Nordealla tietoturvaongelma: Muiden tilit näkyivät joillekin käyttäjille

Nordea kertoo MTV Uutisille, että jotkut asiakkaat ovat nähneet mobiili- ja verkkopankissaan tilejä, joihin heillä on aikaisemmin ollut käyttöoikeus.

Yksi asiakkaista oli Pekka Rajala, joka näki kahden aikuisen lapsensa tilit omassa verkkopankissaan tänä aamuna. MTV Uutiset on nähnyt kuvakaappauksen tapahtumasta.

– Tänään aamupäivällä hyvin lyhyen aikaa osalla asiakkaistamme on saattanut näkyä mobiili- tai verkkopankissa tilejä, joihin heillä on aikaisemmin ollut käyttöoikeus, Nordean viestinnästä kerrotaan MTV Uutisille.

Rajala oli maksamassa luottokorttilaskuaan, joten hän päätti kokeilla, pystyisikö hän valitsemaan pudotusvalikosta lapsensa tilin maksutiliksi.

Maksu ei onnistunut, mutta Rajala kertoo pystyneensä vapaasti selaamaan 23- ja 19-vuotiaiden lastensa tilitapahtumia.

Rajala soitti Nordeaan, jossa tilanne tuli virkailijalle hänen mukaansa täytenä yllätyksenä.

– Pankin päässäkin he näkivät, että tilit näkyvät. Sanoin, että saatte soittaa molemmille lapsilleni ja kertoa, että näin on.

Ongelma poistui

Noin kello 11.30 aikaan aamupäivällä Rajala ei enää nähnyt lastensa tilitietoja verkkopankissaan.

Nordea kertoo korjanneensa vian nopeasti.

– Viestimme asiasta asiakkaillemme verkkosivuillamme. Pahoittelemme asiakkaillemme aiheutunutta haittaa, Nordeasta kirjoitetaan.

Rajalaan ei ole oltu enää henkilökohtaisesti yhteydessä.

– En mä tiedä vieläkään, mikä sen on aiheuttanut. Ei ole tullut viestiä tai soittoa sen jälkeen.

Nordea ei vastannut MTV Uutisten kysymyksiin siitä, miten suurta ihmisjoukkoa ongelma kosketti tai mikä sen aiheutti.

Lue myös:

    Uusimmat