Skoda on esitellyt ensimmäisen alusta asti sähköautoksi suunnitellun mallinsa. Uutukainen kantaa nimeä Enyaq iV.
Skodan tuore toimitusjohtaja Thomas Schäfer esitteli hetki sitten Prahassa valmistajan uuden Enyaq iV -sähköauton.
Vaikka kyseessä ei ole ensimmäinen täyssähköinen Skoda, sillä Citigosta on olemassa täysin polttomoottoriton malli, pitää valmistaja Enyaqia yhtenä historiansa tärkeimmistä autoista. Samalla se korkkaa valmistajan sähköautojen uuden muotokielen, jossa on nähtävissä vaikutteita Scalasta, Kamiqista ja uudesta Octaviasta. Auto on Skoda Kodiaqin kokoluokkaa sisätiloiltaan, mutta ulkoisesti hieman pienempi.
Katumaasturimallinen Enyaq pohjautuu samalle sähköautoille suunnitellulle MEB-alustalle kuin Volkswagenin ID.4-sähkömaasturi, joka esitellään syyskuun loppupuolella. Myös monet muut Volkswagen-konsernin sähköautot tulevat käyttämään kyseistä alustaratkaisua.
Enyaq on myös ensimmäinen Saksan ulkopuolella valmistettava MEB-pohjainen ajoneuvo, sillä Skoda on raivannut auton tuotannolle tilaa päätehtaalleen Mladá Boleslaviin. Enyaqin tuotantolinjaan on investoitu peräti 32 miljoonaa euroa.
Jopa 500 kilometriä latauksella
Enyaqin suurimmalla akkupaketilla varustetun mallin toimintamatka yhdellä latauksella on noin 500 kilometriä.
Yhdellä sähkömoottorilla varustetut perusmallit ovat takavetoisia, mutta tarjolla on myös tehokkaampia nelivetomalleja, joissa on kaksi sähkömoottoria. Kaikkein ärjyin versio kiihtyy nollasta sataan 6,2 sekunnissa, ja sen vetokyky on 1 200 kiloa.
Lue lisää Skoda Enyaq iV:n teknisistä tiedoista tästä aiemmin julkaistusta artikkelistamme.
Enyaqin sarjatuotanto käynnistyy vielä tämän vuoden aikana. Auton alkaen-hinta on Skodan mukaan noin 35 000 euroa hieman maasta riippuen. Suomessa todennäköisesti joitain tuhansia euroja enemmän.
Lue myös: Skoda ryhtyy ristimään autojaan uudella tavalla – paljasti tulevan täyssähkömallin nimen