Nämä esilämmitysvinkit kannattaa ehdottomasti ottaa talteen.
Auton moottorin esilämmityksestä on paljon hyötyä talven kovilla pakkasilla. Esilämmittäminen paitsi vähentää päästöjä ja pienentää kulutusta, myös parantaa liikenneturvallisuutta.
Kaikki autoilijat eivät kuitenkaan tiedä, että esilämmittämisestä on hyötyä jo nollakelissä. Autoa ei myöskään ole tarpeen pitää johdon päässä tuntikausia.
Kolarikorjaamo Autoklinikka antaa tiedotteessaan viisi vinkkiä auton fiksuun esilämmittämiseen.
Lue myös: Jos auton ikkunat huurtuvat kesken ajon, tee puhaltimille näin
1. Lämmitä lähellä nollaa
Polttomoottoriauton esilämmitys helpottaa auton käynnistymistä kovilla pakkasilla. Hyöty korostuu silloin, jos akku alkaa olla tiensä päässä. Lämmitystä ei kuitenkaan tule ajatella käynnistysapuna pelkissä ääriolosuhteissa, sillä hyödyt alkavat jo nollan tuntumassa.
2. Esilämmitys säästää rahaa ja ympäristöä
Kylmäkäynnistykseen verrattuna esilämmitetty moottori tuo mukanaan monia etuja. Esilämmitys säästää moottoria sekä vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä, mutta säästää myös rahaa. Lisäksi lämmityksellä on mukavuus- ja turvallisuusetuja, jos käytössä on sisätilanlämmitin, sillä se voi helpottaa ikkunoiden skrapaamista ja vähentää huurtumista.
3. Yllättävän lyhyt aika voi riittää
Talvikelit eivät automaattisesti tarkoita tuntikausien lämmityssuositusta. Nollan tuntumassa tai pikkupakkasilla 30–60 minuutin lämmitys yleensä riittää, ja monille tutusta kahden tunnin lämmitysajasta on hyötyä vasta lämpötilan pudotessa kymmenen pakkasasteen alapuolelle.
4. Polttoainelämmittimellä hyötyjä ja haittoja
On mahdollista, että autossa ei ole lainkaan pistokkeesta virtansa ottavaa esilämmitintä. Sen sijaan käytössä voi olla polttoainekäyttöinen lämmitin, jonka suurin etu on lohkolämmittimen kaltaisia ratkaisuja nopeampi lämmitysaika. Sen kanssa saa kuitenkin olla tarkkana, jos ajaa paljon lyhyitä matkoja. Lämmitin kuluttaa akkua, eikä akku välttämättä ehdi latautua lyhyillä matkoilla, mikä voi johtaa siihen, että jossain vaiheessa auto voi jättää käynnistymättä.
5. Älä mokaa sähköauton kanssa
Sähköauton lämmityslaite voi kuluttaa säästä riippuen auton akun varauksesta jopa 15–25 prosenttia. Samoin penkinlämmittimet ja muut mukavuustekijät kuluttavat akkua. Sähköauto kannattaakin esilämmittää auton ollessa latauksessa.
Lue myös: Mitä pitää tehdä, jos sähköauton akusta loppuu virta kesken ajon?
Lähde: Autoklinikka