Bisnesidea ja tuotteen nimi voi syntyä niinkin, että juoksee työkaverin kanssa lenkin huonosti istuvissa kalsareissa New Yorkin Central Parkissa ja joutuu sen jälkeen hoitamaan hiertymää manhattanilaisen luksusravintolan vessassa.
– Huonot kalsarit johtivat siihen, että vaseliinia kului ja työkaveri päätyi rasvaamaan itseään vähän erikoisempaan paikkaan. Hän jäi sitten kirjaimellisesti housut nilkoissa kiinni naisten vessasta rasvaamasta itseään, jolloin tarjoilija rauhoitti tilanteen sanomalla, että "the other danish guy is having some problems", The other danish guy -yhtiön toimitusjohtaja Tommi Lähde muistelee.
Ystävän ikävästä hiertymästä ja tarjoilijan hauskasta tokaisusta kaverukset saivat idean perustaa oman miesten alusvaatemerkin, jotta vastaavaa ei enää pääsisi tapahtumaan. Tavoitteena oli mahdollisimman hyvin istuvat alushousut, ja nimeksi valikoitui tietenkin "The other danish guy", vaikka miehet täysin suomalaisia olivatkin.
Kalsareissa on kyse itsetunnosta
Nyt yhtiö myy alushousuja verkkokaupoistaan ympäri maailmaa ja tavoitteena on nousta merkittäväksi alushousubisneksen yritykseksi. Alushousujen valmistusmateriaalina käytetään valtamerten muoviroskista, esimerkiksi hylätyistä kalaverkoista tehtyä lankaa.
The other danish guy on panostanut alusta saakka humoristiseen markkinointiin, joka toimitusjohtajan mukaan kertoo tarinaa itsetunnosta.
– Kuka tahansa meistä pystyy mihin tahansa, jos oikeasti haluaa ja jos on valmis tekemään sen eteen töitä. Ja alusvaatteissa jos missä on kysymys itsetunnosta. Naiset ovat tienneet aina, että alusvaatteet ovat itsetunnon ensimmäinen kerros. Se on se meidän tarinamme.
Myös muun muassa Black Horsea edustavalla Pierre Robertilla on huomattu, että miehet kiinnittävät alusvaatteisiin ja niiden eettisyyteen huomiota aikaisempaa enemmän.
– Vastuullisuuteen kiinnitetään tänä päivänä huomiota paljon enemmän. Esimerkiksi luomupuuvilla, erilaiset kierrätysmateriaalit ja puukuidusta valmistetut alusvaatteet ovat nykyään tosi suosittuja, Pohjoismaiden tuotepäällikkö Tiina Grönfors sanoo.
Pitkät kalsarit pitävät pintansa
Vaikka ilmastonmuutos tekee talvista leudompia, pitkät kalsaritkin tekevät Grönforsin mukaan edelleen hyvin kauppansa.
– Meilläkin melkein puolet myydyistä kalsareista on pitkiä. Niin kauan kuin pakkasia vielä riittää, pitkät kalsarit pitävät suosionsa.
Kalsarit ovat vuodesta toiseen yksi joulun hittilahjoista, vaikka suurimman osan kalsareistaan miehet ostavat Grönforsin mukaan edelleen itse. Yyksiväriset alushousut ovat suosituimpia, mutta värejäkin saa suomalaismiehen housujen alta löytyä yhä enemmän.
– Viime aikoina on ollut huomattavissa, että erityisesti nuoret kaupunkilaiset miehet käyttävät kirkkaita värejä ja kuoseja enemmän ja enemmän. Kalsarit ovat siitä hyvä lahjatuote, että niitä käytetään läpi vuoden. Eli jos haluaa välttää sellaisia turhia lahjoja, silloinhan kalsarit ovat mitä mainioin lahja, koska ne tulevat varmasti käyttöön, Grönfors sanoo.
– Musta väri menee aina, se on tosi varma. Mutta kun on tehty vähän kokeiluja siitä, mikä väri voisi toimia, kyllä pinkkiä kysytään tosi paljon, Tommi Lähde sanoo.