Ferrari koitti saada Sebastian Vetteliltä vetoapua Kimi Räikköselle, mutta suunnitelma ei aivan onnistunut. Bensan säästäminen päästi Max Verstappenin ohituspaikkaan.
Räikkönen oli dramaattisten vaiheiden jälkeen USA:n GP:n kolmas. Maaliin hän ajoi neljäntenä, mutta Max Verstappen sai loppuhetkien ohituksestaan viiden sekunnin aikasakon, mikä nosti suomalaisen takaisin kolmanneksi. Ohitus on kisan puhuttavin tilanne, Red Bull ei sulata tuomiota lainkaan.
Räikkönen selvitti kisan jälkeen C Morelle, miksi Verstappen ylipäänsä pääsi iskemään.
– Auto toimi hyvin, oli kiva ajaa sen puolesta. Aika paljon vain jouduin säästämään bensaa viimeisellä stintillä. Ilman sitä oli vauhtia vaikka mihin. Renkaiden, eikä auton kanssa ollut mitään ongelmaa, ainut että piti lopussa säästää bensaa, se oli ainut, mikä hidasti, Räikkönen kertasi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Verstappen hyökkäsi aggressiivisesti Räikkösen kimppuun kisan lopussa ja pääsi toiseksi viimeisessä mutkassa ohikin. Hän kuitenkin oikaisi ohitustilanteessa ja tuomaristo antoi rangaistuksen.
– En ole nähnyt (tilannetta). Tiesin, missä hän on suunnilleen, minun täytyi yrittää hidastaa häntä edellisissä mutkissa, että saan bensaa säästettyä riittävästi. Kun katsoin edellisen kerran (peilistä), hän oli perässä ja yhtäkkiä rinnalla, Räikkönen sanoi.
Suomalainen päästi MM-tittelistä epätoivoisesti taistelevan tallikaverinsa Sebastian Vettelin edelleen muutama kierros ennen loppua. Kisan jännityksessä näytti, että Vettel on Räikköselle tulppana, mutta Ferrari yritti käyttää saksalaista myös Räikkösen avuksi. Tavoite oli, että Räikkönen saa käyttää avattavaa takasiipeä, ettei Verstappen pääse kimppuun.
– Päästin hänet ohi oikeastaan saman tien, kun hän tuli minun perääni. Hän yritti jeesata minua, muttei ihan saatu... ilman sitäkin pysyttin (Verstappenin) edellä, ennen kuin oli se mitä lopussa tapahtui. Lopuksi oltiin sitten kolmansia.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.