Kymmenille Soneran asiakkaille on tullut yllätyksenä lasku, joka on tullut netissä surffaamisesta. Soneran nettisivuilla asiakkaat ovat kummastelleet lisälaskua, vaikka eivät ole tilanneet mitään tuotetta.
Soneran business manager Kaisa Koskisen mukaan asiakas on klikannut sivuilla niin sanottua mobiilimaksunappia, joka vie lisämaksulliseen sisältöön. Mobiilimaksu toimii samalla periaatteella kuin esimerkiksi Helsingissä ratikkalipun tilaaminen kännykällä. Maksu veloitetaan puhelinlaskulta.
Asiakkaat ovat vierailleet sivuilla matkapuhelinverkossa joko kännykällä tai liikkuvan netin liittymällä.
– Toistaiseksi ei ole viitteitä huijauksesta, vaan siitä, että asiakkaat ovat vierailleet aikuisviihdesivuilla, jossa he ovat klikanneet lisämaksulliseen sisältöön vievää mobiilimaksunappia.
Sivut ovat olleet suomenkieliset, mutta Koskisen mukaan lisämaksullisuutta ei aluksi ilmaistu selvästi. Laskuttajana puhelinlaskussa on ollut mobiilimaksupalveluita välittävä Dimoco-Europe-Gmbh.
– Kolme sivustoa oli ottanut lokakuun alussa palvelun käyttöönsä, ja aluksi prosessi saattoi olla kuluttajalle harhaanjohtava. Huomautimme sivuston ylläpitäjiä, ja tekstiä korjattiin. Osa asiakkaista onkin oikeutettu saamaan rahat takaisin, jos he ovat vierailleet sivuilla ennen 2.11, kun ilmaisua maksullisuudesta selvennettiin.
Noin 20 henkilöä on reklamoinut asiasta Soneralle.
Koskinen mukaan mobiilimaksupalvelu tulee lisääntymään jatkossa muun muassa joukkoliikenteessä, ja palvelua pitää kehittää niin, ettei vastaavia sekaannuksia tule.
– Jos haluaa välttyä tällaisilta laskuilta, voi operaattorilta ottaa palveluneston mobiilimaksuihin. Ja tietysti olla painamatta sitä "oletko varma että haluat maksaa tästä sisällöstä" -nappia, sanoo Koskinen.