Kalle Rovanperä palasi Portugalin MM-rallissa voittokantaan jopa yllättävän pitkäksi venähtäneen kuivan kauden jälkeen. Vaikka edellinen ykkössija oli seitsemän kuukauden ja yhtä monen osakilpailun takaa, Rovanperän ei varsinaisesti voi sanoa palanneen huipulle. Hän on nimittäin ollut siellä koko ajan, ja alkukausi on ollut joillain mittareilla jopa kovempi kuin vuosi sitten, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä paljasti voitonhuumassa vaikeudet henkilökohtaisessa elämässään – isot kiitokset läheiselle ystävälle
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä yllätettiin maalihaastattelussa – latasi suorat sanat Euroviisuista
Harva olisi neljä kuukautta sitten uskonut, että MM-rallikaudesta 2023 pitää ajaa kokonaiset viisi osakilpailua ennen kuin Rovanperä saavuttaa ensimmäisen voittonsa. Viime vuonna näytöstyyliin mestariksi ajanutta suomalaista pidettiin kauden alla ylivoimaisesti suurimpana suosikkina – olkoonkin, että tallien välisten erojen uumoiltiin kutistuneen.
Jo kolme viikkoa sitten, kun Rovanperä oli ajanut Kroatiassa kolmannen kerran peräkkäin neljänneksi, nähtävissä oli, etteivät hänen tämänvuotiset tuloksensa olleet vastanneet hänen vauhtiaan.
Portugalissa kaikki oli toisin; kymmenen pohja-aikaa, yleiskilpailun voitto ja täydet pisteet Power Stagelta.
Tällaista Rovanperää monet olivat odottaneet, ja nyt sitä saatiin. Uran yhdeksäs voitto oli luontevaa jatkumoa sille, mitä kauden neljässä ensimmäisessä osakilpailussa oli ollut tuloillaan.
Itse asiassa kausi 2023 on tähän mennessä ollut Rovanperän osalta jopa jollain tavalla vakuuttavampi kuin edellinen.
Viime vuonna Rovanperä saavutti viidessä ensimmäisessä osakilpailussa kolme voittoa, yhden nelossijan ja yhden viitossijan. Pisteitä oli 120.
Tältä kaudelta saldona on yksi voitto, yksi kakkossija ja kolme nelossijaa. Pisteitä on 98.
Mutta.
Viime vuoden viidessä ensimmäisessä osakilpailussa Rovanperä ajoi 93 erikoiskokeelle 25 pohja-aikaa. Ero pohja-aikaan oli keskimäärin 0,29 sekuntia kilometrillä.
Tällä kaudella Rovanperällä on 97 erikoiskokeelta koossa 28 pohja-aikaa, ja ero pohja-aikaan on ollut keskimäärin 0,16 sekuntia kilometrillä.
Jos tai kun sama tahti jatkuu, muilla pitää kiirettä ehtiä mukaan.