Kun ilman lämpötila sahaa nollan tuntumassa ja ajokeli on loskainen, ovat autotkin kovilla. Tiesuolan hyödyistä ja haitoista on väännetty kättä vuosien ajan.
Ruostesuojausketju Finikorin toimitusjohtaja Tero Wester kertoo MTV Uutisille, että kuluva talvi on ollut varsin tyypillinen suomalainen talvi siinä mielessä, että siihen on mahtunut paljon lämpötilavaihteluja, likaa, loskaa ja tiesuolaa, mikä on auton ruostumisen kannalta se ikävin yhdistelmä.
Finikorin mukaan tiesuola on kaikkein merkittävin yksittäinen syy autojen ruostumiseen. Suolalla pyritään estämään tienpinnan jäätyminen, ja sitä levitetään erityisen paljon nollakeleillä ja muutaman asteen pakkasilla. Tällä hetkellä tiesuolaa käytetään vuosittain 120 000 tonnin edestä.
Autojen alustojen kannalta olisi toivottavaa, että pakkaset olisivat pitkiä ja kestäisivät kauan. Kuiva ja kirpsakka talvi-ilma vähentää suolauksen tarvetta, mutta leutoina talvina suola-autot ovat liikkeellä jatkuvasti.
Lue myös: Anssi Kela tiesi mistä lauloi: "Ranskalaisten makuun päässeet" kauriit käyvät öisin nuoleskelemassa Teemun äidin Citroenia
Suola muhii kosteassa tallissa
Jos ruostumista haluaa ehkäistä, ei autoja tulisi Westerin mukaan säilyttää kosteissa ja huonosti ilmastoiduissa sisätiloissa.
– Autokatos esimerkiksi on usein parempi vaihtoehto kuin autotalli, Wester sanoo ja muistuttaa pesemään auton alustan säännöllisesti lian ja suolan poistamiseksi.
Vaikka puhtaudella pärjääkin pitkälle, on varsinainen ruostesuojaus se tehokkain tapa ruostumiselta välttymiseen – jos ajamisen lopettamista ja auton seisottamista lämpimässä tallissa ei lasketa. Toisin kuin moni luulee, ei autoille Westerin mukaan tehdä tehtaalla varsinaista ruostesuojausta.
Ruostesuojauksessa auton alustasta puretaan kaikki purettavissa olevat muoviosat. Alusta pestään, ja sinne jo muodostunut ruoste poistetaan. Seuraavaksi alustan ruostuvat osat käsitellään ruosteenestoaineilla, jotta olosuhteet eivät pääse puremaan niihin yhtä herkästi.
– Jokaisesta markkinoilla olevasta automallista on tehty kaavio josta käy ilmi mihin tulee ruiskuttaa aineita, ja myös mihin niitä ei saa ruiskuttaa, Wester sanoo.
Ruoste ei ole pelkästään kosmeettinen haitta, vaan pahasti ruostuneen auton kolarikestävyyskin on heikompi.
Suojaus uusittava tarvittaessa
Kaikkia autoja ei Westerin mukaan ole järkeä ruostesuojata.
– Tämä riippuu täysin lähtötilanteesta, ruostuminen vaihtelee paljon automallista toiseen. Jotkut mallit voivat olla pahastikin ruosteessa jo vuoden, parin jälkeen kun taas toiset ruostuvat vähemmän. Jos autoon on ehtinyt tulla pahaa puhkiruostumista voi olla ettei suojaus enää kannata, hän sanoo ja huomauttaa asian laidan selviävän varmimmin ammattilaiselta kysymällä.
Ruostesuojaukseen ei myöskään kannata suhtautua ikuisena turvana.
– Suojaus kannattaa tarkistuttaa 3–4 vuoden välein, jolloin tarvittaessa tehdään paikkauksia, jos esimerkisi kiveniskeämät ovat vauriottaneet suojattua pintaa.