MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, mistä Nico Rosbergin keskeytykseen johtaneessa kaasun vaimentimen hajoamisessa on todellisuudessa kyse.
Paalupaikalta Venäjän F1-kisaan startannut Rosberg ilmoitti heti kisan alkukierroksilla tiimilleen Mercedekselle, että kaasu jää mutkissa päälle.
Mercedes neuvoi Rosbergia kokeilemaan turvajärjestelmää, mutta kyse ei ollut ohjelmistoviasta, vaan vaimentimen mekaanisen rikkoutumisesta.
– Kaasupolkimissahan on vaimennin sitä varten, että jos kuski ajaa kanttareiden yli, kaasu ei mene edestakaisin, vaan siellä on pieni vaste, Oikarinen taustoittaa.
– Jos tämä vaimennin on hajonnut, se tarkoittaa sitä, ettei kaasu palaudu enää kohdilleen.
Kyseessä on iskunvaimentimen lailla toimiva osa, jota ei Oikarisen mukaan käytetä formula ykkösten lisäksi missään muissa autoissa.
Mercedes yritti varikolla laukaista ongelmaa, mutta lopulta Rosbergin oli keskeytettävä.
– Onhan se mahdotonta ajaa tuollaista autoa. Jos et voi luottaa siihen, että auto alkaa hidastumaan, kun nostat suoran päässä jalan pois kaasulta, ei siitä tule yhtään mitään. Se on ensinnäkin vaarallista ja toiseksi se ei lisää yhtään kuljettajan luottamusta autoon, Oikarisen sanoo.
Mika Salo ymmärtää kokeneena kisakuskina Rosbergin luovuttamisen.
– Se luotto autoon on kaiken a ja o. Jos joudut miettimään joka mutkassa, että mitähän tästä nyt lähtee, niin ei siitä tule yhtään mitään. Luulen, että kun auto alkoi tehdä tuota, Nico päätti jo silloin, että hän ajaa ihan juuri varikolle.
– Mieluummin keskeyttää kuin satuttaa itsensä, Salo lisää.