Työssäjaksaminen ja esimiestyön puutteet nousevat suurimmiksi epäkohdiksi Palvelualojen ammattiliitto PAM:in selvityksessä pikaruoka-alan työoloista. Ammattiliitto on haastatellut 500 pikaruoka-alan työntekijää alkusyksyllä esiin tulleiden ongelmien johdosta.
– Siellä on iso kiire ja kuormitus. Taukojen pitäminen on monesti hyvin vaikeaa ja ihmiset kokevat riittämättömyyden tunnetta. Varmaankin monessa yrityksessä myös lähijohtamisessa ja esimiestyössä voisi olla kehittämisen tarvetta, PAM:in järjestöjohtaja Risto Kalliorinne tiivistää liiton selvityksen tulosta.
Joukko Hesburger -pikaruokaketjun työntekijöitä kertoi aiemmin syksyllä Ylen haastattelussa pikaruoka-alan ongelmista. Sen seurauksena Palveluaojen ammattiliitto käynnisti puhelin- ja yhteydenottopalvelun, jonka kautta alan työntekijät ovat voineet kertoa huolistaan.
PAM:in Kalliorinteen mukaan moni on ollut jo helpottuneita siitä, että joku kuulee heitä ja vie asioita eteenpäin. Kynnys kuitenkin siihen, että työntekijät itse lähtisivät viemään epäkohtia esimerkiksi johonkin juridiseen prosessiin, on Kalliorinteen mukaan todella korkealla.
Kalliorinne sanoo uskovansa, että jo pelkkä julkinen keskustelu vie asioita eteenpäin ja lisää painetta laittaa asioita kuntoon. Myös konkreettisia ratkaisuehdotuksia on PAM:in kautta asiaan liittyen tulossa.
– Meillä on työehtosopimusneuvottelut tulevana keväänä ja tästä saadaan eväitä niihin sisältöihin, joita pitää ihan sopimusatasolla parantaa.
– Esimerkiksi taukokäynnöt ovat epäselviä. Myöskään esimerkiksi luottamusmiesjärjestelmät eivät tavoita kaikkia alan työntekijöitä, ja niiden kehittäminen kattavammaksi, ettei asioita tarvitse käydä vain somessa läpi, Risto Kalliorinne luettelee.
Peiliin katsomisen paikka
Palvelualojen ammattiliiton Kalliorinne myöntää nyt, että paljastuneet epäkohdat osoittavat, ettei alalla ole kyetty tarpeeksi hyvin valvomaan olosuhteita ja asiaa voi pitää epäonnistumisena.
– Koko yhteiskunta, nämä yritykset ja me liittona, niin meillä on peiliin katsomisen paikka.
– Miksi nuoret päästetään näin vajavaisilla työelämätiedoilla koulutusjärjestelmistä läpi? Miksi yrityksissä liian moni työntekijä kokee jo lyhyen työuran jälkeen, että jaksaminen on lopussa ja kokee arjen kaoottiseksi? Me ammattiliitossa halutaan kantaa oma vastuu ja myönnetään, että kehitettävää on, Kalliorinne myöntää.
Ei vain yhden yrityksen ongelma
PAM:iin yhteydenottoja epäkohdista tuli lopulta peräti 500 kappaletta. Niiden pohjalta tehtyjen haastattelujen perusteella on selvinnyt, että ongelmia on kaikilla alan toimijoilla.
– Kyllä nämä suuret näkyvät siinä kaikista eniten, mutta en ala yksilöimään, mikä on niin sanotusti kyselyn ykkössijalla ja mikä kakkossijalla. Ei puhuta yhdestä tai kahdesta yrityksestä, vaan koko pikaruoka-alasta.
Kalliorinne kehottaakin koko alalla ryhtiliikkeeseen.
– Otetaan parhaista toimijoista mallia ja laitetaan alan työolosuhteet kuntoon. Työntekijät kuitenkin sen hyvän palvelun ja laadukkaan tuotteen varmistavat. Pysyvä, osaava, motivoitunut henkilöstö on varmasti jokaisen yrityksen hyvän tuloksen taustalla.
Katso ylläolevasta videosta Asian ytimessä -ohjelman selvitys Suomen pikaruokabisneksen kilpailutilanteesta.