Jyväskylän yliopiston taidehistorian professori Heikki Hanka kummeksuu näkemyksiä siitä, että Pariisin olympiakisojen avajaisissa olisi pilkattu kristinuskoa.
Perjantaina järjestettyjen avajaisjuhlien ohjelmasta on kohua herättänyt erityisesti kohtaus, jossa esiintyi kreikkalaista Dionysos-jumalaa esittänyt laulaja drag-artistien ympäröimänä.
Siniseksi maalattu laulaja esiintyi matalalla lavalla, jonka takana oli rivissä muita esiintyjiä. Kohtausta on tulkittu viittaukseksi Leonardo da Vincin kuuluisaan maalaukseen Viimeinen ehtoollinen ja näin ollen myös kristinuskoon.
Erityisesti monet katolisen kirkon edustajat pahastuivat olettamastaan kristinuskon pilkasta. Suomessa kohtausta kritisoi erityisesti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio (ps.), joka sanoi Helsingin Sanomissa, että kohtauksessa parodioitiin kristinuskoa.
Lue myös: Olympialaisten avajaisten järjestäjät pyysivät anteeksi: "Halusin lähettää rakkauden viestin" – ministeri Tavion mukaan kristinuskoa parodioitiin ja sitä pitää saada kritisoida
Yhtymäkohdat kristinuskoon hataria
Kirkkotaiteeseen erikoistunut Hanka pitää kohutun laulukohtauksen yhtymäkohtia da Vincin maalaukseen ja kristinuskoon perin hatarina.
Hänen mukaansa on selvää, että antiikin Kreikasta peräisin olevien olympialaisten avajaisissa nähty kohtaus viittaa muinaiseen kreikkalaiseen mytologiaan ja dionyysisiin pitoihin.
Sininen laulajahahmo on Hankan mukaan asentoaan myöten selvä viinin jumala Dionysos, joka roomalaisessa mytologiassa tunnettiin nimellä Bacchus.
– Jos on lava tai pöytä, jonka ympärillä on ihmisiä, niin aina ei välttämättä ole kysymys ehtoollisesta, Hanka sanoo.
Lue myös: Helsingin piispa olympialaisten avajais-skandaalista: "Kaikenlaiselle puheelle ja pilkalle pitää olla tilaa"
Lukumäärä ei täsmää
Myös taustalla olevien ihmisten lukumäärä ja asennot viittaavat Hankan mukaan siihen, että tekijöiden tarkoituksena ei ole ollut viitata da Vincin maalaukseen eikä kristinuskoon.
Da Vincin maalauksessa keskeistä on siinä olevien henkilöiden lukumäärä – Jeesus ja kaksitoista opetuslasta – kun taas avajaisohjelman kohtauksessa ihmisiä oli mukana yli kaksikymmentä.
Myöskään taustalla olevien ihmisten asennot eivät mitenkään selvästi viittaa da Vincin maalaukseen.
– Kyllä minä kallistun tässä enemmän klassiseen mytologiaan kuin kristilliseen mytologiaan, Hanka sanoo.
Kritisoi kohukulttuuria – "Voi saada sulan hattuunsa"
Hanka vieroksuu nykyisin vallitsevaa kulttuuria, jossa kohuja ja sensaatioita pitää nostaa tavalla tai toisella.
– Olympialaisten avajaiset on tietysti herkullinen kohde, kun kyseessä on globaali mediatapahtuma. Jos siitä löytää jotakin, niin sitten voi saada sulan hattuunsa, että minä nostin tästä kohun, Hanka pohtii.
Myös avajaisjuhlien taiteellinen johtaja Thomas Jolly kiisti viikonloppuna, että Dionysos-kohtauksella olisi viitattu da Vincin Viimeiseen ehtoolliseen. Hänen mukaansa kohtauksella pyrittiin kytkemään olympialaiset kreikkalaisen Olympos-vuoren jumaliin.
Vaikka avajaisohjelman laatijat eivät viitanneetkaan Dionysos-kohtauksellaan da Vinciin ja kristinuskoon, olympialaisten tiedottaja Anne Descamps pyysi sunnuntaisessa tiedotustilaisuudessa anteeksi mahdollisia loukkaantumisia.
9:57