Yhdistys kehottaa presidenttiehdokasta tarkentamaan syytöksiään.
Paikallislehtien päätoimittajayhdistys PPY paheksuu presidenttiehdokas Mika Aaltolan vihjailuja, joiden mukaan jotkut maakunta- ja paikallislehdet olisivat tarjonneet mainosmyynnin ohessa myös toimituksellista sisältöä.
Päätoimittajayhdistyksen mukaan vihjaus sanomalehtien mainosmyynnin ja journalismin kytköksistä on vakava, ja siksi tapaus on syytä yksilöidä tarkemmin, jotta mainehaitta ei kohdistuisi koko sanomalehdistöön.
– Kaikki päätoimittajajäsentemme johtamat toimitukset ovat sitoutuneet Journalistin ohjeisiin, jotka yksiselitteisesti kieltävät toimituksellisen aineiston ja ilmoitusten kytkökset. Presidenttiehdokas Aaltolan tulisi avata syytöksensä tarkemmin, puheenjohtaja Sauli Pahkasalo sanoo PPY:n tiedotteessa.
Pahkasalo muistuttaa myös oikeiden termien käytöstä tiedotusvälineistä puhuttaessa.
– Kyse saattaa olla myös väärinkäsityksestä, sillä media-alalla toimii joitakin villejä lehtinimikkeitä, jotka eivät ole Uutismedian liiton jäseniä eivätkä niiden päätoimittajat yhdistyksemme tai muiden päätoimittajayhdistysten jäseniä. Niitä ei tule kutsua paikallislehdiksi eikä sanomalehdiksi, Pahkasalo painottaa.
Keskustelu mainosten ja medianäkyvyyden koplauksesta käynnistyi haastattelusta, jonka Aaltola antoi Journalisti-lehdelle.
Aaltola selvensi väitettä aiemmin MTV Uutisille, mutta ei halunnut kertoa, mistä mediasta tai medioista on kyse.
– En mielellään lähde yksittäistä markkinointihenkilöä nostamaan tikunnokkaan. Näitä on pari tullut, joissa vihjataan, että näkyvyys tuottaa näkyvyyttä. En sitä sen kummallisemmin kommentoi, että kuka.
STT:n mukaan Aaltolan vaalikampanjaorganisaatio pyrkii selvittämään tarkemmin, millaisista toimijoista kahden mainosmyyjän yhteydenotoissa on ollut kyse.