Näin eri koulujen käytännöt eroavat Vantaan tapauksen käsittelyssä

Kouluissa ympäri Suomen on käsitelty Vantaan tiistaista ampumistapausta hyvin erilaisin tavoin. Jopa pääkaupunkiseudulla on kouluissa ollut erilaisia tapoja asian käsittelyyn.

Erään espoolaiskoulun lasten vanhemmille lähti viesti keskiviikkoaamuna, jossa kerrottiin, että asiasta ei tulla peruskoulua käyville lapsille tiedottamaan erikseen. Koulun pihalla olevaan lipputankoon nostetaan Suomen lippu puolitankoon, mutta asiasta ei erikseen keskustella, ellei oppilas siitä kysy. 

Eräässä helsinkiläiskoulussa taas vanhemmille lähti viesti, jossa kerrottiin, että koulun kuraattori ottaa oppilaita vastaan tapahtuneen takia ja viestissä annettiin koulun kuraattorin yhteystiedot sekä ohjeet kuraattorin luokse hakeutumiseen.

Näin Opetushallitus ohjeistaa

Opetushallitus on heti tiistaina ohjeistanut, että kouluissa asiasta keskusteleminen voi vahvistaa lapsen turvallisuuden tunnetta. Opetushallituksen ohjeen mukaan Vantaan ampumistapauksesta on hyvä keskustella ikätasoisesti ja ottaa huomioon, että tarve asiasta keskusteluun on yksilöllistä. 

Opetushallituksen kasvatus, koulutus ja osaaminen -yksikön johtaja Jarkko Niirainen toteaa, että kriisitilanteesta keskusteleminen olisi hyvä tehdä ikätasoisesti ja yksilöllisesti, mutta joka tapauksessa sitä on hyvä käsitellä.

– Jo alakoululaiset seuraavat uutisia aktiivisesti, erityisesti sosiaalisesta mediasta. Yleisohjeemme kouluille on, että ollaan valmiita ja mahdollistetaan keskustelu lasten ja nuorten kanssa. Keskustelun voi esimerkiksi avata kysymällä lapselta, onko hänellä ajatuksia tapahtuneesta, Niirainen sanoo.

Millaisia kokemuksia perheenne lapsilla ja nuorilla on Vantaan tapauksen käsittelystä? Kerro meille sähköpostilla katariina.taleva@mtv.fi

Opetushallitus myös korostaa, että kriisitilanteissa kodin ja koulun välinen yhteistyö on erityisen tärkeää. 

Niirainen toteaa, että koska kouluikäiset lapset voivat olla tietoisia tapahtuneesta uutisten ja sosiaalisen median kautta, tapauksesta puhumatta jättäminen voi olla ongelmallista.

– Lapsella voi liittyä tilanteeseen tai nähtyihin kuviin tai uutisiin pelkoa tai turvallisuustunteen järkkymistä, joten voi olla ongelmallista, jos asiasta ei keskustele hänen kanssa ollenkaan. 

Niirainen muistuttaa kuitenkin, että keskustelu on hyvä pitää ikätasolle sopivana. 

– Haluan rohkaista siihen, että asiasta keskustellaan kouluikäisten lasten kanssa ikätasoisesti. Keskusteleminen on se avain, Niirainen sanoo.

 

Lue myös:

    Uusimmat