Tekniikan Maailman vinkki kannattaa pistää korvan taakse, mikäli alta löytyy sähköauto ja matkaa tulee taitettua seudulla, jossa latausmahdollisuudet ovat kiven alla.
Mikäli lähimmälle latausasemalle on liian pitkä matka, ja auton akut tyhjenevät hälyttävää vauhtia, voi tehokas apu löytyä yllättävästä paikasta.
Tekniikan Maailma vinkkaa artikkelissaan, että jätepuristimia, joita on Suomessa kauppojen ja huoltoasemien takapihoilla tuhansia, voi käyttää myös sähköauton lataamiseen.
Tekniikan Maailman testaajat havaitsivat jätepuristimien käyttökelpoisuuden tehdessään sähköautojen talvivertailua Lapissa.
– Sodankylässä oli tarkoitus ladata kaikki kuusi testiautoa yön yli tyhjästä täydeksi, mutta kunnassa on vain yksi sähköautojen latauspiste, joka sijaitsee keskustan Neste-huoltamolla, TM taustoittaa ongelmatilannetta.
Tarkoituksena oli löytää Sodankylästä vähintään 16 ampeerin voimavirtapistokkeita, joiden käyttöön saisi myös luvan. Etsintä alkoi teollisuusalueelta, jonka rakennuksien ulkoseinustoilla oli muutamia 16-ampeerisia. Lupaa niiden käyttöön ei kuitenkaan saatu niiltä henkilöiltä, jotka sattuivat olemaan töissä tuona lauantaisena iltana.
– Työryhmä piti hätäpalaveria tukiautossa keskustan S-marketin parkkipaikalla, kun tarkkasilmäinen toimittaja kiinnitti huomiota marketin seinään: siinähän oli 16 ampeerin voimavirtapistoke, joka toi virtaa marketin takapihan jätepuristimelle!
Testaajilla oli matkassaan kuusi NRGkick-matkavaraajaa eli latausjohtoa, jonka toisessa päässä oli Type 2 -latauspistoke autoon, välissä äly-yksikkö ja toisessa päässä 32 ampeerin voimavirtapistoke. Tällaisen noin tuhannen euron arvoisen laitteen avulla voidaan hyödyntää kolmivaiheisia voimavirtapistokkeita.
Tekniikan Maailma muistuttaa, että lataamiseen on kuitenkin ensin pyydettävä lupa. Lisäksi on hyvä tarjoutua maksamaan lataamansa sähkö – ja mieluusti vähän päälle.