Tiedätkö, millaisissa paikoissa mustaa jäätä erityisesti esiintyy? Autoilija, varaudu näin

1:25img
Autoliiton videolla kerrotaan, millaisissa paikoissa mustaa jäätä todennäköisimmin esiintyy.
Julkaistu 28.10.2023 11:01
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Mitä on musta jää ja millaisissa paikoissa sitä tyypillisesti esiintyy? 

Vastaus: Joka syksy saamme kuulla ja lukea uutisia, joissa kerrotaan liukkaan kelin yllättäneen autoilijat. Erityisen petollista on huomaamaton musta jää. 

Mustaksi jääksi kutsutaan asfaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta. Se on vaikeasti havaittavaa ja siksi niin petollista. Monesti kuljettaja saattaakin ajatella tien pinnan olevan vain märkä. 

Vaara vaanii erityisesti näissä paikoissa

Silloilla esiintyy mustaa jäätä muuta tieosuutta herkemmin. Niiden rakenteet ovat usein betonia, jonka lämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus on erilainen kuin asfaltilla. Talvikaudella maaperä on huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva siltarakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa. Jäätymistä edesauttaa entisestään, jos sillan alla kulkee vesistö, josta nousee vesihöyryä tien pintaan. Tämä on syytä pitää mielessä myös rantateillä ajettaessa.

Vastaavasti teiden liittymäkohdissa olevat rampit ovat siltojen tavoin betonisia, maasta irti olevia, rakenteita. Näin ollen ne jäätyvät maanpinnassa olevaa tietä herkemmin. Lisäksi rampeilla on yleensä pienemmät liikennemäärät kuin itse tiellä. Liikenteen lämmittävä vaikutus saa helposti aikaan sen, että varsinainen tieosuus on sula ja kuiva – vähemmän liikennöity ramppi sen sijaan petollisen liukas.

Lue myös: Miksi talvinopeuksiin siirrytään, vaikkei vielä olisi edes liukasta? – "Kaksinkertaistaisivat onnettomuusriskin"

Kesäkelillä sorateillä on pääasiassa huomattavasti asfaltoituja teitä huonompi pito muun muassa niiden pinnalla pyörivän irtosoran vuoksi. Kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai pakkasen puolelle, saattaa tilanne muuttua päinvastaiseksi. Moni kuljettaja onkin vuosien varrella yllättynyt ajaessaan syysaamuna soratieltä mustan jään verhoamalle asfaltille. 

Koska kylmä ilma on lämmintä raskaampaa, laskeutuu se notkopaikkoihin ja laaksoihin tehden tien pinnasta niillä kohdin petollisesti muuta ympäristöä liukkaamman. Usein törmää myös tilanteeseen, jossa aurinko on kuivannut tai sulattanut tien pinnan peltoaukeiden kohdalta. Kun siirrytään aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tilanne ollakin aivan toinen. 

Viisas varautuu

Mustaan jäähän voi varautua vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle. Lisäksi kuljettajan on käännettävä ajo- ja ajattelutapansa talviajomoodiin sekä opeteltava tunnistamaan edellä kuvattujen kaltaiset riskipaikat.

Yllätetään siis tänä syksynä talvi sen sijaan, että antaisimme talven yllättää meidät.

Lue myös: Ota nyrkkisääntö haltuun: Kahden T:n taktiikka voi pelastaa henkesi, kun tiet muuttuvat liukkaiksi – "Kaikista paras keino"

teppoboksi teppo vesalainen

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Tuoreimmat aiheesta

Liikenneturvallisuus