Yhteistyön kartanlukijansa Enni Mälkösen kanssa keskeyttäneen Sami Pajarin on parissa kuukaudessa totuteltava uuteen vierustoveriin, kun hän aloittaa Toyotan WRC-tiimin vakituisena kuljettajana.
Pajari, 22, ilmoitti yllättäen WRC2-luokan mestaruuteen päättyneen Japanin MM-rallin jälkeen, ettei hänen ja Enni Mälkösen yhteistyö jatku enää ensi kaudella. Mälkönen oli tietoinen päätöksestä ennen Japanin kisaa, mutta painotti sen tulleen täysin Pajarin puolelta.
Mälkönen ja Pajari aloittivat yhdessä kisaamisen talven 2021 MM-rallissa Rovaniemellä. Seuraavana vuonna he kiersivät jo Fordilla MM-sarjaa vieden avoimen WRC3-luokan mestaruuden.
34-vuotiaalla Mälkösellä on jo yli vuosikymmenen kokemus kartturin roolista. MTV Urheilun asiantuntija Riku Tahko muistuttaa, että kyseessä on jo todella kokenut kakkoskuski.
– Kuka on nyt sitten tämä käänteentekevä kartanlukija, joka pystyy jotain noin paljon enemmän tuomaan pöytään, koska aika harvalla alkaa olla enemmän kokemusta kuin esimerkiksi Ennillä MM-sarjan osakilpailuista, Tahko kysyy.
– Niillä kenellä on enemmän kokemusta, ovat jo kerran eläköityneitä. Onko sellainen sitten oikea valinta?
Näillä Tahko viittaa esimerkiksi tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan pitkäaikaiseen kartturiin Miikka Anttilaan tai tällä kaudella lopettamispäätöksestään ilmoittaneeseen Janne Fermiin, joka tunnetaan Esapekka Lapin tutkaparina.
(juttu jatkuu)
LUE MYÖS: Sami Pajarin äkkipäätös herättää isoja kysymyksiä: "Se olisi ymmärrettävin syy"
MTV Urheilun asiantuntija Jari Ketomaa ei usko esimerkiksi Fermin lähtevän pitkän rupeaman päätyttyä uuteen projektiin nuoren Pajarin kanssa. Ketomaa heittää ilmoille muutaman mielenkiintoisen nimen.
– Jos kokeneempia ajatellaan, niin en muista, onko Miikka Anttila sanonut missään kohtaa, että hän laittaa hanskat naulaan, Ketomaa vihjaa.
Teemu Sunisen ralliuran jatko on Lapin tavoin hämärän peitossa, mikä nostaa myös Mikko Markkulan varteenotettavaksi vaihtoehdoksi Pajarin rinnalle.
Tuttu mies Toyotan junioriohjelmassa
Pajarin kartturiksi löytyisi Suomesta myös useampia päteviä nuoria kartanlukijoita.
– Toyotan nuorten kuljettajien kehitysryhmässä on kaksi suomalaista, Marko Salminen ja Topi Luhtinen. He olisivat tavallaan jo sisällä siellä, Ketomaa huomauttaa.
46-vuotias Salminen on pitkän linjan kartturi, joka on istunut muun muassa Teemu Asunmaan, Valtteri Bottaksen, Teemu Sunisen ja Takamoto Katsutan pelkääjän paikalla. Kaiken lisäksi hän on vuosien ajalta Pajarille tuttu juniorien MM-sarjasta ja EM-sarjasta.
Viime vuodet Salminen on kiertänyt MM-sarjaa Toyotan leivissä Yuki Yamamoton ja Neo Otaken kartturina. 30-vuotias Topi Luhtinen on puolestaan lukenut nuottia Hikaru Kogurelle.
– Nuoremmasta polvesta Ville Mannisenmäki on sellainen, jolla on jo Suomesta menestystä ja on ajanut joitain kisoja kansainvälisestikin. Hän on ollut minunkin kartturinani nuorempana, ja on hyvä nuotinlukija, Ketomaa tietää.
29-vuotias Mannisenmäki hyppäsi päättyneen kauden lopussa Lauri Joonan pariksi WRC2-luokkaan Janni Hussin tilalle. SM-sarjassa hänellä on tilillään useita voittoja Teemu Asunmaan viereltä. Hänen isänsä on entisen Toyota-pomo Tommi Mäkisen kanssa kaksi maailmanmestaruutta voittanut Risto Mannisenmäki.