpi, Tahko sanoo ja huomioi lämpölänkin irronneen Katsutan autosta syylärin edestä.

Klo 16.42: Esapekka Lappikin ylittää saman lätäkön. Kohta on sellainen, että tarkkana saa olla.

Klo 16.39: Katsutalla menee leveäksi vesilätäkköön ajamisen jälkeen. Aikaa ei kuitenkaan kulu ylettömästi.

Pätkällä ei tällä hetkellä sada, mutta on märkää.

Klo 16.35: Ja lähdetäänpä Päijälän pätkälle toistamiseen. Takamoto Katsuta käynnistää taas leikin.

EK14 Västilä 2 – 18,94 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota8:18,9
2.Sébastien OgierToyota+6,7
3.Thierry NeuvilleHyundai+7,5
4.Sami PajariToyota+8,2
5.Esapekka LappiHyundai+9,0
6.Adrien FourmauxFord+9,8
7.Takamoto KatsutaToyota+11,5
8.Elfyn EvansToyota+14,1

Klo 16.20: Viimeinen Rally1-kuski, Elfyn Evans, on myös pätkän porhaltanut. Hän jää Rovanperän ajasta 14,1 sekuntia.

Evans myöhästyi päivähuollosta ja sai 2 minuutin ja 40 sekunnin aikasakon. Hänen lähtöpaikkansa iltapäivän pätkille putosi samalla Rally2-autojen joukkoon.

Klo 16.11: Oliver Solberg kasvattaa johtoaan Rally2-luokassa ennen toisena olevaa Jari-Matti Latvalaa. Ruotsalainen päihittää suomalaisen tällä pätkällä 4,6 sekunnin turvin. Latvala on nyt kokonaistilanteessa 22,6 sekuntia Solbergia jäljessä.

Klo 16.08: – Aika erikoinen on tuo keli. Sade vain löytää joka kerta pätkän, kun olemme siellä. Vähän harmi, kun "Sebiin" on kuuden minuutin lähtöväli. Voi olla aika isojakin eroja kelissä. Onneksi ei nyt haitannut. En tiedä, mitä he ovat tuolla pätkällä tehneet, kun meillä oli ainakin aika liukasta. Näköjään aika on aika hyvä, Rovanperä virkkoo.

"Mitä täällä tapahtuu!" – Kalle Rovanperältä "täysin musertava suoritus" 2:17
"Mitä täällä tapahtuu!" – Kalle Rovanperältä täysin musertava suoritus.

Klo 16.04: Ja Rovanperä pätkän maalissa. 6,7 sekunnin pohjat Ogieriin, ja kaulaa syntyi pala palalta lisää pätkän varrella, vaikka sade yltyi suomalaisen ajaessa! Henkeäsalpaavan kova veto!

– Mitä täällä tapahtuu! MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko äimistelee.

– Tämä suoritus menee sinne, mitä me olemme nähneet joskus – Viron Power ja Kroatian Power. Täysin musertava suoritus, täysin musertava.

Klo 16.04: – Tämä menee kuin juna kiskoilla, MTV Urheilun selostaja Juho Kokko hehkuttaa Rovanperän ajamista.

Sade ei suomalaista tunnu hidastavan. Eroa Ogieriin syntyy vain lisää!

Klo 16.02: Reitillä on alkanut sataa, kun Rovanperä paahtaa eteenpäin valtavaa kyytiä.

Klo 16.00: Sébastien Ogier nykäisee 0,8 sekuntia hyvää Neuvilleen ja toistaiseksi pätkän kärkiajan. Kalle Rovanperä on kuitenkin tulossa väliajoissa sekuntikaupalla kovempaa.

– Todella turvallinen ajo meiltä, kaikki hyvin. Vähän satoi ennen pätkää, joten olot eivät ole niin hyvät, mutta se on ok. Erot ovat isoja, joten olisi tyhmää hyökätä. Katsotaan, mitä voimme tehdä Ouninpohjassa, Ogier pui.

Klo 15.56: Thierry Neuville pystyy sen sijaan vastaamaan. Hän napsauttaa kärkikellotuksen 0,7 sekunnin kaulalla Pajariin. 

– On uraista, joten auto pysyy enemmän reitillä. Yritämme erilaisia asioita. Huominen on tärkeä päivä.

Klo 15.53: Adrien Fourmaux ei pysty vastaamaan suomalaisille. Hän jää Pajarin kärkiajasta 1,6 sekuntia.

Samalla päivitys seuraavan erikoiskokeen osalta: Päijälässä on tällä hetkellä kaatosadetta.

Klo 15.50: Pätkän kärkiaika jälleen paranee. Sami Pajari peittoaa Lapin 0,8 sekunnilla.

– Kiva oli päästä ajamaan tämäkin pätkä. Aika makea tie ajaa, ja ihan hyvä aikakin. Oli silti aika haastavaa. Täällä oli satanut vettä välissä. Oli lätäköitä siellä täällä. Vähän meinaa aina siirtyä linja, kun osuu niihin, mutta ihan hyvä aika.

Klo 15.48: Esapekka Lappi lyö Katsutan ajan 2,5 sekunnilla.

– Paljon mutaa ja liukkaampi, mutta aika paljon enemmän pitoa kuin aamulla. Muutettiin taas autoa, ja on huomattavasti parempi kuin aamulla yleisesti. Tykkäsin kyllä. Perä pysyi tiessä. Toki yksi moka, jäi mudalle uimaan, mutta niitä sattuu, kun on paljon mutaisia paikkoja, Lappi sanailee.

Lappi arvioi menettäneensä tapauksessa 0,5–1 sekuntia.

Klo 15.45: Pätkän maaliin kaasutelleelta Katsutalta kysytään, mihin hän iltapäivällä keskittyy. Japanilaisen vastaus: aivoihini ja itseeni.

Katsutan mukaan erikoiskokeella oli melko liukasta.

– Ennen kuin starttasimme, satoi, mutta onneksi aurinko on kuivannut nopeasti. 

Klo 15.36: Västilä toiseen kertaan liikkeelle! Takamoto Katsuta on matkalla, ja iltapäiväosuus on samalla käynnissä.

EK13 Ouninpohja 1 – 32,98 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota14:52,6
2.Sébastien OgierToyota+0,1
3.Takamoto KatsutaToyota+8,0
4.Sami PajariToyota+12,2
5.Thierry NeuvilleHyundai+18,6
6.Adrien FourmauxFord+18,7
7.Esapekka LappiHyundai+2:12,4
xx.Elfyn EvansToyota+4:40,9

Klo 14.25: Sunisen ralli jää kesken Rally2-luokan 11. sijalta:

Aika vaikeaa oli eilen jo, sillä Sunisen autossa ei jostain syystä ollut sateisissa olosuhteissa lainkaan puhallusta tuulilasille:

Klo 13.52: Nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen on myöhemmin tänään toisella Ouninpohjan-vedolla MTV Katsomon rallilähetyksessä asiantuntijakommentaattorina. Ounin ensimmäistä vetoa Kankkunen kävi katsomassa paikan päällä. Näin hän kommentoi päivähuollon yhteydessä:

Juha Kankkunen kävi penkalla Ouninpohjassa:  ”Enemmän pelottaa, kun ulkoa katsoo” 1:54
Juha Kankkunen kävi penkalla Ouninpohjassa: ”Enemmän pelottaa, kun ulkoa katsoo.”

Klo 13.25: Kuskit ovat kurvanneet päivähuoltoon. Tästä kommentteja kuunneltavaksi:

Ouninpohja tarjosi yllätyksiä Kalle Rovanperälle: ”Niitä aina tulee” 1:20
Ouninpohja tarjosi yllätyksiä Kalle Rovanperälle: ”Niitä aina tulee.”

Thierry Neuvillella katse tiukasti isossa kuvassa: ”Ei tarvitse ottaa riskejä” 0:34
Thierry Neuvillella katse tiukasti isossa kuvassa: ”Ei tarvitse ottaa riskejä.”

Elfyn Evans nauroi kysymykselle Jari-Matti Latvalasta 0:58
Elfyn Evans nauroi kysymykselle Jari-Matti Latvalasta.

Klassikkopätkät opettivat Sami Pajaria: ”Osaa taas pikku juttuja pyytää” 2:25
Klassikkopätkät opettivat Sami Pajaria: ”Osaa taas pikku juttuja pyytää.”

Esapekka Lappi joutui testinukeksi: ”Aivan paska, ihan karmea se auto” 1:23
Esapekka Lappi joutui testinukeksi: ”Aivan paska, ihan karmea se auto.”

Jari-Matti Latvala aivan tohkeissaan Ouninpohjasta: "Tuntuu, ettei ehdi hengittämään ollenkaan" 1:37
Jari-Matti Latvala aivan tohkeissaan Ouninpohjasta: "Tuntuu, ettei ehdi hengittämään ollenkaan."

Klo 12.33: Paikalla Jyväskylässä on myös monille Top Gear -ohjelmasta tuttu aito ja alkuperäinen The Stig, Perry McCarthy. MTV Urheilu jututti miehen Paviljongin huoltoalueella.

Legendaarinen The Stig hämmästelee suomalaisia: "Miten ihmeessä te pystytte siihen?" 3:31
Legendaarinen The Stig hämmästelee suomalaisia: "Miten ihmeessä te pystytte siihen?"

Klo 12.07: Näin nautiskellaan rallista. Latvala oli Rally2-autoista toiseksi nopein. Ainoastaan Georg Linnamäe puristi 2,9 sekuntia kovempaa.

Jari-Matti Latvala liekehti Ouninpohjassa: "Oli vähän hampaankolossa" 1:59
Jari-Matti Latvala liekehti Ouninpohjassa: "Oli vähän hampaankolossa."

Klo 12.02: Evans on aamun ongelmien jäljiltä nyt kahdeksantena, mutta jos tai kun hänen autonsa saadaan päivähuollossa kuntoon, hän tulee ilman vastoinkäymisiä nousemaan päivän päätteeksi vähintään kuudenneksi. Siitä palkitaan toki kuudella pisteellä, mutta se on yhdeksän pistettä vähemmän kuin toisesta sijasta saatavat 15 pistettä. Ja kun Neuville saa Evansin epäonnen vuoksi vielä kolme pistettä enemmän, tekniikkavika maksoi Evansille tämän päivän osalta 12 pistettä.

Tämä toki siis vain, mikäli mitään ihmeempää ei tapahdu.

Klo 11.56: Jari-Matti Latvala nipistää 4,3 sekuntia Oliver Solbergilta WRC2-luokassa. Solbergilla oli kuulemma "kaksi massiivista tilannetta".

– 2017 en saanut ajaa tätä pätkää. Nyt me olemme täällä. Meillä oli asioita hoitamatta. Siksi meidän täytyi nyt puskea vähän. Parissa paikassa pitää jarruttaa vähän enemmän, koska muuten Juhon selkä ei kestä.

Vuodella 2017 Latvala viitaa seitsemän vuoden takaiseen voittotaisteluun, joka päättyi hänen osaltaan toisella Ouninpohjan-vedolla kärkipaikalta tekniikan pettämiseen.

Klo 11.49: Evans selvittää pätkän läpi. Evans jää Ogierista 4:40 eli Rovanperä ehtii ajaa hänet melkein kiinni, kun lähtöväli oli viisi minuuttia.

Rovanperä perässä maaliin yhden kymmenyksen Ogieria nopeammin!

– Se oli sitten aika tiukkaa.

– Olisin voinut ajaa alun paremmin. Se ei tullut kovin puhtaasti, koska tämä on ensimmäinen kerta tällä pitkällä versiolla. Loppu tuli puhtaasti, enkä yrittänyt mitään hullua.

– Täämä on upea pätkä. Ajoin tämän nyt ensimmäistä kertaa ralliautolla, ja tämä on todella vaikea. On vaikea nauttia, koska tämä on niin vaikea pätkä. Mutta maalissa on kivaa.

Klo 11.47: Rovanperä 26,5 kilometrissä 0,2 perässä Ogieria. Tiukkaa on.

Klo 11.43: Ogier lunastaa pohja-ajan nimiinsä 7,9 sekunnin marginaalilla. Mutta vain tässä kohtaa... Rovanperä vielä tulossa.

– Tämä on maailman paras erikoiskoe. En valitettavasti ollut ihan äärirajoilla. Oli monta paikkaa, joissa olisin voinut olla nopeampi. Tämä kuvaa hyvin aamuani. Iltapäiväksi on parannettavaa.

– Olen ilmeisesti tulossa vanhaksi. Olen ihan tyytyväinen vauhtiini, mutta se voisi olla parempaakin.

Klo 11.40: Fourmaux häviää Katsutalle 10,7 ja Neuville 10,6 sekuntia. Neuville loikkasi keltaisen talon hypyssä 46 metriä.

– Se on pelottavaa. Minua pelotti koko pätkän ajan. Olin tyytyväinen päästessäni maaliin. En tiedä, mitä tehdä. Olemme kokeilleet kaikkea. Se ei ole riittävästi. En pysty ajamaan tällä.

Klo 11.38: Neuville on mitä ilmeisimmin pudottanut riskitasoa huomattavasti Evansin epäonnen myötä. Nyt otetaan varmat pisteet eikä hölmöillä. Hän on yli kymmenen sekuntia Katsutaa perässä väliajoissa. 

Ogier puolestaan tulee perässä kovaa.

Klo 11.32: Pajari jää Katsutan pohjista neljä sekuntia. 

Klo 11.29: Lappi maalissa. Jää reilut kaksi minuuttia Katsutan ajasta. 

– Hyppäsimme liikaa. Täysi katastrofi, ei ollenkaan pitoa. Todella vaikeaa, Lappi kommentoi.

Klo 11.23: Lappi jatkaa matkaa. Pari minuuttia tuhrautui rengasoperaatiossa.

Esapekka Lapilla rytisee Ouninpohjassa 1:31
Esapekka Lapilla rytisi Ouninpohjassa.

Klo 11.21: Katsuta pätkän maalissa. Japanilainen painelee pohjat aikaan 15.00,6. Samalla Pajari lähtee liikenteeseen.

Klo 11.17: Esapekka Lappi on pysähtynyt reitille! Ilmeisesti rengas ottanut osumaa. Sitä vaihdetaan. Uusinnasta näkyy, että suomalaisen hyppy meni pitkäksi ja oikea etukulma rysähti. 

– Läheltä hivottiin. Siinä oli isompi katastrofi lähellä, Jari Ketomaa toteaa lähetyksessä.

Klo 11.11 Lappi liikkeellä.

Klo 11.09: Katsuta leiskauttaa keltaisen talon hypyllä reilut 30 metriä. Aika rauhallinen aloitus tältä osin.

Klo 11.09: Ja sitten päästään kuviin. Katsuta on jo liikkeellä. 

Klo 11.08: Ogier hehkuttaa Ouninpohjaa ennen pätkän alkua.

– Volkswagen-vuosina mittasimme, että olimme 35 sekuntia ilmassa pätkän aikana. Se kuvaa sitä, paljonko siellä hypitään.

Klo 11.04: Sitten käännetään katseet legendojen legendaan – pitkän tauon jälkeen. Ja muistetaan, että Ouninpohjassa nähdään ensimmäistä kertaa MM-tasolla kilpailukäytössä niin sanottu virtuaalinen shikaani. Mikä se on ja mitä kuskit ovat siitä mieltä? Siihen voi tutustua tämän jutun kautta:

EK12 Päijälä 1 – 20,19 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota9:37,5
2.Esapekka LappiHyundai+3,3
3.Takamoto KatsutaToyota+4,1
4.Thierry NeuvilleHyundai+6,1
5.Adrien FourmauxFord+7,7
6.Sami PajariToyota+7,9
7.Sébastien OgierToyota+8,1
xx.Elfyn Evans*Toyota+1:28,1

* Evansin autosta hajosi mitä ilmeisimmin vetoakseli.

Klo 11.01: Tässä Evansin takaisku:

Elfyn Evansille katastrofi! Auto hajoaa 3:05
Elfyn Evansille katastrofi! Auto hajoaa

Klo 10.47: Rovanperä lataa hurjat pohjat! 3,3 sekuntia Lappiin nähden. Hänen johtomarginaalinsa Ogieriin nähden kasvaa jo yli 20 sekuntiin.

– Todella vaikea olosuhde. Tämä oli koko ajan todella liukas. Paljon mutaa ja limaa. En tiedä, mitä säällä on minua vastaan. Taas alkoi sataa.

Klo 10.44: Evans jää puolitoista minuuttia. Ja Ouninpohjassa sitä tulee lisää, sikäli kun hän tuota pätkää enää läpi ajaa. Hän putoaa jo tässä kohtaa viidenneksi.

– Meillä on jokin ongelma. Täytyy mennä katsomaan, mistä on kyse. Jotain voimansiirrossa.

Klo 10.41: Ogier jää Lapista 4,8 sekuntia.

– On aika vaikeaa. Pitoa on vähän. Ajoin puhtaasti. Ehkä vähän liiankin puhtaasti. Olisi pitänyt puskea enemmän, Ogier sanoo.

Klo 10.40: Kartturi Scott Martin puhuu vetoakselista, eli Ketomaan analyysi osuu oikeaan.

Klo 10.39: Evans pyörähtää, ja hänen autossaan on jokin hajalla!

– Vetoakseli todennäköisesti poikki, MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa sanoo.

Autosta hävisi veto välittömästi vasemmalle kääntyvän mutkan jälkeen, kun Evans meni takaisin kaasulle. Neuvillen osakkeet mestaruustaistelussa ovat jyrkässä nousussa. Evans oli ennen tätä 13 pistettä Neuvillea perässä, eilen keskeyttänyt Tänak kahdeksan.

Klo 10.37: Neuville häviää Lapille 2,8 sekuntia.

Klo 10.35: Sää huononee nyt. Päijälän seudulle on noussut voimakas sadekuuro. Edes Ogier ei pysty vastaamaan Lapin vauhtiin. Toisaalta Evans tulee perässä kovempaa.

Klo 10.34: Fourmaux kiilaa niukasti Pajarin edelle. Tappiota Lapille tulee 4,4 sekuntia.

Klo 10.29: Pajari maalissa. Tämä on hänelle päivän ensimmäinen täysivauhtinen pätkä. 4,6 sekuntia tulee eroa Lappiin.

– Aika hyvä fiilis. Tosi makee pätkä. Olenhan minäkin ajanut tätä pienemmillä autolla, mutta tämä on sellainen pätkä, jota muut ovat ajaneet kunnon autoilla enemmän kuin mitä. Mutta tosi hyvä fiilis, ei mitään.

Sitten Ouninpohjaa kohti.

– Odotan innolla.

Klo 10.24: Lappi maalissa. Hän on 0,8 sekuntia nopeampi kuin Katsuta.

– Mutaa aika paljon. Västilässä ei ollut yhtään. Oli aika monta ylläriä. Yhtäkkiä muuttuikin mudaksi. Ja siellä itse asiassa satoi, eikä tänään pitänyt sataa. Huomattavasti vaihtelevampi pito täällä.

Klo 10.20: Liukasta on Katsutan mukaan täälläkin. Ihan kaikki kommentit eivät ole painokelpoista tekstiä.

– Oli todella pelottavia hetkiä. En ollut äärirajoilla, mutta silti erittäin liukasta.

Klo 10.09: Ja taas mennään. Katsuta liikkeellä.

Klo 10.16: Myös Lappi on saatu pätkälle. Ensimmäisessä välaiajassa eroa 0,2 sekuntia suomalaisen hyväksi, toisessa kaksikko on täysin tasoissa. Kummallakaan tuskin on nytkään aivan täysi hyökkäys päällä.

EK11 Västilä 1 – 18,94 km

sija:kuljettaja:talli:aika/ero:
1.Kalle RovanperäToyota8:20,3
2.Elfyn EvansToyota+2,2
3.Sébastien OgierToyota+5,1
4.Sami Pajari*Toyota+6,6
5.Thierry NeuvilleHyundai+8,1
6.Takamoto KatsutaToyota+9,1
7.Adrien FourmauxFord+11,5
8.Esapekka LappiHyundai+14,5

* Sami Pajari ajoi pätkän hitaasti läpi Grégoire Munsterin ulosajon takia. Hänelle annettiin laskennallinen aika.

Klo 10.13: Tässä Rovanperän kommentit lähtöviivalla iskeneestä ongelmasta ja asiantuntija Jari Ketomaan analyysi:

Kalle Rovanperältä hätkähdyttävä paljastus ek:n lähdöstä – Jari Ketomaa huolestui 2:19
Kalle Rovanperältä hätkähdyttävä paljastus ek:n lähdöstä – Jari Ketomaa huolestui. 

Klo 9.44: Rovanperä vähät välittää siitä, ettei hän ajanut tätä pätkää viime vuonna ollenkaan. 2,2 sekunnin pohjat Evansiin nähden, ja johtomarginaali kasvaa 10,2 sekuntiin!

– Ihan hyvä aloitus aamuun. Aika vaikea keli. Liukasta on, ja luistelee auto aika paljon. Joutuu kyllä puskemaan aika kovaa. Auto sammui starttiviivalle pari sekuntia ennen lähtöä – itsellään siis. Onneksi saatiin ajallaan käyntiin ja kerettiin lähteä pätkälle.

MTV Urheilun asiantuntijan Jari Ketomaan mukaan tämä viesti kuulostaa huolestuttavalta:

– Tuollainen sammuminen, että se sammuu yhtäkkiä itsellään, niin pitää käytännössä mennä joku virta poikki jostain elintärkeästä elintoiminnosta niin sanotusti; polttoainepumppua, päävirtoja... Niitähän kontrolloidaan sellaisten tietokoneyksiköiden kautta. Siellä ei ole enää sellaista päävirtakatkaisijaa, vaan ainoastaan nappi, josta käännetään, ja siellä ovat releet. Onko siellä virtalaitteissa jotain? Meillä oli tehdasautoissa aina kaksi tietokoneboksia. Kaikki oli tuplattu, eli siellä voi siirtymällä heittää toisia bokseja paikalleen, jolloin otetaan pois vikamahdollisuuksia. Yleensä niissä on aina toinen boksi mukana. Meillä oli ainakin. Toyotan tilannetta en tiedä.

Klo 9.41: Evans käyttää viime vuoden kokemuksen hyväkseen. 2,9 sekuntia kovempaa kuin Ogier! Mutta: Rovanperä tulee perässä vielä kovempaa...

– En ole tyytyväinen ajamiseen. Se oli vähän suttuista varsinkin alussa. Pidon kanssa oli aika vaikeaa. Oli liukkaampaa kuin oletin. Se näytti paremmalta kuin olikaan.

Klo 9.39: Ogier alittaa Neuvillen noteerauksen kolmella sekunnilla. Keskinopeutta 134,9 kilometriä tunnissa. Myös Rovanperä liikkeellä tässä kohtaa.

– Pitoa oli aika vähän. Ei ollut helppoa löytää rajoja, Ogier sanoo.

Klo 9.38: Neuvillen keskinopeus 134,1 kilometriä tunnissa. Vuosi sitten Evans ajoi ensimmäisellä kerralla 133,8 ja toisella 135,4 kilometriä tunnissa. Eli kovempaa tullaan kuin viime kerralla.

Klo 9.37: Neuville maalissa. Sekunnilla kiinni pohja-aikaan tässä kohtaa, mutta Toyotat tulevat perässä selvästi kovempaa.

– Takapäässä ei ole pitoa. Liu'un joka paikassa. En voi sitoutua. Meidän täytyy tehdä töitä. En tiedä, mitä tehdä. Olosuhteet ovat mahtavat, mutta en saa autoa toimimaan.

Klo 9.34: Fourmaux jää Katsutasta 2,4 sekuntia. Neuville on pätkän lopussa hieman edellä. Myös Ogier ja Evans jo liikkeellä, ja heistä Ogier avannut terävämmin.

Klo 9.32: Ja näin suomalaiset rallifanit hoitivat hommansa:

Suomalaiset rallifanit elementissään! Sami Pajari joutui hidastamaan 2:10
Suomalaiset rallifanit elementissään! Sami Pajari joutui hidastamaan.

Klo 9.30: Tästä Munsterin ulosajo videomuodossa:

Sinne meni Grégoire Munster! Lauantaipäivään heti ensimmäinen ulosajo 1:58
Sinne meni Grégoire Munster! Lauantaipäivään heti ensimmäinen ulosajo.

Klo 9.28: Punaisen lipun aikana pätkän läpi ajaneen Pajarin kommentit:

– Tärkeintä, että Munster ja kartturi olivat kunnossa, mutta minun kannaltani tämä oli vähän valitettavaa, koska tämä on ehkä suosikkipätkäni ja olosuhteet ovat täydelliset. 

Klo 9.24: Sitten jatketaan. Fourmaux liikkeellä.

Klo 9.21: Lapin kommentit:

– Uusi pätkä, niin ei varmaan kannata kaikkea riskeerata tänään. Ei päästy tänne asti viime vuonna, niin oli siistiä ajaa pätkä läpi. Katselin paikkoja, ettei tule pidon tai nuottien kanssa yllätyksiä.

Klo 9.21: Suomalainen ralliyleisö siirtää Munsterin Fordin turvalliseen paikkaan, ja pian päästäneen jatkamaan, kunhan Pajari saadaan maaliin. Munster näyttää peukkua tv-kuviin.

Klo 9.20: Munsterin auto on sen verran pahassa paikassa, että kilpailun johto päättää keskeyttää pätkän. Ainoana kuljetajana pätkällä tällä hetkellä Sami Pajari, jolle annetaan tältä ek:lta laskennallinen aika.

Klo 9.18: Lappi ei pysy Katsutan kyydissä. Eroa tulee 5,4 sekuntia.

Klo 9.16: Munster ulkona heti päivän ensimmäisellä pätkällä.

Klo 9.13: Myös Lappi liikkeellä. Hän ja Katsuta tulevat ensimmäiset väliajat likimain tasatahtia. Suomalainen oli molemmissa kokonaisen kymmenyksen edellä. Mutta. Vajaassa kahdeksassa kilometrissä asetelma on kääntynyt Katsutan hyväksi 2,9 sekunnilla.

Klo 9.07: Pari ylimääräistä minuuttia piti odottaa, mutta nyt saadaan Katsuta liikkeelle. Hänen perässään lähdetään järjestyksessä Lappi, Munster, Pajari, Fourmaux, Neuville, Ogier, Evans, Rovanperä. 

Myös Jari-Matti Latvalan ajamista päästään tänään seuraamaan huomattavasti paremmin. Rally2-luokkaa johtava Oliver Solberg lähtee pätkille heti Rovanperän jälkeen, ja toisena oleva Latvala on vuorossa ruotsalaisen perässä.

Klo 8.50: Hyvää huomenta ja tervetuloa seuraamaan mielenkiintoista rallipäivää. Voittotaistelusta muodostui perjantain erikoiskokeilla Toyota-tallin jäsentenväliset, ja lauantaihin lähdettäessä Rovanperä, Evans ja Ogier mahtuvatkin vain 8,6 sekunnin sisään.

Päivän ensimmäinen erikoiskoe, Västilä, voisi olla ainakin Evansille mahdollinen iskun paikka, sillä kuten Rovanperä perjantai-iltana nosti esiin, walesilainen on kärkikolmikosta ainoa, joka ajoi pätkän viime vuonna läpi.

Rengasvalinnoista kerrottakoon sen verran, että kaikki pääluokan kuljettajat lähtevät ensimmäiselle lenkille viidellä pehmeällä renkaalla. Sää on tänään perjantaita suosiollisempi; ennusteiden perusteella sateilta vältyttäneen lähestulkoon kokonaan.

Lue myös:

    Uusimmat