Saako huoltokirja olla pelkkä tyhjä vihko? Suzukin huoltohistoriasta ei ollut hajuakaan – ostaja vaati isoa hyvitystä

4:59img
Saako auton vikoja kaunistella? Käytetyn auton kauppa on hyvin tyypillinen kuluttajariidan aihe.
Julkaistu 09.04.2022 13:55

Ville Järveläinen

Moottoripyorän huoltohistoria jäi ostajalle mysteeriksi.

Lohjalaisliike oli myynyt Suzuki VZ1500 Intruder -moottoripyörän kuluttajalle 9 000 eurolla keväällä 2020. Myyjä lupasi, että vuonna 2012 käyttöönotetun Suzukin mukana seuraisi myös huoltokirja.

Vaikka näin periaatteessa tapahtuikin siinä mielessä, että ostaja sai pyörän mukana fyysisen huoltokirjan, ei kirjaan oltu tehty kahdeksan vuoden ja vajaan 9 000 ajokilometrin aikana lainkaan merkintöjä, eikä pyörän huoltohistoriasta ollut näin ollen sen enempää tietoa myyjällä kuin ostajallakaan.

Kuluttajan mukaan pyörään oli teetettävä laaja huolto, ja sen jälleenmyyntiarvo kärsi kolauksen. Lisäksi pyörän myynti-ilmoituksessa mainittu navigaattori oli rikki.

Asia ei edistynyt niin sanotusti hyvässä hengessä, vaan tapaus päätyi kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Myyjäliike ei koskaan kuitenkaan vastannut kuluttajariitalautakunnan yhteydenottoon, joten asiassa annettiin yksipuolinen päätös kuluttajan hyväksi.

Kuluttaja vaati hyvityksenä 1 700 euroa, mitä myös kuluttajariitalautakunta piti kohtuullisena ja suositti myyjää suostumaan vaatimukseen.

Lue myös: Ehjänä myyty Audi yllätti uuden omistajansa jo seuraavana päivänä – ei ollut edes tieliikennekelpoinen

Lähde: Kuluttajariitalautakunta

Tuoreimmat aiheesta

Kuluttajariidat