Norjassa on niin paljon sähköautoja, että vakuutusyhtiön data antaa hyvän kuvan niiden hinaustarpeesta: "Näyttää yllättävän osan kuskeista"

Onko sähköauto luotettava talvella vai jääkö sen matka kesken bensiiniautoa useammin? Suomessa dataa on sähköautojen vähäisyyden vuoksi vielä heikosti olemassa, joten vakuutusyhtiö If turvautui Norjasta keräämäänsä tietoon.

Norja on sähköautoilun todellinen edelläkävijä, sillä yli puolet maassa ensirekisteröitävistä autoista on sähköautoja. Norja oli Ifin selvitykseen hyvä vertailukohta myös siksi, että siellä ajetaan hyvin samankaltaisissa olosuhteissa kuin meilläkin.

Ifin mukaan monella suomalaisella on edelleen mielikuva, että sähköauto jättää helposti tien päälle pakkasella. Norjasta kerätty data paljastaa kuitenkin, että pelko on perusteeton.

– Sähköautoilla on vain noin 20 prosenttia bensiiniautoja korkeampi hinausherkkyys. Hybridiautojen luotettavuus puolestaan on samalla tasolla kuin bensiiniautojen, autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius kertoo Ifin tiedotteessa.

Kaikista useimmin hinataan kuitenkin dieselautoja, mikä selittyy Roseliuksen mukaan pitkälti sillä, että niillä yleensä ajetaan paljon.

Viisi sähköautoa sadasta tarvinnut hinausta

If sai selville, että sen Norjassa vakuuttamista bensiini- ja hybridiautoista keskimäärin neljä autoa sadasta on tarvinnut hinausta. Sähköautoissa vastaava lukema on viisi autoa sadasta.

Syyt hinaustarpeeseen ovat kuitenkin erilaisia bensa- ja sähköautoissa. Polttomoottorilla varustetuissa autoissa syynä on tyypillisesti mekaaninen vika, kun taas sähköautoissa ongelma liittyy auton tietotekniikkaan.

Pakkanen lisää kulutusta myös sähköautossa

Ifin mukaan valtaosa perinteisistä autoilijoille jaettavista pakkasvinkeistä ei kosketa sähköautoja. Sähköautoissa pakkaselle herkkiä, varautumista vaativia kohtia on käytännössä yksi: ajoakun nopeampi tyhjeneminen lisääntyneen energiankulutuksen vuoksi.

– Sähköauton energiankulutus voi kasvaa kovalla pakkasella jopa yli 25 prosenttia plussakeleistä. Tiepalvelun tilastojen perusteella tämä näyttää yllättävän osan kuskeista, kertoo tiedotteessa Viking hinauksen maajohtaja Miika Leppänen.

Tiepalvelu saa talvisin sähköautoilijoilta yhteydenottoja myös jumiin jääneistä latausjohdoista. Latausluukku ja -liitin kannattaakin pitää puhtaana lumesta.

– Latausluukkuun kertynyt lumi sulaa ladattaessa ja jäätyy taas uudelleen latauksen päätyttyä, minkä seurauksena pistoke voi jäätyä kiinni autoon. Latausjohto kannattaa suojata säältä myös silloin, kun se ei ole käytössä. Huonosti suojattuun pistokkeeseen voi kertyä kosteutta, joka jäätyy sen sisään, selvittää Leppänen.

Älä hinaa tai korjaa sähköautoa itse

Kun sähköauto jää tien poskeen, se hinataan polttomoottoriautoa useammin suoraan korjaamolle. Korkea jännite rajoittaa tiepalvelun mahdollisuutta tehdä korjaustöitä tien päällä, sillä useimmat työt edellyttävät sähköalan koulutusta.

– Autoilijan tulisi muistaa, että hän voi itse tehdä sähkö- tai hybridiautolle ainoastaan hyvin tavallisia ylläpitotoimia, kuten lisätä pissapojan nestettä tai vaihtaa renkaan. Etenkään korkeajänniteosiin, jotka ovat yleensä väriltään oransseja, ei pidä missään tapauksessa koskea, Leppänen muistuttaa.

Omatoimihinaus ei myöskään ole turvallista, sillä sähköauto vaatii Leppäsen mukaan koko auton kuljettamisen lavalla ja monesti myös isomman hinausauton, sillä sähköauto on samankokoista polttomoottoriautoa painavampi.

Millä autoilla ajetaan useimmin ojaan?

Hämäläinen hinausfirma Laatu Hinaus kertoi MTV Uutisille hiljattain, millainen on hinausauton kuljettajan haastavin keikka.

Yrityksestä kerrottiin myös, mitkä autot kaipaavat useimmin hinausta siksi, että niillä on ajettu ulos tieltä.

– Useimmiten ojassa ovat Mersut, Audit ja Bemarit, Laatu Hinauksen Mikko Vuorinen kertoi.

Lähde: If

Lue myös:

    Uusimmat