Scanian sähkörekka kulkee enimmillään noin 250 kilometriä yhdellä latauksella. Akkujen latautuminen tyhjästä täyteen vie pari tuntia, mutta tyypillinen lataustilanne kestää tunnin.
Maailman raskain sähkörekka painaa nyt 64 tonnia, uutisoi ruotsalaislehti Ny Teknik. Puoliperävaunuyhdistelmää vetää 20-tonninen rekan nuppi, jonka perään on liitetty täytenä 44 tonnia painava kemikaalisäiliövaunu.
Rekan nupin toimitti pohjoisruotsalaiselle kemian teollisuuden yhtiö Wibaxille niin ikään ruotsalainen raskaiden ajoneuvojen valmistaja Scania. Wibax tiedotti hankinnasta joulun alla.
Scania 25 P BEV -sähkörekan nimellisteho on 230 kilowattia ja vääntömomentti 1 300 newtonmetriä, mutta lyhytaikaisesti moottori pystyy toimittamaan 300 kilowattia ja 2 200 newtonia.
Lue myös: Yli 30-metrisen megarekan peruuttaminen oli "pahimpia työaikasyöppöjä" – suomalaisfirman nokkela laser puolitti pakittamiseen kuluvan ajan
Akkukapasiteettia autossa riittää 300 kilowattituntia eli noin viisi kertaa enemmän kuin tyypillisessä nykyaikaisessa sähköhenkilöautossa. Rekan akku riittää Scanian mukaan parhaimmillaan 250 kilometrin ajoon.
Wibax kuljettaa säiliörekallaan öljyjä ja nestemäisiä kemikaaleja Piteån ja Skellefteån välillä. Yhtiön kuljetustoimintojen johtaja Magnus Sundström perusteli sähköisen kulkuneuvon hankintaa sillä, että yhtiön kuljetusreitit sataman ja teollisuuslaitosten välillä ovat pääasiassa lyhyehköjä vakiopätkiä, enimmillään 100 kilometriä.
Tyypillinen lataus kestää tunnin
Kun akut ladataan tankkien lastaamisen ja purkamisen yhteydessä, sähkö toimii käyttövoimana kätevästi. Paikallinen energiayhtiö Skellefteå Kraft on rakentanut Wibaxille latausasemat tätä nimenomaista käyttötarkoitusta varten.
130 kilowatin laturi täyttää akun normaalissa lataustilanteessa noin tunnissa. Teknisistä tiedoista voidaan puolestaan laskea, että tyhjästä täyteen akku täyttyisi reilussa kahdessa tunnissa.
Ny Teknikin mukaan Wibax on kokeillut sähkörekkaansa –29 celsiusasteen talvipakkasessa, joskin tässä koeajossa vain tyhjän perävaunun kera. Kuljettaja Helena Hedman kertoo sähkökulutuksen tietysti lisääntyneen, mutta kokeilun menneen muuten hyvin.
Hedman kertoo, että sähkörekan moottorin äänettömyys on yhtä aikaa ”kiehtovaa ja pelottavaa”.
Wibaxin laskelmien mukaan koko elinkaarensa aikana sähkörekka säästää noin 1 400 tonnia hiilidioksidipäästöjä verrattuna polttomoottorivaihtoehtoon.