Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan esimerkiksi tulkinta matkakohteen "välittömästä läheisyydestä" luonnonkatastrofiin vaikuttaa peruutuksen hintalappuun.
Matkapaketin ostanut kuluttaja voi milloin tahansa ennen matkan alkua peruuttaa matkansa, jos hän ei halukaan lähteä. Matkanjärjestäjälle voi tosin joutua maksamaan peruutusmaksun.
Rodoksen saari Kreikassa kärsii mittavista maastopaloista, mutta esimerkiksi saaren pohjoisosiin ja Rodoksen kaupunkiin on yhä turvallista matkustaa.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston ryhmäpäällikkö Anniina Huolman kertoo, että peruutuksen voi tehdä täysin kuluitta esimerkiksi tilanteessa, jossa matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä on poikkeuksellinen ja väistämätön olosuhde, joka vaikuttaa matkan toteuteumiseen tai voi vaarantaa matkustajan hengen ja terveyden.
– Luonnonkatastrofit, tulvat ja toki tällaiset suuret maastopalot voivat lähtökohtaisesti olla tällaisia tilanteita, Huolman kertoo Huomenta Suomen haastattelussa.
Käytännössä se, onko kuluttajalla kuluton peruutusoikeus matkaan, joka tehdään Rodoksen turvallisille alueille, riippuu esimerkiksi siitä, miten edellä mainittu "matkakohteen välitön läheisyys" tulkitaan ja mitä muita perusteluita kuluttajalla on matkan peruutuspäätökselle.
– Siihen pitää olla näyttöä, että kuluttaja voi kuluttoman peruutusoikeuden saada.
Miten Rodokselle matkoja järjestänyt Aurinkomatkat on menetellyt peruutusten kanssa? Katso koko Huomenta Suomen haastattelu artikkelin alusta löytyvällä videolla