Sähköautoihin liittyvä yleinen harhaluulo voi jarruttaa niiden yleistymistä – huomioi tämä, kun etsit sopivaa autoa

Sveitsiläistutkimuksen mukaan sähköautojen toimintamatkan kasvattaminen ei juuri paranna niiden sopivuutta arkiajoihin, sillä yli 90 prosenttia matkoista jää joka tapauksessa alle 200 kilometrin. Tutkimuksessa havaittiin, että ihmiset helposti aliarvioivat ladattavien autojen sopivuuden päivittäiseen käyttöön.

Sähköautoista puhuttaessa kiinnitetään valtavan paljon huomiota auton toimintamatkaan. Se on toisaalta myös ymmärrettävää, koska auton lataaminen kestää kauemmin kuin tankkaaminen, eikä julkisilla latureilla vierailu ole aina yhtä vaivaton kokemus kuin pikainen tankkaustauko huoltoasemalla.

Sähköautojen osuus koko maailman autokannasta oli vuonna 2020 vain yhden prosentin luokkaa. Siivun tulisi nousta 12 prosenttiin ensi vuosikymmenen alkuun mennessä, jotta asetettuihin päästötavoitteisiin on mahdollista päästä.

Geneven yliopistossa tehdyssä ja Nature Energyssä julkaistussa tutkimuksessa havaittiin, että osa ihmisistä saattaa suhtautua sähköautoihin kriittisesti "kognitiivisesta vääristymästä" eli suomeksi sanottuna harhaluulosta johtuen. Tutkimuksessa haastateltiin yli 2 000 saksalaista ja yhdysvaltalaista autoilijaa, ja vastaukset paljastivat toimintamatkaan liittyviä virheellisiä käsityksiä.

Vastaajat aliarvioivat rankasti sähköautojen toimintamatkan riittävyyden omiin päivittäisiin ajoihinsa. Paino sanalla päivittäisiin, ei niihin muutaman kerran vuodessa tapahtuviin pitempiin reissuihin.

– Havaitsimme, että osallistujat järjestelmällisesti aliarvioivat markkinoilla olevien akkusähköautojen sopivuuden tarpeisiinsa, sanoo Tobias Brosch, sveitsiläisen Consumer Decision & Sustainable Behavior Laboratory -tutkimuslaitoksen johtaja.

250 kilometriä on riittävä range useimmille

Tutkimuksessa havaittiin, että 200 kilometrin toimintamatkalla varustettu auto riittäisi yli 90 prosenttiin kaikista päivittäisistä ajoista.

Käytännössä kaikki modernit sähköautot yltävät tähän, eikä rangen nostaminen yli 300 kilometriin juuri lisää auton soveltuvuutta päivittäiseen käyttöön. Tutkijat pitivät 250 kilometrin toimintamatkaa optimaalisena.

Tämä ei tarkoita, etteikö moni ajaisi autollaan päivittäin paljon enemmänkin tai että sähköauto olisi jokaiselle realistinen vaihtoehto. Aina löytyy myös heitä, joille mikään sähköauto ei tule olemaan vaihtoehto syystä tai toisesta.

Tutkimustulos antaa kuitenkin ymmärtää, että enemmistö pärjäisi yllättävänkin lyhyellä toimintamatkalla varustetulla autolla. Tämä onnistuisi esimerkiksi tekemällä ne muutamat matkat jollakin toisella kulkuneuvolla tai yksinkertaisesti vain lähtemällä aikaisemmin matkaan ja varautumalla muutamaan ylimääräiseen pysähdykseen.

Tutkimuksesta uutisoi aiemmin Tekniikan Maailma.

Lue myös:

    Uusimmat