Talousjulkaisu Bloombergin asiantuntijan mukaan sähköautojen ympäristöystävällisyys riippuu siitä, missä akkuja ladataan.
Sähköiset ajoneuvot vähentävät päästöjä huomattavasti alueilla, jossa käytetään uusiutuvia energianlähteitä tai ydinvoimaa. Mutta alueilla, jossa energiantuotantoon käytetään lähinnä hiiltä, sähköiset ajoneuvot eivät juurikaan vaikuta päästöihin.
Keskimäärin sähköauto saastuttaa puolet vähemmän kuin polttomoottorilla varustetut autot. Mutta esimerkiksi Kiinassa sähköauto saastuttaa vain noin 15 prosenttia vähemmän hiilellä tuotetun sähkön vuoksi.
– Sähköajoneuvot näyttävät luvuissa silti hyviltä niissäkin maissa, joissa energiantuotantoon käytetään paljon hiiltä, Bloomberg New Energy Financen analyytikko Colin McKerracher sanoo.
– Hyödyt ovat tosin vähäisemmät ja riippuvat täysin siitä, missä ja milloin akkuja ladataan, McKerracher toteaa.
Bloomberg New Energy Finance on Bloombergin energia-alan asiantuntijaryhmä.
Arviot sähköajoneuvojen ja energiatuotannon saastuttamisesta ovat oleellisia, jotta liikenteen vaikutukset ilmastonmuutokseen ymmärrettäisiin paremmin tulevaisuudessa.
Jokaisessa maassa päästösuhteet ovat erilaisia. Esimerkiksi Norjassa sähköä tuotetaan paljon vesivoimalla ja Ranskassa ydinvoimalla.
Kiinassa autojen saasteet vähenevät samaa vauhtia sähköntuotannon saasteiden kanssa.
Aurinko- ja tuulivoiman määrä on kasvussa Intiassa, Saksassa, Espanjassa ja Kiinassa, joka vaikuttaa sähköautoilun puhtauteen kyseisissä maissa.
Japanissa taas uudet kaasu- ja hiilivoimalat vaikuttavat sähköautolla ajamisen päästöihin. Ydinvoimaloita suljettiin Japanissa vuoden 2011 maanjäristyksen seurauksena.
Kun uusiutuvan energian määrä koko ajan lisääntyy sähköverkoissa, on kansainvälisesti tuotettu sähkö puhtaampaa tulevaisuudessa.
Lähde: Bloomberg
4:08