Taksilain uudistus näkyy hyvin eri tavoin eri puolilla Suomea.
Kasvukeskuksissa, joissa taksien määrä on lisääntynyt huomattavasti puolessatoista vuodessa, se on voinut näkyä lovena taksiyrittäjän kukkarossa. Näin on käynyt esimerkiksi pääkaupunkiseudulla toimivalle taksiyrittäjä Pekka Louhulalle.
– Tarjontaa on tullut paljon lisää, ja paikoitellen tuntuu, että sitä on liikaa. Se syö osuutta meiltä kaikilta. Toistaiseksi keikkoja on riittänyt sen verran, että on leivässä pysynyt, Louhula sanoo.
Hän harmittelee, että niin sanottua piilokysyntää ei ole näkynyt.
– Sitä paljon hehkutettua piilokysyntää, mitä ministeriössäkin lupailtiin, ei ole näkynyt. Tuntuu siltä, että se kysyntä on mennyt piiloon, hän harmittelee kahvitauolla Helsingissä.
Lue myös: Taksilaki myllersi Simon elämän uusiksi: Joutui lopettamaan yrityksensä ja 18 vuotta kestänyt ura päättyi
Pienellä paikkakunnalla elämä jatkuu entisellään
Pienellä paikkakunnalla Pertunmaalla Etelä-Savossa, jossa taksien määrässä ei ole tapahtunut muutosta, elämä jatkuu entisellään. Tosin öisin taksin saaminen on asiakkaalle hankalampaa kuin ennen, sillä päivystysvelvollisuus poistettiin lakiuudistuksen yhteydessä.
– Ennen oli vuoroviikot, jolloin jokainen taksi vuorollaan päivysti. Nyt niistä on luovuttu, sillä päivystäminen on ollut ilmaista työtä. Taksin saaminen ei enää ole niin helppoa, kun jokaiselle autoilijalle pitää soittaa erikseen, sanoo pertunmaalainen taksiyrittäjä Jarkko Savolainen.
Molemmat taksiyrittäjät haikailevat taksamittarin ja tunnisteiden perään. Savolaisen mukaan takseihin pitäisi palauttaa pakolliseksi taksamittari ja katolle taksikupu.
– Selkeitä juttuja, jotka on nyt unohdettu, hän sanoo.
Louhula huomauttaa, että älypuhelinsovellukset eivät yksin riitä, sillä epärehellinen kuljettaja voi käyttää vaikka viittä puhelinta eikä raportoi kaikista. Hän myös ehdottaa, että perinteisen katolla olevan valon sijaan jokaiseen taksiin tulisi keltainen rekisterikilpi ja siihen taksiluvan numero.