Tiukat ajat eivät näy huvipuistojen kävijämäärissä – näin ilottelemaan pääsee halvemmalla

Suomalaiset eivät ole jättäneet välistä jokakesäisiä huvipuistokäyntejä yleisen hintojen nousun takia, kerrotaan Suomen huvipuistoista. Rahaa näyttää riittävän myös itse huvipuistopäiviin. 

Yleisen hintatason nousu ja taloudellisesti tiukemmat ajat eivät ole toistaiseksi näkyneet suomalaisten huvi- ja teemapuistojen kävijämäärissä tänä kesänä. Päinvastoin kävijämäärät ovat hienoisessa nousussa.

Esimerkiksi Särkänniemestä kerrotaan, että kävijämäärissä ollaan hieman edellistä kesää edellä.

Meillä kävi kesäkuun loppuun mennessä lähes 200 000 asiakasta, mikä on noin 15 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan, kertoo Särkänniemen liiketoiminta- ja kehitysjohtaja Ville Aarresuo

Hän sanoo uskovansa, että huvipuiston hyödyntämällä dynaamisella hinnoittelumallilla on ollut vaikutusta kasvaneeseen kävijämäärään. 

– Puistoon voi päästä vähän halvemmallakin, jos ostaa rannekkeen etukäteen ja ajoissa. 

Myös Puuhamaassa kävijämäärät ovat viime kesäkuuhun verrattuna nousseet 20 prosenttia. Puuhamaan puistonjohtaja Ilkka Vaskion mukaan tähän voi vaikuttaa se, että Puuhamaa ei ole korottanut viime vuosina hintojaan toisin kuin muut puistot, ja tämä voi vaikuttaa siihen, että Puuhamaa valitaan vierailukohteeksi edullisempana vaihtoehtona.

– Olemme enemmän säiden kuin suhdanteiden armolla. 

Tykkimäen kesäkuun kävijämäärissä kerrotaan olevan hienoista kasvua kahteen viime vuoteen verrattuna. Huvipuistopäällikkö Pilvi Serola kertoo, että viime vuoden kesäkuuhun verrattuna kävijöitä oli viime kuussa noin 20 prosenttia enemmän.

– Kesäkuun hyvä keli, Tykkimäen huvipuiston ilmainen sisäänpääsy ja ilmainen pysäköinti tukevat kävijämäärän kasvua.

Powerparkin liiketoimintajohtaja Antti Saarikoski kertoo, että myös heillä kävijöitä on tänä kesänä tähän mennessä ollut enemmän, noin 10 prosenttia. 

– Muun muassa hyvien säiden ansiosta kävijät ovat myös jakautuneet mukavan tasaisesti eri päiville.

Pandemia kuritti Muumimaailmaa

Naantalissa sijaitseva Muumimaailma on ollut auki tältä kesältä vasta vajaan kuukauden verran. Kesäkuun aikana kävijöitä oli viime kesäkuuhun verrattuna noin 4–5 prosenttia enemmän, kertoo Muumimaailman toimitusjohtaja Tomi Lohikoski

Huippuvuoteen 2019 verrattuna Muumimaailman kävijämäärät ovat noin 20 prosenttia alhaisemmat, ja teemapuisto on edelleen elpymisvaiheessa. Pandemia-aika vei ulkomaalaiset asiakkaat, jotka kattoivat aiemmin noin viidesosan Muumimaailman kävijöistä. 

– Aasialaiset kävijät eivät ole palanneet, venäläiset puuttuvat kokonaan ja heikko Ruotsin kruunu ei houkuttele Ruotsista tulijoita, Lohikoski luettelee. 

Ulkomaalaisten puutteen lisäksi Muumimaailmassa näkyy syntyvyyden lasku.

– Kun vielä 2010 Suomessa syntyi 60 000 vauvaa, viime vuonna luku oli 40 000. Me otamme ensimmäisenä vastaan syntyvyyden laskun vaikutukset, koska meillä käy ne pienimmät vieraat. 

Ostokäyttäytyminen vaihtelee

Vaikka kävijämäärät ovat jokaisessa MTV Uutisten haastattelemassa huvipuistoissa kasvaneet, kävijöiden huvipuistoissa käyttämä rahamäärä vaihtelee puistoittain. 

Särkänniemessä huvipuiston sisäisessä myynnissä laskua on tapahtunut viime kesään verrattuna viisi prosenttia.

– Sisäisessä myynnissä keskikulutus on hieman laskenut, mutta muutos ei ole dramaattinen, Aarresuo kertoo. 

Tykkimäellä kerrotaan, että asiakkaiden rahankäytössä ei ole nähtävissä merkittävää muutosta verrattuna viime kesään. 

Powerparkista puolestaan kerrotaan, että asiakkaiden rahankulutuksessa on viime kesään verrattuna hienoista kasvua. 

– Rahaa käytetään hyvin samalla lailla ja samoihin asioihin kuin aiemminkin. Keskimäärin eniten rahaa asiakkaamme käyttävät huvirannekkeisiin sekä ruokaan että herkkuihin, kertoo Saarikoski. 

Puuhamaa on hyötynyt siitä, että sen sisäänpääsymaksu ei ole viime vuosina noussut.

Vaskion mukaan ihmiset voivat käyttää enemmän rahaa huvipuistovierailullaan, kun sisäänpääsymaksuihin ei mene niin suurta summaa.

– Keskiostosmäärä parani viime kesänä paremmaksi kuin koskaan ennen Puuhamaan historiassa. Tämän vuoden kesäkuussa on menty vielä tuonkin luvun ohi. Esimerkiksi cateringin puolella keskiostosmäärä nousi kesäkuun aikana kahdesta kolmeen prosenttia. 

Muumimaailman Lohikoski kertoo, että puiston keskikulutus on tänä vuonna noussut hintojen nousun myötä. Lisäksi ostoskohteissa näkyy muutos. 

– En tiedä, onko tämä pysyvä muutossa, mutta tänä kesänä myymälät ovat vetäneet kioskeja paremmin. Ehkä on taustalla terveysajattelua, ja ihmiset eivät halua ostaa sokerisia tuotteita lapsilleen. Myymälästä on sitten haluttu ostaa jotain pysyvämpää mukaan. 

Lue myös:

    Uusimmat