Suosituissa lomakohteissa roihuaa – voiko matkustaja saada korvausta, kun luonnonkatastrofi pilaa loman?

Suomalaisten lomakohteissa roihuaa – millainen on loma savupilven syleilyssä ja saako siitä korvauksia? 8:32
Haastattelussa toimittaja Sari Korpela, metsäpalojen hallinnan asiantuntija Lindon pronto sekä kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Moni lomaa odottava saattaa miettiä, saako loman mahdollisesti pilaavan luonnonkatastrofin vuoksi korvauksia. 

Maastopaloja roihuaa jatkuvasti ympäri maailmaa. Maastopaloja on raportoitu muun muassa Brasiliassa ja Portugalissa sekä suomalaisten suosikkilomakohteessa Kreikassa.

Viiden jälkeen -toimittaja Sari Korpela oli hiljattain perheineen lomalla Kreetan Haniassa, kun loman keskeytti roihuava maastopalo.

– Se savun muodostus oli ihan mahdotonta, ja se nopeus, millä se leviää, ja mikä määrä savua tulee, niin se on kyllä uskomatonta, Korpela kertoo ohjelmassa.

Palon johdosta perhe joutui muuttamaan asuinpaikkaansa. Evakuointihotellissa osa tavaroista jouduttiin hävittämään, koska ne haisivat niin voimakkaasti savulle. Palo aiheutti myös muita seurauksia.

– Ne oireet olivat aikamoiset. Itselläkin oikeastaan koko loppuloma meni sellaisessa pienessä päänsäryssä. ja sitten tämä meidän alta 2-vuotiaskin osasi näyttää, että 'pipi' ja näytti keskelle otsaa, Korpela sanoo.

Korpelan mukaan osa suomalaisturisteista toivoi hotellihuoneen vaihtoa, mutta kaikille sellaista ei suotu.

– Osa oli niissä savuisissa tiloissa.

Ovatko turistit oikeutettuja korvauksiin?

Suomessa yritysten ja kuluttajien välisiä tilanteita ratkoo kuluttajariitalautakunta, jonka mukaan korvausvaatimuksia luonnonkatastrofeihin liittyvistä pilalle menneistä lomista tulee varsin vähän.

– Melko harvinaisia ne ovat, ja tietenkin ne ovat sidoksissa siihen, kuinka usein turistikohteissa luonnonkatastrofeja ilmenee, kertoo kuluttajariitalautakunnan päätoiminen puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Ståhlberg huomauttaa, että matkanjärjestäjä vastaa siitä, että matka toteutuu sovitusti.

– Kuluttajalla on oikeus hyvitykseen, jos ei näin käy ja ihan siitä riippumatta, johtuuko se sitten luonnonolosuhteista vai ei. Mutta toki matkanjärjestäjä voi tämän virheen pyrkiä siellä matkakohteessa korjaamaan. Esimerkiksi, jos on ollut näitä saarilla olevia tulipaloja, niin sitten siirretään matkustajat turvallisempaan paikkaan ja jos se on samantasoinen paikka ja hotelli, niin se virhe tulee sillä sitten oikaistuksi.

Ståhlberg muistuttaa, että hyvitystä voi saada vain maksamansa matkan hinnasta.

– Jos tapahtuu konkreettisia vahinkoja, omaisuus- tai henkilövahinkoja, niin niistä ei matkanjärjestäjä vastaa, ellei sitten matkanjärjestäjän puolelta ole huolimattomuutta, esimerkiksi sen suhteen, miten matkustajia pitää avustaa siellä kohteessa. Jos esimerkiksi matkanjärjestäjä viivyttelee matkustajien siirtämisessä epäturvallisesta hotellista turvalliseen hotelliin, niin silloin saattaa syntyä myös vastuu vahingoista, vaikka palaneista tavaroista.

Ståhlberg kuitenkin muistuttaa, että usein kuluttajien korvauspyynnöille ei ole perusteita.

– Yleensä kuluttajat vaativat aika paljon sellaista, mihin heillä ei ole oikeutta. Vahingot ja ylimääräiset kustannukset ovat sellaisia, joita kuluttajat saattavat vaatia, mutta niin kuin sanottu, jos ei matkanjärjestäjän puolelta ole mitään huolimattomuutta, niin ne jäävät kuluttajan itsensä kannettaviksi. 

Katso koko keskustelu yllä olevalta videolta! Haastattelussa myös metsäpalojen hallinnan asiantuntija Lindon Pronto Euroopan metsäinsituutista.

Lue myös:

    Uusimmat