THL: Valtaosa asiakkaista on tyytyväisiä vanhuspalveluihin – tyytyväisyys kotihoitoon kuitenkin heikentynyt

Vanhus ruokailee. Kuvituskuva.
Valtaosa iäkkäistä suomalaisista on tyytyväisiä saamiinsa vanhuspalveluihin. Asia selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seurannasta. Kuvituskuva.All Over Press
Julkaistu 10.10.2024 02:00

MTV UUTISET – STT

Valtaosa iäkkäistä suomalaisista on tyytyväisiä saamiinsa vanhuspalveluihin. Asia selviää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemästä vanhuspalvelujen asiakastyytyväisyyden seurannasta.

Lukuisat vanhuspalveluyksiköt saivat hyviä asiakasarvioita, ja suurin osa suosittelisi saamaansa palvelua. Suositteluhalukkuus ei juurikaan muuttunut edellisestä kyselystä vuodelta 2022.

Kotihoidossa 57 prosenttia ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 52 prosenttia vastaajista suosittelisi mielellään saamaansa palvelua. Vastausten keskiarvo oli kotihoidossa 8,5 ja ympärivuorokautisessa palveluasumisessa 8,2. Täysi pistemäärä oli 10.

Kahden viime vuoden aikana tyytyväisyys kotihoitoon on kuitenkin heikentynyt. Kyselyn mukaan kotihoidon avun ja palvelun riittävyyteen täysin tyytyväisten osuus pienentyi: kun vuonna 2022 täysin tyytyväisiä oli 58 prosenttia vastaajista, oli tämän vuoden kyselyn lukumäärä 54 prosenttia.

Samoin turvallisuuden kokemus kotihoidossa on heikentynyt huomattavasti. Olonsa täysin turvalliseksi kokevien osuus pieneni kahdeksan prosenttiyksikköä 60 prosentista 52 prosenttiin.

Sekä kotihoidossa että ympärivuorokautisessa palveluasumisessa asiakkaat olivat kaikkein tyytymättömimpiä ulkoiluun ja virkistystoimintaan.

Kuluvan vuoden alussa tehtyyn asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yli 40  000 kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakasta.

Lue myös: Hoivayhtiöt: Hallituksen päätös hoitajien vähentämisestä näkyy hoivakodeissa jo nyt – asiakkaat tulevat yhä heikommassa kunnossa

Kotihoito painottuu paljon apua tarvitseville

THL huomauttaa, että edellinen kysely tehtiin juuri ennen hyvinvointialueiden aloittamista ja tämän vuoden kysely hyvinvointialueiden oltua palvelujen järjestäjinä noin vuoden.

– Osaltaan tuloksissa voivat näkyä asiakkaiden kokemukset siitä, mitä palvelut olivat ennen uudistusta ja miten ne toteutuivat uudistuksen jälkeen. Palvelujen järjestämisvastuun vaihtuminen on voinut tuoda muutosta esimerkiksi palvelujen myöntämisen kriteereihin, asiakasmaksuihin ja ostopalveluihin, joita on kilpailutettu uudelleen, THL:n projektikoordinaattori Suvi Leppäaho sanoo tiedotteessa.

Esimerkiksi kotihoidon asiakasmäärä julkisesti järjestetyissä palveluissa on vähentynyt, vaikka samaan aikaan avuntarvitsijoiden määrä on kasvanut. Kotihoito painottuu entistä enemmän paljon apua tarvitseville iäkkäille, THL:n tiedotteessa sanotaan.

Lue myös: Professori varoittaa: Entistä suurempi osa hoivaa tarvitsevia vanhuksia yksinkertaisesti jätetään heitteille

Valtaosa suomalaisista ei usko, että he saavat hoivapalveluja, kun sitä tarvitsevat – "Varaa vain hyvätuloisilla"

Tuoreimmat aiheesta

Vanhustenhoito