Webastojen ja Eberspächerien sekä muiden lisälämmittimien tuottamia päästöjä ei rajoiteta lainsäädännöllä, ja myös niiden tutkimus on ollut vähäistä. Suomessa tehty yliopistotason tutkimus antaa uutta tietoa lämmittimien päästöistä.
Itä-Suomen ja Tampereen yliopistojen yhteisessä tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon pienhiukkaspäästöjä henkilöauton esilämmittäminen polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä aiheuttaa talvipakkasilla. Tutkimus julkaistiin Atmospheric Environment: X -lehdessä.
Päästöjen määrää verrattiin laskennallisesti siihen, kuinka pitkä ajomatka tuottaisi vastaavan hiukkaspäästön, jos auto päästäisi nykyisen lainsäädännön salliman hiukkasmäärän.
Tutkimuksessa mitattiin kolmen bensiini- ja kolmen dieselajoneuvon lisälämmittimien tuottamia pienhiukkaspäästöjä puolen tunnin esilämmityksen aikana pakkassäällä. Esilämmityksessä noudatettiin valmistajan suosituksia.
Lue myös: Autojen pakokaasut eivät ehkä olekaan se pahin mörkö kaikista – "Jokainen F1-kisoja katsonut tietää..."
Lisälämmittimien havaittiin tuottavan puolen tunnin esilämmityksen aikana pienhiukkaspäästömäärän, joka vastaa bensiiniautoilla 97 kilometrin ja dieselautoilla 20 kilometrin verran nykyisten päästörajoitusten mukaisia ajopäästöjä.
– Lyhyillä ajomatkoilla ajoneuvon esilämmitys voi siis tuottaa merkittävästi suuremman pienhiukkaspäästön kuin varsinainen ajomatka, erityisesti kun suurin osa autoista päästää ajossa huomattavasti vähemmän hiukkasia kuin rajoitukset sallivat, väitöskirjatutkija Henri Oikarinen kertoo Itä-Suomen yliopiston tiedotteessa.
Lämmittimien päästöjä ei ole rajoitettu
Tutkimuksessa oli huomionarvoista, että polttoainekäyttöiset lisälämmittimet tuottivat huomattavan osan esilämmityksen aikana syntyvistä päästöistä laitteen käynnistymisen ja sammumisen yhteydessä.
– Ajoneuvojen esilämmittämisellä on kuitenkin ajoneuvon käyttöikää pidentävä ja ajomukavuutta parantava vaikutus. Esilämmittämisestä ei tulisi luopua, vaan esilämmityksen päästöjä voitaisiin alentaa soveltamalla polttoainekäyttöisiin lisälämmittimiin vastaavia päästövähennysmenetelmiä kuin moottoripäästöille. Lämmittimet voidaan vaihtaa esimerkiksi verkkovirtaa käyttäviin sähkölämmittimiin, toteaa yliopistotutkija Panu Karjalainen.
Ajoneuvojen moottoripäästöjä on saatu merkittävästi vähennetty esimerkiksi hiukkassuodattimilla ja katalysaattoreilla. Vastaavaa päästöjen jälkikäsittelyä ei lämmittimissä hyödynnetä.
Lämmittimien tuottamia pienhiukkaspäästöjä ei ole myöskään rajoitettu lainsäädännöllä, minkä lisäksi aihetta käsittelevä tutkimuskin on ollut vähäistä.
Lue myös: Vieläkö uskaltaa ostaa dieselauton?
Lähteet: Itä-Suomen ja Tampereen yliopistot