Kainuun rajavartiostossa on otettu käyttöön Rajavartiolaitoksen uuden sukupolven partioauto. Ajoneuvo on sijoitettu Vartiuksen rajavartioasemalle ja näkyy Kainuussa pääosin Kuhmon teillä.
Rajavartiolaitoksella on hanke partioajoneuvokaluston uudistamiseksi. Sen rahoituksesta vastaa EU:n sisäisen turvallisuuden rahasto ja se jatkuu vuoden 2017 marraskuun loppuun asti.
Hankkeen aikana EU:n ulkorajan valvontaan Kainuun, Kaakkois-Suomen, Pohjois-Karjalan ja Lapin rajavartiostoissa saadaan käyttöön yhteensä 18 uutta partioautoa, 38 moottorikelkkaa ja 11 mönkijää. EU kuittaa 75 prosenttia hankkeen kustannuksista.
Rajavartiolaitoksen Strategia 2022 -suunnitelman mukaan Suomen ulkorajavalvonta on pidettävä tehokkaana ja uskottavana. Tähän tavoitteeseen pääsyä tukee osaltaan luotettava ja uudenaikainen ajoneuvokalusto, jossa on tarvittavat tietoliikenneyhteydet ja johtamisjärjestelmät.
Uudesta autosta kerätään kokemuksia – laajempi käyttö vielä auki
Rajavartioston tuorein hankinta on Mercedes-Benz Vito 119 Bluetec CDI 4X4. Auton 2,2-litrainen dieselmoottori tuottaa 190 hevosvoimaa.
Uusi, nelivetoinen partioauto on rekisteröity viidelle henkilölle ja se kuljettaa niin rajamiehet kuin matkustajatkin. Auton tekninen varustelu mahdollistaa operatiivisen toiminnan ja esimerkiksi sakon kirjoitus onnistuu reaaliaikaisesti tien päällä.
– Auto on hyvin pitkälle varustukseltaan samanlainen kuin poliisin ja rajan käytössä olevat normaalit partioautot viranomaistietoliikenneyhteyksineen, Kainuun rajavartioston vanhempi rajavartija Kimmo Karttimo kertoo MTV Autoille.
– Kyseessä on protomalli, eli näitä Vitoja ei ole tehty valtionhallinnolle kuin tämä ainut yksilö hälytysvarustuksella, mikä tulee RVL:n partioautoksi. Kun autosta saadaan nyt tämän auton myötä kokemuksia, se ratkaisee hankitaanko tätä merkkiä ja mallia lähivuosina lisää partioautoksi rajalle tai muille viranomaisille, Karttimo jatkaa.
Auton takaosassa ovat asiakkaan ja rajakoiran erilliset kuljetustilat ja takaosassa on erillinen lämmitys, viilennys ja ilmanvaihto. Käyttöpaneeli mahdollistaa rajakoiran kuljetustilan lämpötilan säädön jopa asteen tarkkuudella.
Partioauton arvonlisäveroton keskihinta on noin 85 000 euroa.
Suurin osa Rajavartiolaitokselle hankittavista uusista partioautoista on Volkswagen Transportereita. Operatiiviseen käyttöön on hankittu lisäksi Volkswagen Amarokeja ja Toyota Land Cruisereita.
Partioauton elinkaari on viidestä kahdeksaan vuotta
Rajavalvonnan suorituskyky maastorajalla perustuu partioiden liikkuvuuteen. Uusien maastoajoneuvojen avulla partiot voidaan nopeasti kohdentaa esimerkiksi teknisen valvontajärjestelmän havaitsemien kohteiden tarkastamiseksi.
Rajavalvonta vaatii ajoneuvokalustolta paljon, minkä vuoksi kaluston uusinta vuosittain on ajankohtaista. Partioauton elinkaari on noin 5–8 vuotta, missä ajassa ajoa tulee jopa 400 000 kilometriä.
Rajavartiolaitoksen mukaan luotettava ja uudenaikainen ajoneuvokalusto on tehokkaan rajaturvallisuuden ylläpidon vuoksi erittäin tärkeää.
***
0:33