Mikkelissä toimiva Saimaan Juomatehdas välttyy juoma-autojensa uudelta teippaukselta.
Yhtiö kritisoi vahvasti päättäjiä lain puutteellisesta valmistelusta, joka on jättänyt markkinoille räikeitä epäkohtia. Käytännössä jotkut autot saavat pitää juomamainokset kyljissään, kun taas toisten on revittävä teippaukset pois.
– Käyttämämme kuljetusyhtiöiden autot kuljettavat pääasiassa muuta tavaraa kuin meidän juomiamme. Emmekä myöskään maksa heille korvausta tuotteidemme mainostamisesta. Siksi teippausten jättäminen paikoilleen on sallittua, Saimaan Juomatehtaan varatoimitusjohtaja Jussi Laukkanen kertoo tiedotteessa.
Saimaan Juomatehtaan tiedotteen mukaan yhtiö on saanut autojen mainosteippausten säilyttämiseen luvan Valviralta.
Valviran ylitarkastaja Marianna Vasara kuitenkin ihmettelee mainintaa siitä, että Valvira olisi antanut luvan teippausten säilyttämiseen.
-Valvira ei ole tällaista lupaa antanut, eikä se lain mukaan näin voi edes menetellä, toteaa Vasara MTV Uutisille.
Laukkanen kertoo MTV Uutisille, ettö kyse on luultavasti epäselvyydestä termien käytössä.
-Kyse on kuitenkin siitä, että Valvira ei voi puuttua tähän asiaan. Tämä ei ole oikeudenmukaista toimintaa kaikille osapuolille kun toiset saavat pitää mainosteippauksensa ja toiset eivät, huomauttaa Laukkanen MTV Uutisille.
– Teippauksemme saavat jatkossakin ilostuttaa ja vihastuttaa paikallisten jakeluyrittäjien autojen kyljissä, mutta auta armias, jos auton kupeessa lukee Koff tai Lapin Kulta, teipit revitään alta aikayksikön ja sakkojen kera, Laukkanen päivittelee.
Laukkanen toteaa, että vaikka tilanne on ollut edullinen Saimaan Juomatehtaalle, niin yhtiö haluaa nostaa epäkohdan esille herättääkseen keskustelua.
Yhtiö arvosteleekin vahvasti Suomen olut- ja alkoholipolitiikkaa.
-Saa nähdä minkälaisen mylläkän tämä keskustelunavaus saa aikaiseksi. Tämähän saattaa osoittautua myös haitalliseksi meille, mutta haluamme silti herätellä keskustelua aiheesta, toteaa Laukkanen.
"Nykäsen kuvat kielletään etiketeistä"
Laukkanen ihmettelee myös sitä, että Suomessa kielletään esimerkiksi Matti Nykäsen ja Joulupukin kuvat etiketeistä.
– Samanaikaisesti verorahoilla maksettava tv-kanava näyttää, kuinka ampumahiihtotähdet särpivät saksalaista olutta palkintopallilla suu korviin asti vaahdossa. Eihän tässä ole tolkun häivää, Laukkanen tuskailee.
Samalla yhtiö hieman ironisesti tuntee sääliä viranomaisia kohtaan.
– Eipä olisi helppoa olla Arkadianmäen riemuorkesterin sorvaamaa lakia toteuttavien virkamiesten teryleenihousuissa. Niin mahdottoman ja älyttömän tehtävän edessä he ovat vahtiessaan olutrekkoja ja Facebookin keskustelupulinaa.