Sata japanilaista osallistui mölkyn MM-kisoihin, ja ensi vuonna kisat viedään Japaniin – Miksi maassa muhii nyt mölkkybuumi?

Hyvinkäällä järjestetyissä mölkyn MM-kisoissa oli 19 osallistujamaata, ja Suomen jälkeen suurimmassa osallistujamaassa Japanissa on noussut mölkkyvillitys. 

Suomalaisten rakas pihapeli mölkky on noussut osaksi japanilaisten tietoisuutta viime vuosina. Siksi ei olekaan ihme, että Hyvinkäälle saapui perjantaina jopa sata osallistujaa Japanista.

Tämä ei yllätä myöskään Tactic Gamesin, eli Mölkyn oikeuksien omistajan, toimitusjohtaja Lauri Niemistä.

– Olemme huomanneet mölkyn suuren suosion kasvun Japanissa. Tällä hetkellä koviten kasvava markkina on ihan ehdottomasti Japani, Nieminen sanoo.

Niemisen mukaan Japaniin lähtee kuukausittain konteittain Mölkky-pelejä, ja ilmiön kasvu on ollut hienoa nähdä. 

– Hieno on se, miten Japanissa mölkky saa ihan oman alakulttuurinsa. Mölkkykulttuuri on ihan erilainen, se ottaa Japanin omat piirteet ja kasvaa alhaalta ylöspäin sen sijaan, että se olisi täsmälleen sama joka puolella.

Mölkkyä Tokion puistoissa

Mölkyn suosio on noussut kovalla vauhdilla Japanissa viime vuosina. Laji on toistuvasti esillä Japanin mediassa, ja yliopistoissa perustetaan mölkkyjoukkueita. Mölkyn pelaajiin saattaa törmätä vaikkapa Tokion puistoissa. 

Tutkimuksen mukaan yli miljoona japanilaista on kokeillut mölkkyä, ja yli 20 miljoonaa on kuullut siitä. 

Toisin sanoen mölkky on Japanissa jo isompi asia kuin Suomessa. Miksi mölkky on sitten niin suosittua Japanissa?

Japanin mölkkyliiton suurlähettiläänä toimiva Noora Sirola kertoo, että mölkyn suosion taustalla on sen aloittamisen helppous. 

– Se ei vaadi mitään erityistä, ja sitä voi tehdä kuka vaan iästä, sukupuolesta tai fyysisestä kunnosta huolimatta, Sirola sanoo.

Sirolan mukaan mölkkyä voi harjoittaa niin kevyenä pihapelinä kuin vakavana urheilulajinakin. 

– Se on helppoa, mutta toisaalta siinä voi tehdä strategian ja harjoitella sitä ja tulla tosi hyväksikin. 

Mölkky myös yhdistää japanilaisia. Japani on melko hierarkkinen yhteiskunta, mutta Sirolan mukaan mölkky mahdollistaa tasa-arvoisen hauskanpidon, jossa ihmsten välillä ei ole rajoja. 

Hauskaa ja vakavaa urheilua

Japanin mölkkyliiton puheenjohtaja Shuichi Yatsuga on myös samoilla linjoilla. 

– Niin lapset, aikuiset, vanhukset kuin liikuntarajoitteisetkin voivat yhdessä pitää hauskaa samoilla säännöillä ja samalla kentällä, ja se on mielestäni ehdottomasti paras asia mölkyssä ja suurin syy sen suosioon. 

Japanilaiset pelaajat kokevat, että mölkky on yhtä aikaa kepeää leikkiä kuin vakavasti otettavaa urheiluakin. Manaho Sado Japanin mölkkyliitosta kertoo, että mölkyn pelaaminen yhdessä on hauskaa, mutta pelillä on myös kilpailullinen puoli. 

– Tänään MM-kisoissa se on puhdasta urheilua.

Pelaajia on tullut Hyvinkäälle todellakin eri ikäryhistä. Kaikista nuorinta polvea edustaa Kudo Ihana, joka kiteyttää mölkyn olennaisen ytimen.

– Mölkyssä on parasta heittäminen, ja se, että vaikka ei ymmärtäisi toisten puhetta, voi silti saada kavereita. 

Suomi-buumi on Japanissa iso asia

Japanin pelaajat ottavat kisat tosissaan. Kannattamaan saapui jopa maan tunnetuimpiin maskotteihin kuuluva Hello Kitty osana vakuutusyhtiön markkinatempausta, jolla pystyi voittamaan matkan Suomeen maskotin kanssa.

Mölkyn suosio yhdistyy kuitenkin myös siihen, että se tunnetaan nimenomaan suomalaisena ilmiönä. Japanissa Suomi-kuva on todella vahva, ja Suomi-brändi voimistuu vuosi vuodelta. Millaisena Suomi sitten Japanissa nähdään?

– Suomi on ykkösenä listalla maissa, joissa halutaan asua. Lisäksi se on mielestäni kaikista hienoin Pohjoismaista, kertoo Japanin edustusjoukkueen tähtipelaaja, yliopistossa opiskeleva Narumi Okuno.

– Suomi tunnetaan Japanissa todella onnellisena maana. Suomalaisia pidetään ystävällisinä, ja sitä japanilaiset arvostavat todella suuresti, kertoo Manaho Sado.

Maat kiinnostavat toisiaan

Noora Sirola markkinoi Suomea työkseen japanilaisille, ja hän kertoo, että mielikuva Suomea kohtaan on todella positiivinen. 

– Mielikuva kasvaa, ja Suomi tunnetaan aina vaan paremmin ja paremmin. 

Suomi-kuva muodostui Japanissa pitkään designistä, Marimekosta, Muumeista ja joulupukista, mutta kuva on syventynyt ja kasvanut ihan aidoksi buumiksi.

– Viime vuosina etenkin saunakulttuuri on noussut todella suureen suosioon Japanissa, ja samoin mölkky. Suomalainen elämäntyyli ja arkielämäkin on alkanut kiinnostamaan. 

Sanna Marinin (sd.) vierailu Japaniin vuonna 2022 oli maassa iso juttu, ja nostatti mielikuvaa siitä, että Suomi on tasa-arvoinen maa. 

– Toisaalta työn ja vapaa-ajan välinen suhde kiinnostaa Japanissa, sekä se, että Suomi on valittu kuusi kertaa maailman onnellisimmaksi kansaksi. Japanissa kiinnostaa, mikä meistä tekee onnellisia. 

Sirolan mielestä japanilaiset ja suomalaiset muistuttavat luonteiltaan hieman tosiaan ujoudessa ja small talk -kulttuurin puuttumisessa, mutta toisaalta kummassakin kulttuurissa luodaan vahvoja luottamussuhteita, kun toiseen tutustutaan tarkemmin. 

Sirola kertookin, että tämä näkyy vastavuoroisena kiinnostuksena toisen kansan kulttuuriin. 

– Suomalaiset näkevät japanilaiset positiivisessa valossa, kun täällä järjestetään paljon Japanin kulttuurin tapahtumia, ja Japanissa taas ollaan todella kiinnostuneita Suomesta. Kunnioitamme toistemme kulttuureja todella paljon. 

Ensi vuonna Mölkyn MM-kisat järjestetään Japanin Hakodatessa. Pelaajien omistautumisen ja mölkyn sekä Suomi-buumin kasvava suosio enteilee, että kisoista voi tulla hyvinkin näyttävät. 

Katso video MTV:n vierailusta mölkyn MM-kisoihin haastatteluineen ylhäältä.

Lue myös:

    Uusimmat