Vuoromestari ja hätäkeskuspäivystäjä Päivi Mattila on vastannut lukemattomiin hätäpuheluihin myös joulun pyhinä. Vaikka joulun puheluita usein leimaa synkkyys, kuten kotiväkivallan uhka tai liiallisen alkoholin käytön seuraukset, muistaa Mattila erään erityisen onnellisesti päättyneen puhelun.
Turun hätäkeskuksessa työskentelevälle Päivi Mattilalle, 44, joulut puhelimessa ovat tuttuja. Hän on toiminut hätäkeskuspäivystäjän tehtävissä 16 vuotta ja ollut joka joulu joitakin vuoroja työpöydän ääressä. Viime keväänä Mattila valittiin vuoden hätäkeskuspäivystäjäksi.
Erityisen hyvin Mattila muistaa erään jouluaattona tulleen vuosien takaisen puhelun. Muisti on pyyhkinyt tarkan vuoden pois, mutta tuota onnellisesti päättynyttä soittoa hän ei unohda.
– Se tapaus on jäänyt mieleeni, koska se oli niin iloinen ja kun niitä meillä harvemmin on. Ja vielä jouluaattona.
Lue myös: 11 lapsen perheessä jouluvalmistelut aloitetaan jo tammikuussa ja pöytään nostetaan jopa 15 kiloa kinkkua: "Välillä voi laittaa silmät kiinni, eikä kaiken tarvitse olla tiptop"
Ohjeita kätilönä toimivalle isälle
Lasta odottava perhe oli lähtenyt kiireellä synnytyssairaalaan kesken joulun vieton. Kun äidin supistukset voimistuivat, auto ajettiin tien sivuun ja perhe soitti hätäkeskukseen. Puhelimen toisessa päässä oli jouluaan töissä viettävä Mattila.
Mattila lähetti paikalle apua ja antoi kätilönä toimivalle isälle ohjeita synnytykseen puhelimen välityksellä.
– Toiset osaa toimia toisessa tilanteessa rauhallisesti ja järkevästi, toiset taas tarvitsee enemmän käskytystä ja tukea. Tässä tapauksessa isä toimi todella rauhallisesti.
Tapahtuman eteneivät nopeasti. Lapsi kerkesi syntyä ennen kuin ambulanssi ennätti paikalle.
– Luonto hoiti asian ihan itse. Ei siinä edes paljon ohjeita kerennyt antaa. Onnistunut kokemus kaikin puolin.
Vastasyntyneen parkaisu antoi syytä huokaisulle niin tuoreelle isälle ja äidillä kuin Mattilalle.
– Se on iloinen asia, kun kuulee lapsen parkaisun toisesta päästä. Siitä tietää, että kaikki on hyvin.
Lue myös: Lahtelaisen Nikon kosinta Joulupukin kuumassa linjassa sai Mona-rakkaan tärisemään – "Nyt sai kyllä yllätettyä tosi isosti"
Pyhät saavat pinnat usein kireälle
Viime vuonna hätänumeroon tehtiin keskimäärin 7400 ilmoitusta vuorokaudessa. Erityisesti sääolosuhteet ja erilaiset juhlat saattavat tehdä piikkejä hätäilmoitusten määrään. Hätäkeskusten tehtävämäärä nousee usein myös joulun aikana.
Mattila kertoo, että pitkien pyhien aikana ihmisten pinnan kiristyminen näkyy hätäkeskukseen tulevissa soitoissa. Perheväkivallalta ei vältytä jouluna.
– Ongelmat kärjistyvät pyhien aikana. Huomaa mitä pidemmälle pyhät menevät niin sitä enemmän ongelmia alkaa tulla.
Mattila kertoo, että myös vanhuksien soitot kasvavat, kun yhteiskunnan normaalit palvelut eivät ole käytettävissä pyhien aikaan.
– Huomataan, että vanhusten kotipalvelut eivät toimi niin hyvin kuin arkena. Sitten soitetaan hätänumeroon, kun se on se numero joka vastaa aina.
Lue myös: Cara joutui seksuaalisen väkivallan kohteeksi jouluna – apua oli vaikea löytää pyhien vuoksi
Apua myös kriisipuhelimesta
Hätänumeroon tulee soittaa sellaisissa hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan kiireellistä viranomaisapua, kerrotaan Hätäkeskuslaitoksen tiedotteessa.
Tiedotteen mukaan henkeen ja terveyteen liittyvät hätätilanteet tunnistetaan hyvin, mutta esimerkiksi sosiaalitoimen alaan kuuluvissa viranomaistehtävissä, kuten kiireellisissä lastensuojeluasioissa, voidaan helposti jättää soittamatta hätänumeroon.
Lue myös: Kirsi sai ihmeellisen joulupaketin edesmenneeltä mieheltään – perhe hämmästyi tunnistaessaan tutun käsialan: "Saimme siitä lohtua"
Myös erilaisten järjestöjen tarjoama neuvonta voi tarjota apua joulun pyhiin.
– Kriisipuhelin tarjoaa keskusteluapua kaikille kriisissä oleville sekä heidän läheisilleen vuoden jokainen päivä ja yö. Kriisipuhelimeen voi ottaa yhteyttä silloin, kun tarvitsee keskusteluapua omaan tai läheisen vaikeaan elämäntilanteeseen liittyen, kertoo Kriisipuhelin-toiminnan päällikkö Susanna Winter tiedotteessa.
Katso lista auttavista puhelimista täältä.