Kysy Liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen ja muut liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.
Kysymys: Mistä käytetyn auton ostaja voi tietää, jos auto on kolaroitu?
Vastaajana Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Vastaus: Käytetyn auton ostaminen vaatii erityistä huolellisuutta. Myyjä ei valitettavasti aina kerro koko totuutta auton historiasta vaan ostajan on selvitettävä se itse.
Pieni kolari, jonka vauriot on korjattu asiantuntevassa korjaamossa, ei sinällään ole este auton ostolle.
Jos auto sen sijaan on kolaroitu niin pahasti, että vakuutusyhtiö on lunastanut sen, kannattaa ostamista harkita useampaan kertaan. Tällaisen auton tunnistaminen edellyttää huolellista perehtymistä auton rekisteröinti- ja historiatietoihin.
Tutustu huolellisesti auton asiakirjoihin
Vaikka myyjä on velvollinen kertomaan, jos vakuutusyhtiö on aiemmin lunastanut kaupan kohteena olevan ajoneuvon, on ostajankin oltava hereillä. Ostajan on syytä tutustua auton rekisteröintitodistuksen tekniseen osaan, jos autossa sellainen on.
Mikäli kohdassa ”Erikoisehdot ja huomautukset” on maininta vaihdettujen osien määrästä, on hälytyskellojen syytä soida. Toki, tällainen maininta saattaa tulla myös muista kuin kolarikorjauksen aiheuttamista osien vaihdoista – esimerkiksi alustasarjan tai tuning-valojen asennuksesta.
Toinen hyvä vihje on, jos rekisteröintitodistuksen teknisestä osasta löytyy maininta edellisestä rekisteritunnuksesta. Mikäli autolla on Suomessa ollut aiempi rekisteritunnus, saattaa kyseessä hyvinkin olla vakuutusyhtiön lunastama, ns. ”kaksikilpinen” auto. Jos taas aiempana rekisteritunnuksena on mainittu ulkomainen rekisteritunnus, on kyseessä useimmiten käytettynä maahantuotu auto, jolla ei välttämättä olekaan kolarihistoriaa.
Mikäli vakuutusyhtiön lunastamaan autoon on kolarikorjauksen jälkeen haettu alkuperäinen rekisteritunnus, ei mainintaa aiemmasta rekisteritunnuksesta tule rekisteröintitodistukseen. Vastaavasti on mahdollista, että auto on lunastettu esimerkiksi palovaurion vuoksi. Tällöin rekisteröintitodistukseen ei välttämättä jää näkyviin edes mainintaa vaihdettujen osien määrästä, jos korjauksesta on selvitty esimerkiksi vain palaneen johtosarjan vaihdolla.
Tilaa auton historiatiedot
Rekisteröintitodistuksesta voi siis saada osviittaa mahdollisesta suuremmasta kolarikorjauksesta. Lopullisen varmuuden asiasta saa kuitenkin vain tilaamalla ajoneuvon perus- ja historiatiedot Trafin sähköisen järjestelmän kautta. Tämä onnistuu Trafin nettisivujen kautta kohtuullisella neljän euron kustannuksella, mikäli auton omistaja ei ole salannut autonsa tietoja. Jos tiedot on salattu, on rekisteriin merkittyä omistajaa pyydettävä tilaamaan ne kauppaa hierottaessa.
Trafin tarjoama palvelu toimii näppärästi. Maksu hoidetaan verkkopankkitunnuksilla ja tiedot saa tallennettua tietokoneelle PDF:nä sekä halutessaan myös tulostettua paperille. Dokumentista näkyy muun muassa auton ”Poistohistoria”, mikäli se on poistettu rekisteristä vaurioituneena. ”Tunnushistoria” kohdasta löytyy kyseisen ajoneuvon aikaisemmat rekisteritunnukset ja niiden voimassaolon alku- ja loppupäivämäärä. Mikäli autoon on myönnetty siirtotarrat, myös se näkyy tunnushistoriassa.
Kuntotarkastus kannattaa
Jos varoituksista huolimatta kuitenkin päätyy hankkimaan niin sanotun ”kaksikilpisen” eli vakuutusyhtiön lunastamasta kolariautosta korjatun auton, kannattaa ennen ostopäätöksen tekemistä turvautua asiantuntija-apuun kolarikorjauksen laatua ja auton kuntoa arvioitaessa. Kuntotarkastuspalveluita tarjoavat katsastustoimipaikat ja osa Autoliiton autopalvelukeskuksista.
Tällaisesta autosta ei pidä missään nimessä maksaa yhtä paljon kuin vastaavasta kolaroimattomasta ajoneuvosta. Rekisteristä poistetun, kolariautosta korjatun auton jälleenmyynti on monesti tuskallisen hankalaa, vaikka sillä olisi jo ajettu useampia vuosia uudelleenrekisteröinnin jälkeen. Monet autoliikkeet jopa kieltäytyvät ottamasta vaihdossa näitä ns. ”kaksikilpisiä” ajoneuvoja.
Huolimaton kolarikorjaus näkyy
On myös mahdollista, että auto on kolaroitu suhteellisen pahasti, mutta vakuutusyhtiö ei ole sitä kuitenkaan lunastanut. Tämän vuoksi myös itse auto on syytä tutkia tarkasti paperien ja historiatietojen lisäksi.
Kiinnitä huoltokirjan avulla huomiota auton kilometrikertymään. Jos autolla on jonain ajanjaksona ajettu poikkeuksellisen vähän, kielii se yleensä pitkästä seisonta-ajasta. Syy pitkälle seisonta-ajalle pitää ehdottomasti selvittää ennen ostopäätöksen tekoa.
Katso auton kylkiä erilaisissa valaistuksissa ja eri suunnista. Jos jokin osa kyljestä heijastaa valoa eri tavalla tai maalauksessa näkyy appelsiinin kuoren kaltaista röpelöpintaa, on autoa todennäköisesti kolarikorjattu.
Kiinnitä huomiota myös eri komponenttien istuvuuteen ja niiden välisiin saumoihin sekä kohdistuksiin. Jos vastaavien osien välissä olevat raot ovat erisuuruisia eri puolilla autoa tai jokin ovi tai luukku irvistää, saattaa kyseessä olla huolimattomasti tehty kolarikorjaus.
Testaa, että kaikki ikkunat, ovet ja luukut aukeavat sekä sulkeutuvat suunnitellulla tavalla.
Myös valoumpioiden kunnosta voi päätellä asioita. Katso, näyttävätkö sekä vasemman että oikean puoleinen valoumpio keskenään samanikäisiltä – sekä edessä että takana. Jos toinen on selkeästi uudempi, saattaa vaihdon taustalla olla kolarikorjaus.