Emoyhtiöllä on ollut hankaluuksia tuloksensa kanssa, mutta Suomen XXL on kasvanut vakaasti. Uusi tavaratalo avataan Seinäjoelle ensi kuussa.
Norjalainen urheiluketju XXL uskoo nousevansa liikevaihdolla mitattuna Suomen suurimmaksi urheilukauppaketjuksi viimeistään ensi vuoden puolella, kertoo XXL Suomen toimitusjohtaja Pasi Lämpsä.
Urheiluketju on kasvanut vain muutamassa vuodessa Suomen suurimpien urheiluketjujen joukkoon.
– Jos kaikki menee nappiin, suuri unelma toteutuu jo tämän vuoden puolella. Se on aivan käsittämätön temppu viidessä ja puolessa vuodessa, Lämpsä sanoo.
Jos XXL:n ennuste toteutuu, XXL ohittaa Keskon Intersportin.
Intersport on pitänyt Suomen suurimman urheilukauppaketjun titteliä hallussaan pitkään. Intersportilla on yli 50 myymälää. Viime vuonna Intersportin liikevaihto oli 183,8 miljoonaa euroa.
XXL avaa ensi kuussa Suomen 17. tavaratalonsa Seinäjoelle. Sen liikevaihto oli viime vuonna 179 miljoonaa euroa.
Suomessa toimii myös ruotsalainen Stadium, jonka liikevaihto oli viime vuonna 96 miljoonaa euroa.
Norja ja Ruotsi vaikeuksissa, Suomi loistaa
XXL:n norjalainen emoyhtiö raportoi heinä–syyskuun tuloksestaan tällä viikolla. Kokonaisuudessaan urheiluketjun tulos oli pettymys, mutta Suomen kehitys mainittiin tulostiedotteessa valopilkkuna.
Emoyhtiön liikevaihto supistui ja tulos huononi Ruotsin ja Norjan toimintojen vuoksi. Suomen XXL sen sijaan kohensi tulostaan, kasvoi ja teki ennätyksellisen hyvän myynnin.
– Kyllä se kieltämättä saa ylpeäksi, että kaikista urheilukaupan haasteista huolimatta pystymme tekemään Suomessa ennätyskvartaalin, Lämpsä sanoo.
Toimitusjohtaja arvioi, että hyvän tuloksen taustalla on ollut suotuisa säätila, markkinoinnin tehostaminen, ammattitaitoinen henkilökunta sekä tavaratalojen ja verkkokaupan tiivistynyt yhteistyö. 15 prosenttia XXL:n liikevaihdosta tulee Lämpsän mukaan verkkokaupasta.
Lämpsä arvioi, että XXL-konsernin pitää ottaa aiempaa riuskempi ote ongelmakohdistaan. Hän uskoo, että XXL:n hakema kohdennettu osakeanti suuromistajille auttaa tässä.
– Lisärahoituksen pitäisi antaa meille taloudellinen liikkumavara, jonka avulla pystymme pureutumaan ongelmakohtiimme.
Konsernia painavat keliriippuvaiset tuotteet varastossa ja alaa muutenkin muovaava verkkokaupan kasvu.
– Merkillepantavaa on, että vaikka tulokset ovat olleet laskusuuntaisia, olemme edelleen ylivoimaisesti kannattavin urheilukauppaketju Pohjoismaissa, Lämpsä sanoo.
Ylpeyden hetki Redissä
Lämpsä on ollut Suomen XXL:n toimitusjohtaja yli vuoden päivät.
Miten ensimmäinen vuosi sporttikaupan johdossa on sujunut?
Lämpsä kuvailee vuotta opettavaiseksi. Yksi ylpeyden välähdys sijoittuu Helsingin Kalasatamaan viime vuonna avattuun kauppakeskus Rediin.
Kauppakeskusta on moitittu sokkeloisuudesta, mutta XXL:llä oli lähes 300 metrin jono aamuseitsemältä avajaispäivänä.
– Se osoitti, että mahdoton on mahdollista.
Ensimmäiseen vuoteen toimitusjohtajana on osunut myös vaikeita hetkiä. Lämpsän ensimmäinen koetinkivi tuli vastaan helmikuun loppupuolella.
– Alkuvuoden ilotulitus kääntyi kuin veitsellä leikaten toiseen todellisuuteen. Keli lähti alta pois, ja asiakasmäärät sulivat tavarataloista, Lämpsä kertoo.
Urheilukauppa on toimialana voimakkaasti riippuvainen säästä, sillä suomalaiset urheilukauppojen asiakkaat ostavat usein tarpeeseen.
– Suomessa ostetaan tuotteita ja asioita, joita tarvitaan ja nimenomaan silloin kun tarvitaan. Kuluttaja ei osta suksia marraskuun alussa, jos ei ole lunta.