Tämä pieni yksityiskohta tuo väriä miesten juhlalookiin: "Aika vapaata riistaa pukeutumisetiketissä"

Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen kertoo kuinka sukkayritys sai alkunsa pantatusta kultakellosta 1:01
Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen kertoo, kuinka sukkayritys sai alkunsa pantatusta kultakellosta

Sidoste on vuonna 1945 perustettu tamperelainen sukkatehdas, jossa tapahtui hiljattain sukupolvenvaihdos. Sukkatehtailija uskoo, että sukat ovat vapaata riistaa pukeutumisetiketissä!

Sidosteen johdossa tehtiin muutama vuosi sitten sukupolvenvaihdos, kun Janne Tamminen aloitti perheyrityksen johdossa. Tamminen on sukkatehtailija neljännessä sukupolvessa ja on johtoon siirtymisensä jälkeen uudistanut perinteikästä yritystä. Joku ehkä muistaa Sidosteen sukanvartta koristaneen kondomimerkinkin.

– Hyvin nuoresta asti tuli sellainen fiilis, että mulla olisi jotain annettavaa tälle yritykselle, Tamminen pohtii.

Hän aloitti jo 14-vuotiaana ruohonjuuritasolta perheyrityksessä työskentelyn. Mielekkäimmäksi puuhaksi Tamminen nostaa varastotyön.

– Pakkaaminen ja lajitelmien teko oli sitä lempipuuhaa, Tamminen toteaa.

Tammisella on haaveet saada bisnes kasvamaan myös kansainvälisillä markkinoilla. Ensiksi täytyy kuitenkin saada kotimaan markkinat kuntoon ja verkkokauppa toimimaan tehokkaasti.

Kultakellosta kaikki lähti

Sidoste sai aikoinaan alkunsa pantatusta kultakellosta. Rahoilla ostettiin ensimmäiset koneet ja suuremmat investoinnit.

– Kyllä nämä ensimmäiset askeleet kunnioitusta herättävät, että sellainen riski otettiin silloin aikanaan, Tamminen toteaa.

Viiden jälkeen -ohjelmassa tutustuttiin tarkemmin alkuperäiseen panttaustodistukseen, jonka mukaan kultakellosta oli saatu 35 000 markkaa.

Voit katsoa kohtalokkaan kultakellon tarinan yllä olevalta videolta.

Kondomisukasta hitti

Tamminen on lähtenyt aktiivisesti uudistamaan perinteisen ja pitkän historian perheyrityksen imagoa niin, että Tamminen toi jopa kondomimerkin sukan varteen.

Se oli tietoinen riski, mutta se kannatti. Kondomimerkillä koristetut sukat ovat olleet verkkokaupan suosituin tuote.

– Ideoitiin, että se voisi olla käyttösukkana ja kovaa valuuttaa esimerkiksi festareilla, Tamminen toteaa.

Riskin ottaminen ei kauheasti Tammista jännittänyt.

– Mulla on sellainen tapa, että haluan ottaa hyviä ja hallittuja riskejä, Tamminen naurahtaa.

Takataskussa on jo valmiina syksylle mahdollisesti seuraavia yllättäviä suunnitelmia Sidoksella.

Sukilla ei voi enää tehdä etikettivirheitä

Sukkamuoti voi olla tänä päivänä aika räiskyvää. Virallisemmissakin tilaisuuksissa voi lahkeesta vilahtaa räikeänkin väriset sukat.

– Mielestäni sukat ovat aika vapaata riistaa pukeutumisetiketissä, Tamminen kuittaa.

Vielä muutama vuosi sitten kaikilla oli vain mustia ja valkoisia sukkia.

– Kyllä ihmiset haluavat väriä ja elämää maailmaan. Sukat on helppo tapa näyttää sitä, Tamminen kommentoi.

Tamminen itse kokeilee aina kaikki suunnitteilla olevat sukkamallit.

– Sukkien myyminen on huomattavasti helpompaa, silloin kun ne itse testannut, Tamminen sanoo.

Katso Sidosteen toimitusjohtajan Janne Tammisen juhlahaastattelu kokonaisuudessaan alta!

Sukkakauppaa yli 75 vuotta –  Erikoishaastattelussa Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen 12:22

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat