Kansainvälisissä tutkimuksissa sähköpotkulaudat häviävät ympäristöystävällisyydessä esimerkiksi linja-autoille, kun se on täynnä matkustajia, ilmenee Tilastokeskuksen kokoavassa blogikirjoituksessa. Vaikka sähköpotkulautoja on markkinoitu ympäristöystävällisenä vaihtoehtona, niiden erityinen ympäristöystävällisyys on pitkälti harhakuva.
Pohjois-Carolinan osavaltion yliopiston tutkimuksessa sähköpotkulaudat nimittäin tuottivat enemmän kasvihuonepäästöjä henkilöajokilometriä kohden kuin ne kulkuneuvot, joita niillä pyrittiin korvaamaan.
HSL:n kyselyn ja Pohjois-Carolinan osavaltion yliopiston tutkimuksessa kysyttiin, mitä kulkuneuvoja sähköpotkulaudat korvaavat. Useimmat vastaajat korvasivat potkulaudoilla pyöräilyä ja kävelyä. HSL:n pilottikyselyssä puolet vastaajista kertoi käyttävänsä sähköpotkulautoja huvin vuoksi.
Ympäristöystävällisyyttä arvioitiin neljästä näkökulmasta
Pohjois-Carolinan osavaltion yliopiston tutkimuksessa ympäristövaikutusta selvitettiin neljästä näkökulmasta: materiaalien ja komponenttien tuottamisesta, tuotantoprosessin näkökulmasta, kohdekaupunkiin rahtaamisen päästöjen näkökulmasta sekä keräämisestä, lataamisesta ja uudelleensijoittamisesta tulevien päästöjen näkökulmasta.
Tutkimuksen mukaan sähköpotkulaudat hävisivät täpötäydelle bussille ympäristöystävällisyydessä. Pyöräily, joka kattoi myös sähköpyöräilyn, oli lähes aina ympäristöystävällisempää.
Toisaalta sähköpotkulaudat olivat melkein aina ympäristöystävällisempi valinta kuin henkilöauto, joten autoon rinnastettaessa sähköpotkulauta on lyhyellä matkalla ekologisempi valinta.
Kaduilla lojuvat sähköpotkulaudat iso tekijä päästöissä
Kaksi tekijää nousivat Pohjois-Carolinan osavaltion yliopiston tutkimuksessa keskeiseksi päästöjen aiheuttajaksi: muiden ajoneuvojen käyttö potkulautojen keräämisessä ja uudelleen sijoittamiseen sekä materiaaleihin ja komponenttien tuottamiseen liittyvät päästöt.
Sähköpotkulautojen lataamiseen liittyvän sähkön vaikutus ympäristöystävällisyyteen oli tutkimuksessa pieni, vain noin viisi prosenttia kulkuneuvon kokonaisympäristövaikutuksesta.
Tilastokeskuksen blogin havainnoista uutisoi ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus.
Lue myös: Helsinki toivottaa sähköpotkulaudat tervetulleiksi talvisille kaduille, mutta onnettomuusriski liukkailla kaduilla on tosiasia: "Ei tilanne varmaan ainakaan parane"
Video: Sähköpotkulaudat pysyvät kaduilla läpi talven: näin Helsingin kaupungin edustaja ennakoi lautojen käytön toimivuutta lumessa.
9:49
Lähteet: Tilastokeskuksen blogi, HSL:n pilottikyselyn tulokset, Pohjois-Carolinan yliopiston osavaltion tutkimus