Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen hälytettiin pika-aikataululla viikonloppuna ajettavaan Puolan MM-ralliin tiistaina, kun kesken nuotituksen siviiliauton kanssa kolaroinut Sebastien Ogier joutui sairaalaan. Suomalaiskaksikko saapui Puolaan yksityiskoneella vielä saman illan aikana.
LUE MYÖS: Vahvistus: Kalle Rovanperä pikahälytyksellä MM-ralliin
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ja tallin muu johto joutuivat tekemään päätöksiä pikaisella aikataululla sen jälkeen, kun tieto Sebastien Ogierin ajamasta nokkakolarista oli tullut.
Ranskalaismestari ei loukkaantunut epäonnisessa törmäyksessä vakavasti, mutta tärsky oli kuitenkin niin kova, että hänet vietiin sairaalaan hoitoon ja tutkimuksiin.
– Tutkimusten vastauksissa rupesivat kestämään. Tiedettiin, että mitään vakavaa ei ole sattunut, mutta Ogier oli kuitenkin saanut kovan iskun kehoonsa, ja heräsi epäilys, että Ogier ei ehkä pääse starttaamaan kilpailuun. Nykyään ollaan tosi tarkkoja siitä, että pitää olla sataprosenttisesti kunnossa, Latvala kertoo MTV Urheilulle.
Ogier vietti keskiviikon vastaisen yön sairaalassa tarkkailussa, mutta Latvalan mukaan kahdeksankertaisella mestarilla ei ole hätää.
– Ogierin kunto on hyvä. Mitään vakavaa ei onneksi käynyt. Keho on saanut iskun kolarissa. Se vaatii pikkuisen toipumisaikaa, ja nythän sitä ei olisi ollut.
Kun Ogierin tilanne alkoi tiistain aikana selvitä Toyotan johdolle, oli ratkaisujen aika. Kuka korvaa konkarikuskin Puolassa?
– Ruvettiin miettimään back-up plania eli sitä, mitä me voitaisiin tehdä. Tuli pari ajatusta mieleen, joista ensimmäinen ja paras vaihtoehto oli se, että pyydettäisiin Kalle Rovanperä ajamaan, tietysti todella lyhyellä varoitusajalla. Soitin iltapäivällä Kallelle, ja Kalle oli Jyväskylässä, ja puhuin Jonnen (Halttunen) kanssa, joka oli puolestaan Tallinnassa. Kalle vähän aikaa sitä mietti, mutta hän ymmärsi tietysti tilanteen, että tarvittaisiin tiimitukea, ja oli valmis auttamaan ja lähtemään, mikä oli tosi kova juttu, Latvala kiittelee.
– Logistisesti oli aika haastavaa saada molemmat pojat Puolaan illalla, koska keskiviikkoaamuna nuotitukset alkoivat noin kello seitsemän. Jouduimme käyttämään yksityiskonetta, varsinkin, kun he olivat eri paikoissa ja kaukana toisistaan.
– Iltapäivällä kello oli kolmen luokkaa, kun ruvettiin asiasta keskustelemaan, ja puoli kahdeksalta jos lento lähti Jyväskylästä, niin se aikaväli oli aika tiukka saada asiat järjestymään.
Yksityiskone nousi ilmaan Jyväskylässä ja kävi matkalla poimimassa Halttusen kyytiin Tallinnasta. Kone laskeutui paikallista aikaa Olsztynin lentokentälle Puolaan ennen puolta yhdeksää.
– Ymmärsin, että Jonnella ei ollut hirveästi edes tavaroita, niin olisiko sitten Kalle hakenut vielä Jyväskylästä Jonnelle tavaroita mukaan. Siinä ei paljon aikaa jäänyt. Puhuttiin tunneista, että saatiin se homma toimimaan näin.
Latvalan mukaan yksityislennosta syntynyt lisäkulu oli Toyotalle pakon sanelema.
– On oltava valmis tekemään se sijoitus, jos haluaa, että on kuljettaja ajamassa. Se ei ollut muuten millään tavalla realistisesti mahdollista. Jos ei olisi saanut kuljettajaa tänään oikeaan aikaan nuotittamaan, seuraava vaihtoehto olisi ollut varmaan se, että yksi auto ei starttaa ollenkaan kilpailuun. Se olisi ollut aika huono vaihtoehto. Tässä kohtaa lisäinvestointi oli perusteltu, Latvala näkee.
Toyotan kannalta Rovanperän saapuminen Ogierin korvaajaksi on elintärkeä myös MM-rallin kokonaistilanteen kannalta. Tällä hetkellä Hyundai on valmistajien sarjassa edellä.
– Valmistajien puolella ollaan vähän perässä, ja jos lähtee kahdella autolla, niin siinä pudottaa yhden pelikortin jo alussa pois. Se on vähän kuin lähtisi jääkiekossa neljällä viittä vastaan pelaamaan. Se, että on täysi kentällinen, pääsee ajamaan samoista pisteistä ja tilanteista Hyundain kanssa. Nyt ajetaan tosi ratkaisevia kilpailuja, ja tällä uudella systeemillä piste-erojen tekeminen on hyvin vaikeaa, eikä ole yhtään varaa antaa siimaa, jos mestaruudesta halutaan ajaa.
FIA:lta erikoislupa nuotitukseen
Rovanperän ja Halttusen lähtökohdat Puolan MM-ralliin ovat ymmärrettävästi haastavat.
– Kumpikaan ei ole ehtinyt millään tavalla valmistautumaan. Eivät ole katsoneet papereita tai videoita. Puolaa ei ole tietysti ajettu seitsemään vuoteen, mikä vähän tasoittaa tilannetta muihin nähden.
– Keskustelin Kallen kanssa siitä, että mahdollisuudet ajaa voitosta ei nyt välttämättä ole niin helpot, eikä välttämättä tavoitekaan ole se. Hän ei ole ajanut testiä ja joutuu lähtemään kylmiltään, kun Portugalistakin on jo jonkun aikaa. Jos podiumille pystyy ajamaan, se olisi huipputulos. Jos kaksi ensimmäistä päivää hakee vähän tuntumaa ja pystyy ajamaan viiden joukkoon, ja sitten sunnuntaina hyökkäämään ja ajamaan kovan päivän, se auttaisi tiimiä taas tosi paljon, Latvala toivoo.
Keskiviikkona Rovanperä ja Halttunen joutuvat huhkimaan pitkän päivän Puolan MM-rallin nuotitusten kanssa. FIA myönsi muihin nähden myöhässä Puolaan saapuneelle kaksikolle myös poikkeusluvan jatkaa nuotituksia vielä torstaina ajettavan aamun testierikoiskokeen jälkeen.
– Kiitos FIA:n, että heillä on ymmärrys tähän tilanteeseen. Tämä on kuitenkin lajin ja promootion kannalta, että saadaan täysi määrä kilpailijoita, ja yksikään auto ei jää pois, Latvala summaa.