Tiedätkö, mitä pelätty musta jää on oikeasti? Sitä voi syntyä jopa kuivalla plussakelillä: "Erityinen riskitekijä"

Kun sää viilenee, muuttuvat ajo-olosuhteetkin haastavimmiksi. Etenkin musta jää voi yllättää kuljettajan, sillä liukkautensa lisäksi se on hankala havaita. Liikenneturva muistuttaa tiedotteessaan, että mustaa jäätä voi syntyä myös plussakelillä.

Liikenneturvan teettämän kyselyn mukaan joka toinen kuljettaja on joskus yllättynyt mustasta jäästä. Muihin jäätyyppeihin verrattuna musta jää on poikkeuksellisen liukasta ja vaikeampaa havaita.

Musta jää -nimitys on peräisin siitä, että kyseessä on tyypillisesti niin ohut ja kirkas jääkerros, että asfaltin musta väri näkyy siitä läpi. Tämän vuoksi sen havaitseminen voi olla ratin takaa täysin mahdotonta. Kuljettaja voi esimerkiksi pitää tienkohtaa ainoastaan märkänä, vaikka se onkin peilijäässä. Mustaa jäätä voi syntyä myös täysin ilman sateita ja ilman ollessa plussan puolella, kun vesihöyry tiivistyy kasteeksi ja jäätyy tienpinnan lämpötilan painuessa pakkaselle.

– Musta jää on erityinen riskitekijä, sillä sitä ei näe ja se saattaa syntyä selkeällä säällä ja vaikka lämpömittari näyttäisi plusasteita,  Liikenneturvan koulutusohjaaja Tomi Niemi varoittaa.

Erityisesti sillat, rampit ja muut alueet, joiden alla ei ole lämmittävää maaperää, ovat paikkoja, joihin mustaa jäätä syntyy herkästi. Tällaiset kohdat myös jäätyvät ensimmäisinä, vaikka tiet olisivatkin muuten vielä kuivia.

Mustaan jäähän voi varautua parhaiten vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on todennut aiemmin, että kuljettajan on myös käännettävä ajattelu- ja ajotapansa talviajomoodiin sekä opeteltava tunnistamaan riskipaikat.

Oikea tilannenopeus turvaa pidon

Huonoja ajo-olosuhteita voi kompensoida alentamalla nopeutta. Alhaisempi nopeus tuo kuljettajalle lisää havainnointiaikaa sekä lyhentää pysähtymismatkaa ja -aikaa. Oikea tilannenopeus myös ehkäisee pidon menetystä.   

– Liian suurella nopeudella ei ABS-jarruista tai muustakaan turvatekniikasta ole hyötyä, jos renkaiden pito pääsee irtoamaan tien pinnasta esimerkiksi ratin kääntämisen seurauksena, Niemi huomauttaa.

Muista nämä ja pysyt tiellä

  • Lähde liikkeelle ja kiihdytä niin, että vetävät pyörät eivät lyö tyhjää.
  • Aja kaarteisiin maltillisilla nopeuksilla.
  • Vältä voimakkaita ohjausliikkeitä.
  • Aja tiellä oleviin vesilammikoihin ja vesitäytteisiin ajouriin hitaalla vauhdilla.
  • Ohituksia kannattaa välttää kelin ollessa huono.
  • Jos ajat autolla, jossa ei ole ABS-jarruja, vältä lukkojarrutusta. Pyörien ollessa lukossa autoa ei voi ohjata.

Lähde: Liikenneturva, Sääneuvos

Lue myös:

    Uusimmat