Nyt hereillä! Syksyn ensiliukkaat yllättävät taas autoilijoita: "On vaikea ymmärtää, miten se on vuosi toisensa jälkeen mahdollista"

1:25img
Autoliiton videolla kerrotaan, millaisissa paikoissa mustaa jäätä todennäköisimmin esiintyy.
Julkaistu 27.09.2019 17:55
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka perjantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi.

Kysymys: Millaisissa paikoissa musta jää vaanii?

Vastaus: Mustaan jäähän voi varautua parhaiten vaihtamalla talvirenkaat ajoissa alle. Kuljettajan on myös käännettävä ajoissa ajattelu- ja ajotapansa talviajomoodiin sekä opeteltava tunnistamaan riskipaikat.

Mustalla jäällä tarkoitetaan asfaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta. Erityisen petolliseksi sen tekee huomaamattomuus eli kuljettaja ei joko erota tienpinnassa mitään poikkeavaa tai luulee tien pinnan olevan korkeintaan vain märkä.

Mustalle jäälle tyypillistä on, että sitä muodostuu usein samoihin, tiettyihin tienkohtiin.

Sillat ja rantatiet

Siltojen kansilla esiintyy mustaa jäätä muuta tieosuutta herkemmin. Sillan rakenteet ovat usein betonia, jonka lämpökapasiteetti ja lämmönjohtavuus on erilainen kuin asfaltilla.

Talvikaudella maaperä on huomattavasti lämpimämpää kuin ulkoilma. Maasta irrallaan oleva siltarakenne jäähtyy myös altapäin, koska sillan kannen alapuolellakin on kylmää ilmaa.

Jäätymistä edesauttaa entisestään, jos sillan alla kulkee vesistö, josta nousee vesihöyryä tien pintaan. Tämä on syytä pitää mielessä myös rantateillä ajettaessa.

Rampit

Myös teiden liittymäkohdissa olevat rampit ovat siltojen tavoin betonisia, maasta irti olevia rakenteita. Näin ollen ne jäätyvät maanpinnassa olevaa tietä herkemmin.

Lisäksi rampeilla on yleensä pienemmät liikennemäärät kuin itse tiellä. Liikenteen lämmittävä vaikutus saa helposti aikaan sen, että varsinainen tieosuus on sula ja kuiva - vähemmän liikennöity ramppi sen sijaan saattaakin olla näkymättömän jään verhoama.

Notkot ja laaksot

Lämpimässä ilmassa molekyylit ovat harvemmassa kuin kylmässä, joten lämmin ilma on kylmää kevyempää. Näin ollen kylmä ilma raskaampana laskeutuu notkopaikkoihin ja laaksoihin, joissa se jäädyttää tienpinnan petollisesti muuta ympäristöä liukkaammaksi.

Soratieltä asfaltille

Kesäkelillä soratiellä on pääasiassa huomattavasti asfaltoitua tietä huonompi pito. Pitoa heikentää olennaisesti soratien pinnalla pyörivä irtosora. Kun ilman lämpötila laskee lähelle nollaa tai pakkasen puolelle, saattaa tilanne muuttua radikaalisti.

Moni kuljettaja on kokenut yllätyksen ajaessaan syysaamuna soratieltä asfaltille, jonka pinta onkin ollut näkymättömän jääverhon peitossa.

Peltoaukealta metsään

Usein törmää myös tilanteeseen, jossa aurinko on kuivannut tai sulattanut tien pinnan peltoaukeiden kohdalta. Kun siirrytään aurinkoiselta peltoaukealta metsän varjoon, saattaa tilanne ollakin aivan toinen.

Mustaan jäähän pitää varautua juuri nyt

Joka syksy eri mediat toitottavat, kuinka liukas keli on yllättänyt autoilijat – on vaikea ymmärtää, miten se on vuosi toisensa jälkeen mahdollista.

teppoboksi teppo vesalainen

Tuoreimmat aiheesta

Autot