Nuori voi saada ajokortin hyvin vähäisellä ajo-opetuksella, jos ei itse halua ostaa sitä lisää – liikenneopettajien mukaan asenteissa riittää vielä tekemistä

7:53img
Millä keinoilla nuorten liikennekäyttäytymistä voitaisiin parantaa? Uutisaamun vieraina Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti sekä Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.
Julkaistu 19.05.2020 13:56

Ville Järveläinen

Uutisaamussa keskusteltiin tiistaina 19.5.2020 muun muassa nuorten liikennekäyttäytymisestä. Vieraina Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti sekä Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen.

Kerroimme eilen maanantaina Liikenneopetus ry:n huolesta, joka liittyy vuonna 2018 uudistetun ajokorttilain vaikutuksiin.

Ajokorttien hinnat putosivat, sillä opetus muuttui kolmivaiheisesta mallista yksivaiheiseen malliin. Samalla myös pakollisen ajo-opetuksen määrä romahti puoleen.

– Koulutusta on tällä hetkellä liian vähän. Vuoden 2018 ajokorttilaki on mielestämme pahasti epäonnistunut, Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti kertoi aiemmin.

Lue myös: "Laki on pahasti epäonnistunut" – ajo-opetuksen määrä pudotettiin puoleen, opettajien mukaan vaikutukset näkyvät nyt

Anunti sekä Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen vierailivat tiistaina MTV3:n Uutisaamussa kertomassa aiheesta.

Monen tekijän summa

Valtosen mukaan ajokorttilain uudistukset eivät ainakaan suoraan ole näkyneet tilastoissa ja asian arviointi on muutenkin vielä liian aikaista.

– Tässä odotetaan sitä, että asian pohjalta tehdään tarkempi selvitys, minkä Liikenne- ja viestintävirasto on luvannut tehdäkin, Valtonen toteaa.

Anuntin mukaan yksi ongelma on se, että autokoulussa tähdätään uudistuneen lain myötä tutkinnon läpäisemiseen, ja tutkinnossa itsessään mitataan vain ajotaitoa – ei esimerkiksi kuljettajan liikenneturvallisuusajattelua. Hän ei pidä tutkintopainotteista opetusta hyvänä asiana.

– Turvallinen liikenne on monen tekijän summa, ja koulutus on yksi iso osa sitä palapeliä. Minun mielestäni nimenomaan koulutuksella voidaan vaikuttaa siihen mahdolliseen riskikäyttäytymiseen ja sen ehkäisemiseen, Anunti sanoo.

Valtonen on samoilla linjoilla. Hänen mukaansa leikkaukset pakolliseen koulutukseen ovat merkittävästi pienentäneet ammattilaisten mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten liikenneturvallisuuskasvatukseen.

Katso artikkelin yllä olevalta videolta, miksi Valtosen mukaan aivan kaikkea ei kuitenkaan voida autokoulussa opettaa. Entä mitä tarvitaan liikenneturvallisuuden parantumiseen? Videolla vastaus myös siihen, millaisia asioita Anuntin mielestä autokouluopetukseen tulisi lisätä sekä miten vähäisellä ajomäärällä henkilöauton ajokortin voi nykyään saada.

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne