Älä usko kuulopuheita: Sähköauto käynnistyy kovallakin pakkasella polttomoottoriautoa varmemmin

9:33img
Viime vuonna tehty selvitys lyö jauhot suuhun väärää tietoa sähköautoista levittäville. Katso videolta, millaisin keinoin väärää tietoa yritetään tuputtaa totuutena.
Julkaistu 15.12.2022 06:31

Ville Järveläinen

Sähköauton toimintavarmuus talvikeleillä mietityttää suomalaisia. Vaihtoautoketju Kamux haluaa hälventää ennakkoluuloja ja oikaista tiukassa istuvia virheellisiä käsityksiä. Se muistuttaa sähköautojen esimerkiksi käynnistyvän pakkasella polttomoottoriautoja paremmin, minkä lisäksi sähköauto lämpenee huomattavasti bensa- tai dieselverrokkia nopeammin.

Pakkanen on rasite autoille käyttövoimasta riippumatta, sillä osa autoiluun tarvittavasta energiasta kuluu auton lämmittämiseen. Myös huono ajokeli lumisohjoisine teineen vie enemmän energiaa verrattuna kuivalla tiellä ajamiseen – jälleen riippumatta siitä, kulkeeko auto palavien nesteiden vai ladatun sähkön voimin.

Suomen teillä liikkuu jo yli 130 000 ladattavaa autoa, joista täyssähköautoja on noin 40 000. Sähkön sopivuudesta Suomen talveen on siis jo runsaasti tietoa.

– Sähköauton talvikäyttöä ei tarvitse arastella, sillä kovalla pakkasella sähköauto käynnistyy jopa varmemmin kuin polttomoottoriauto. Sen akku ei jäädy eikä moottoriöljy jähmety. Ajoneuvo myös käynnistetään eri tavalla, kun starttimoottoria ei tarvita käynnistämiseen, Kamuxin maajohtaja Jani Koivu kertoo yhtiön tiedotteessa.

Lue myös: Dieselmies unohti ennakkoluulonsa ja antoi sähköautolle mahdollisuuden – kertoo, mistä ensikertalainen voi yllättyä: "Lihasmuisti saattaa tehdä tepposet"

Talvikeleillä sähköautoilijan on kuitenkin varauduttava lataamaan useammin kuin kesällä. Tosin samalla tavoin myös polttomoottoriautoissa kulutus lisääntyy talvella. Sähköautoissa toimintamatka lyhenee, koska osa akun virrasta menee ajoneuvon lämmittämiseen. Sähköauton etuna kuitenkin on, että se lämpiää heti käynnistettäessä, vaikka esilämmitystä ei olisi. 

Kun lämpötila laskee, niin sähköautojen toimintamatka lyhenee senkin vuoksi, että talvikelit lisäävät kulutusta myös ajossa – lumi, sohjo, kylmän ilman suurempi ilmanvastus sekä pakkasen kangistava vaikutus autoon lisäävät ajovastusta.

– Sähköautoilijan kannattaa olla latauksessa tarkkaavaisempi ja suunnitelmallisempi kuin kesäaikaan. On tärkeä varmistaa, ettei akku pääse liian tyhjäksi silloin, kun jättää auton seisomaan kylmään ilman että tarjolla on latausmahdollisuutta, Koivu huomauttaa.

– Käynnistäminen vie aina virtaa ja siksi tulee muistaa, että sähköä on riitettävä myös ajamiseen lähimmälle latauspisteelle. Kyse on kuitenkin normaalista talviautoiluun liittyvästä suunnitelmallisuudesta, jota kaikkien autoilijoiden olisi hyvä omaksua osaksi turvallista liikennekäytöstä, hän jatkaa.

Lue myös: Jos sähköauto simahtaa kesken ajon, on varottava kallista munausta – "Kannattaa olla tarkkana"

Lähde: Kamux

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot